کد خبر: ۸۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 28
رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:
شفاآنلاین:سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو از راه‌اندازی سامانه جامع کالاهای سلامت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه تمام اطلاعات مربوط به دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها و لوازم بهداشتی و سایر کالاهای سلامت را به‌روز و به لحظه می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین : رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سامانه جامع کالاهای سلامت تمام اتفاقات قابل‌رؤیت است، به‌عنوان نمونه اگر فروش یک کالا بر خلاف روال معمول باشد و قیمت آن بالا رود به‌راحتی قابل‌تشخیص است و همه اطلاعات به‌صورت برخط، ثبت می‌شود و نیز موجودی دارو، تجهیزات و سایر کالاهای سلامت به‌راحتی قابل رصد است.

وی ابراز امیدواری کرد این سامانه تا پایان دوره دولت یازدهم اجرا شود تا مردم اثرات و نتایج آن را مشاهده کنند.

دیناروند همچنین کنترل اصالت فرآورده‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان غذا و دارو عنوان کرد که با سامانه جامع کالاهای سلامت ارتباط دارد و خاطرنشان کرد: کنترل اصالت فرآورده‌ها قطعاً عرصه را بر قاچاقچیان تنگ خواهد کرد و این امکان را برای مردم فراهم می‌کند تا بتوانند کالاهای اصیل را از کالاهای تقلبی و قاچاق تشخیص دهند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو برنامه کنترل اصالت فرآورده‌ها را متفاوت با طرح برچسب اصالت  یا طرح شبنم دانست و گفت: اصالت یک کالا و فرآورده تنها در داشتن برچسب خلاصه نمی‌شود برچسب اصالت می‌تواند با استفاده از پیامک، اینترنت یا نرم‌افزار تلفن همراه استعلام شود و مردم از اصیل بودن یک کالا اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: در برنامه کنترل اصالت فرآورده، علاوه بر استعلام اصالت فرآورده، اطلاعات ضروری و جانبی مانند تاریخ تولید و انقضا، قیمت و اطلاعات تولیدکننده یا واردکننده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 دیناروند ادامه داد: مراحل اجرایی طرح کنترل اصالت فرآورده‌ها در حال انجام است و برای دسته‌ای از فرآورده‌ها عملیاتی شده اما به‌تدریج تمام کالاهای حوزه سلامت را در بر خواهد گرفت.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از طرح نسخه الکترونیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در آینده یاد کرد و در تشریح این طرح گفت: نسخه الکترونیکی برخی از کارهای مصرف‌کنندگان، جامعه پزشکی و مراکز بهداشتی، درمانی و دارویی را تسهیل می‌کند اما ما به دنبال کار بزرگ‌تری هستیم تا تمام اصول راهنماهای بالینی، تجویز و همچنین مصرف دارو در نرم‌افزار نسخه‌نویسی لحاظ شود.

وی افزود: طرح نسخه الکترونیک می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف دارو بسیار مؤثر باشد و درنهایت در صورت اتصال سامانه‌های کنترل اصالت دارو و نسخه الکترونیک به هم و در عین حال اتصال آن به سازمان‌های بیمه‌گر، اجرای این طرح می‌تواند تصویری روشن و شفاف از فرآیند تجویز و مصرف دارو را برای وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه فراهم کند.

دیناروند در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات جاری سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو، تأمین و تدارک دارو را بدون وقفه انجام می‌دهد کما اینکه دو سال است که بحران دارویی را پشت سر گذاشته‌ایم، آرامش بازار را حفظ کرده‌ایم و کمبودهای دارویی نیز قابل مدیریت است.

وی تأکید کرد: سازمان غذا و دارو در خصوص کنترل قیمت دارو و کاهش هزینه پرداختی بیماران نهایت تلاش خود را کرده و خواهد کرد و پرداختی بیماران صعب‌العلاج و خاص کنترل‌شده و بر روی تأمین هزینه دارویی بیماران متمرکز شده‌ایم.

دیناروند با بیان اینکه در حوزه غذا و در راستای کنترل بیماری‌های غیر واگیر برنامه‌های بزرگی را شروع کرده‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه به سمت حذف اسید چرب ترانس، کاهش میزان نمک و شکر در فرآورده‌های غذایی و همچنین کاهش باقی‌مانده سموم در مواد غذایی حرکت می‌کنیم اما به اقدامات بین بخشی و فرا بخشی بیشتری نیاز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم شاهد بوده‌اند که اولویت اول وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، تأمین سلامت آن‌ها بوده و در هر موردی ضعف و تخلفی وجود داشته برخوردهای لازم انجام‌شده تا سلامت مردم به خطر نیفتند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: