کد خبر: ۸۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>جامعه پزشکی> حوادث پزشکی >من به عنوان یک متخصص پزشکی قانونی سخن‌می‌گویم، بارها کارشناس اما چند بارهم متهم بودم و 3 بار تا اینجا به اتهام قتل به دادگاه رفتم.
به گزارش شفا آنلاین، بحث مسئولیت حرفه‌ای پزشکان چندین و چندبار در رسانه‌ها مطرح شده‌است و اینکه می‌گویند باید اشتباهاتمان را بپذیریم، موضوع صحیحی است. مسئله‌ای که وجوددارد، این است که نگاه کارشناس در جلسات کارشناسی، بسیار ضعیف است.

به نوعی عدم وجود دادرسی وجود دارد که به خود پزشکان بازمی‌گردد. یک کارشناس نمی‌تواند کار خودش را ساده بپندارد، باید در نظربگیرند گفته‌هایشان پیامد دارد. چطور در یک روند دادرسی می‌توان گفت دفاع پزشک ثبت نمی‌شود؟ من فراتر می‌روم، کار را از کارشناسی می‌گذرانم، چرا یک پزشک باید در مقابل 7،8 نفر باید پاسخ دهد اما نمی‌تواند یک نفر را در کنارش به عنوان وکیل نداشته‌باشد.

سوال دیگر این است که چرا پزشکان اساسا باید به زندان بروند؟ در این صورت چه تفاوتی با یک قاتل با سوءنیت قبلی دارد؟ این درست است که پزشک باید تحت مجازات‌های انتظامی قرار بگیرد و در صورت تخلف انتظامی، به آن رسیدگی‌شود اما اینکه بخواهیم او را به دلیل ارائه خدمات به زندان بیندازیم یا برای او دیه تعیین‎‌کنیم، کار اشتباهی است.

 این حرف به هیچ وجه منافاتی با مجازات‌های انتظامی ندارد، مثلا اگر خدماتی غیراستاندارد ارائه‌شد، در نظام پزشکی قطعا باید مطرح‌شود. من به عنوان یکی از اعضای جامعه پزشکی امیدوارم روند طوری تغییر یابد که کارشناسی به سمت روند محکومیت برمبنای وجدان حرکت‌کند، به عبارت دیگر، به عقیده من وقتش رسیده‌است کارشناسان در کمیسیون‌ها، همان کسانی که پزشک هستند و باید آنها را از خودمان بدانیم، روند کارشناسیشان را تغییر‌دهند، در صورتی که این اتفاق بیفتد، شاهد این خواهیم‌بود که پرونده‌هایی که به محکومیت پزشکان می‌انجامد، به شدت کاهش پیدا‌می‌کند. یک پزشک، با انگیزه ارائه خدمت و کمک به یک فرد، دست به جراحی یا هر تشخیص دیگر می‌زند، چرا کارشناسان باید با دید منفی به این پزشک نگاه‌کنند؟

 چرا نباید یک کارشناس، وضعیت خاص یک پزشک را در نظر نگیرد؟ یک ماما، یک جراح یا حتی یک دکتر زیبایی در مناطق دورافتاده و با کمترین امکانات موجود چرا شرایطش در کمیسیون بررسی نمی‌شود؟ به هر روی، به عقیده من وقتش رسیده‌است کارشناسان نگاه خود را تغییردهند.سپید

محمد آقا بیگلوبی متخصص پزشکی قانونی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: