کد خبر: ۸۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>اجتماعی>بازگشت ترافیک سنگین نیمسال دوم به خیابان‌های تهران، مدت‌زمان سفرهای درون‌شهری در ساعات پیک تردد را به ۴ برابر قبل از سال تحصیلی افزایش داده است.
 به گزارش شفا آنلاین،به‌طوری‌که در حال حاضر دامنه زمانی اوج ترافیک خیابان‌های اصلی و شریان‌های عبوری پایتخت از ساعت ۱۶ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر شروع می‌شود و تا ۲۰ و ۴۵ دقیقه شب ادامه دارد.

       معضلی که بنا به گفته مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران ریشه در شماره‌گذاری بی‌حدوحصر و ورود خودروهای جدید به خیابان‌های تهران دارد، آن‌هم در شرایطی که نه معابر بیشتر شده‌اند و نه عرض خیابان‌ها.

ترافیک سنگین در مرکز شهر
بر اساس آمار مرکز کنترل ترافیک شهر تهران، ترافیک شبانگاهی خیابان‌ها و به‌خصوص شریان‌های اصلی شهر تهران در یک ماه گذشته، همچون فصل تحصیلی هرسال، نسبت به نیمسال اول، ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیداکرده، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به‌صورت محسوس سنگین‌تر شده است. به‌طوری‌که طبق آمارها، در حال حاضر دامنه پیک ترافیک شبانگاهی پایتخت به ۴ تا ۵/ ۴ ساعت رسیده و از ساعت ۱۷تا ۲۰ نیمه اول سال به ۴۵/ ۱۶ تا ۴۵/ ۲۰ تغییر کرده است.

عمده بار سنگین ترافیک پاییزی به اتوبان‌های شرقی- غربی و معابر بزرگ محدوده مرکزی شهر مربوط می‌شود که ناشی از بازگشت شهروندان تهرانی از محل کار و تحصیل به محل سکونت است، اما امسال (سال تحصیلی ۹۴)، یک چالش تازه ترکیب ترافیک را متفاوت کرده است. «پس زدن ترافیک از معابر اصلی به خیابان‌های مجاور و درنتیجه سرایت سختی تردد شبانه به سایر مسیرهای عبوری.»

تهران و سه قفل ترافیکی
       بر اساس اطلاعات پلیس راهور تهران، ۳ عنصر تشدیدکننده بار خودروهای سواری، در پیچیده‌تر شدن گره ترافیک شبانه شهر تهران نقش دارند.» این مهم را سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران می‌گوید و در تشریح این قفل‌های ترافیکی می‌افزاید: «قفل اول از طریق افزایش سالانه سفرهای تحصیلی و مسافرت‌های درون‌شهری مکمل از یک‌سو و محدودیت گسترش معابر از سوی دیگر، تشکیل‌شده است.»

 وی در توضیح سفرهای مکمل مسافرت‌های پاییزی شبانه درون شهر تهران نیز می‌گوید که این سفرها شامل کلاس‌های آموزشی و خریدها و تفریحاتی است که به‌خاطر مشغول بودن زمان صبح افراد در دانشگاه و مدرسه، آن‌ها را به‌اجبار در عصر و شب به خیابان‌ها می‌کشاند. به گفته سردار تیمور حسینی، قفل دوم نیز رشد جمعیت شهر تهران هرچند اندک، در مقابل محدودیت افزایش مسیرهای عبوری خودروهای شخصی است که باعث شده هرسال بار ترافیک در نیمه دوم سال سنگین‌تر از سال قبل شود. قفل سوم نیز که تبعات ثانویه بیشتری بر ترافیک دارد، افزایش اعتبار معاینه فنی خودروها به ۵ سال است.

خرابی خودروها و تشدید گره‌های ترافیکی
       بر اساس گزارش مرکز کنترل ترافیک تهران، عامل ۴۰ درصد کندروی خودروها در سفرهای شبانه در حال حاضر، به نقص‌فنی یا تصادف برمی‌گردد. درواقع از ۳ میلیون و ۳۷۹ هزار خودروی شخصی در حال تردد در تهران، حدود ۳۰۰ هزار خودرو یعنی 10درصد کل خودروهای سواری، سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری دارند که همه آن‌ها با سرد شدن هوا، از تنظیم خارج می‌شوند و اگر الزام سالانه معاینه فنی وجود نداشته باشد، به خاطر دچار شدن این خودروها به خاموشی موتور حین تردد در فصل پاییز، گره‌های ترافیکی در معابر رقم می‌خورد. هرچند که یک تشدیدکننده دیگر ترافیک نیز این روزها خیابان‌های تهران را دچار کندی تردد کرده است. ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی که به‌خصوص در روزهای بارندگی، با افزایش قابل‌توجه مسافران در حاشیه خیابان‌ها بروز دوچندان می‌یابد.

از دست رفتن ۵۰درصد معبر با نقص‌فنی
       در این رابطه همایون فتاحی، رئیس مرکز کنترل ترافیک شهر تهران بابیان اینکه با افزوده شدن سفرهای آموزشی در فصل پاییز ۲۰ تا ۳۰درصد بر حجم ترافیکی پایتخت افزوده می‌شود، می‌گوید: «گزارش‌های ترافیکی نشان می‌دهد این رقم نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نیافته است.» وی درخصوص افزایش زمان سفرهای درون‌شهری در ساعت اوج ترافیک نیز تاکید می‌کند که در ساعت‌های پیک ترافیک تاثیری که یک سد معبر کوچک ایجاد می‌کند، شاید ۵ درصد بر ترافیک اثر بگذارد، اما در زمان سفر احتمال دارد ۴۰ تا ۵۰ درصد تاثیرگذار باشد.

یعنی رابطه خطی میان افزایش ترافیک و زمان وجود ندارد. فتاحی بابیان اینکه نقص فنی، تصادف، خرابی معابر و رفتارهای حادثه‌ساز از عوامل اصلی افزایش ترافیک در معابر پایتخت هستند، متذکر می‌شود: «نقص فنی خودروها تنها یک لاین عبوری را اشغال نمی‌کند، بلکه لاین کناری خودروی خراب را هم درگیر خواهد کرد و عملاً ۵۰ درصد ظرفیت معبر عبوری را از دست می‌دهیم.» وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از چالش‌های ترافیکی پایتخت علاوه بر نقص فنی، تصادفات است، می‌گوید: «در بزرگراه‌های پرترددی مانند حکیم، همت و نیایش که در یک لاین هنگام اوج ترافیک گاه تا ۲ هزار خودروی عبوری دارند یک تصادف و یک خرابی خودرو یک چالش است که امکان دارد ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان سفر را افزایش دهد.»

تهران دیگر گنجایش ندارد
       به گفته رئیس پلیس راهور تهران، ظرفیت خیابان‌های شهر تهران ‌همچون یک لیوان پر از آب، از حجم خودروهای عبوری اشباع و تکمیل‌شده است و با اضافه شدن خودروهای جدید، همانند قطرات اضافه سرریز از لیوان پرآب، باعث می‌شود ترافیک از یک خیابان به معابر مجاور پس بزند. در این میان ازدحام مسافر در حاشیه خیابان، تصادفات و روزهای خاص در تقویم، برافزایش مقطعی ترافیک تهران اثر می‌گذارد. معضلی که به گفته سردار تیمور حسینی، تنها راه رهایی از آن‌که منجر به کاهش بار ترافیکی پایتخت شود، گسترش حوزه خدمات کنترل هوشمند معابر است. مشکلی که به گفته وی منجر به بی‌نظمی ناشی از کاهش کنترل‌ها است.

       همچنین برخی از تخلفات مانند سرعت غیرمجاز، تغییر مسیرهای خودروها، تردد بین خطوط و عدم رعایت حق تقدم‌ها و نقص فنی و تردد خودروهای سنگین غیرمجاز از دیگر عوامل ترافیک پایتخت است. هرچند که نباید سیاست‌های غلط دولت در حمایت از فروش خودرو به‌جای توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی را فراموش کنیم. به‌طوری‌که دولت باوجود بدهکاری هزار میلیارد تومانی به بخش توسعه مترو و اتوبوس‌رانی، اقدام به تخصیص وام 25 میلیونی به شهروندان شد. بودجه‌ای که می‌توانست سبب خرید 1833 دستگاه اتوبوس یا افتتاح ایستگاه‌های باقیمانده از خط 3 مترو و آغاز عملیات خط 6 متروی تهران شود. وسایلی که بنا بر تاکید کارشناسان تنها دوای درد ترافیک تهران است و بس.سپید
برچسب ها: ترافیک ، تهران ، قفل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: