کد خبر: ۸۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>بنده نماینده شاخه ایرانی آکادمی بین‌المللی پاتولوژی هستم. ایران درسال 2014 به این آکادمی پیوسته است.
البته تا قبل‌از انقلاب نیز ایران عضو این آکادمی بوده است و سابقه دیرینه‌ای در این زمینه دارد. درحال‌حاضر نیز پس از یک وقفه چند ساله، حدود پنج سال قبل تقاضای عضویت مجدد ایران به این آکادمی ارائه شد و اساس‌نامه آن تدوین و اعضای آن تعیین شدند و درنهایت در مجمع کنگره تایلند شاخه ایرانی تصویب شد.

 برای دوسال پیاپی، یکی از روسای آکادمی که در آمریکا، دکتر مستوفی پاتولوژیست ایرانی مقیم آمریکا است، بود. آکادمی بین المللی پاتولوژی یک سازمان غیردولتی است که هدف آن تبادل و تقویت علم پاتولوژی در سراسر دنیا است و بر موضوعات آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات صحیح به بیماران فعالیت می‌کند. درحال‌حاضر هم این آکادمی ۵۰ شاخه در سراسر دنیا دارد و اعضای آن باید ارتباط خود را با سایر کشورها از طریق این آکادمی برقرار کنند.

 با توجه به سابقه طولانی ایران، این آکادمی انتظار دارد که کشور ما در زمینه کمک به کشورهای عقب مانده در زمینه علوم پاتولوژی و آزمایشگاهی کمک‌های لازم را ارائه دهد. رویکرد ما نیز ایفای نقش پررنگ‌تری در حیطه پاتولوژی در منطقه و درقیاس با کشورهای همسایه شمالی و همسایه‌های ضعیف‌تر مانند افعانستان است.

       درکنار تشخیص‌هایی که در مقوله پاتولوژی رخ داده است، شاخه نفروپاتولوژی در زمینه تشخیص بیماران کلیوی کمک بسیاری را به همکاران بالینی برای تشخیص بهتر بیماران کرده است. بنابراین اگر نیازاست که بیوپسی کلیه انجام شود، در شاخه نفروپاتولوژی به آن پرداخته شده است. این ارتباطی است که به صورت تنگاتنگ بین نفرولوژیست و پاتولوژیست وجود دارد.

 گاهی اوقات وقتی بیماری مراجعه می‌کند، مشاهده می‌شود که به فشارخون یا وجود خون در ادرار توجهی نمی‌کنند و اهمیتی به این نشانه‌ها نمی‌دهند.

 در بسیاری مواقع مشاهده شده است که در نمونه‌برداری از بیماران، مخصوصا افراد جوان هر دو کلیه ازدست رفته است. مراجعه به‌موقع از یک طرف و تشخیص صحیح آزمایش بیمار و ارزیابی پاتولوژیست از سوی دیگر می‌تواند، نفرولوژیست در پروسه درمان بیمار یاری کند. چراکه در بسیاری مواقع نشانه‌ها نمی‌تواند پزشک را به تشخیص صحیح رهنمون سازد.

مژگان عسگری-نایب رئیس انجمن آسیب شناسی کشور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: