کد خبر: ۸۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی:
شفاآنلاین:سلامت>هرچند موضوع ادغام سازمان‌های بیمه‌گر سال‌هاست با توجه به موکدات قانونی، نقل محافل علمی و سیاست‌گذاری است بخصوص از زمان تاسیس سازمان بیمه سلامت؛ و با آنکه پس از آن اجرای طرح تحول نظام سلامت با قوت بیشتری دنبال می‌شود اما این موضوع در ماه‌های اخیر موجب اختلاف‌نظر میان دو وزارتخانه رفاه و بهداشت شده است.
به گزارش شفاآنلاین : از یک سو وزارت بهداشت مشکلات طرح تحول نظام سلامت را به دوش سازمان‌های بیمه‌گر می‌اندازد و از سویی دیگر بیمه‌ها بر کامل ندیدن سهم‌شان از منابع طرح تحول سلامت اعلام نارضایتی می‌کنند و نرسیدن اعتبارات را عامل افزایش بدهی به مراکز درمانی و بیمارستانی می‌دانند.

موضع گیری‌های صریح وزیر بهداشت و معاونانش در ماه‌های اخیر در باب عملکرد ضعیف بیمه‌ها و ضرورت ادغام، کار را به جایی کشاند که معاون وزیر رفاه اوایل آبان ماه در نامه‌ای سرگشاده به وزارت بهداشت متذکر می‌شود که ادغام نظام بیمه‌ای در وزارت بهداشت همان مشکلاتی را برای کشور در پی خواهد داشت که انحلال سازمان مدیریت برای دولت قبل به وجود آورد.

با این حال اختلاف نظر و کشمکش بر سر تجمیع بیمه‌ها هنوز به قوت خود پابرجاست و تا امروز تصمیم قاطعی در این خصوص اتخاذ نشده است. در راستای انعکاس نظرات کارشناسان حوزه بیمه و سلامت در خصوص بایدها و نبایدهای ادغام بیمه‌ها، با رحمت‌الله حافظی مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی که این روزها به عنوان نماینده مردم تهران ریاست کمیسیون سلامت را در پارلمان شهری پایتخت برعهده دارد، گفت‌وگو داشتیم.

حافظی با اشاره به اینکه تجمیع منابع بیمه‌ها با شناختی که از سیستم دارم مشکلی را حل نخواهد کرد گفت: ابتدا باید فرآیندها را اصلاح کرد، اگر با اصلاح فرآیندها مشکل حل نشد، باید به سراغ اصلاح ساختارها رفت و در نهایت اگر اصلاح ساختار هم موثر واقع نشد باید به سمت برنامه‌ریزی برای تجمیع منابع حرکت کرد.

وی با بیان اینکه تجمیع منابع به جز اینکه وزارت بهداشت را در مظان اتهام بیشتری قرار بدهد، مشکلی را حل نمی‌کند، تاکید کرد: اگر منابعی وجود داشته باشد و سازمان تامین اجتماعی پولی در اختیار داشته باشد، مطمئنا به وزارت بهداشت تزریق می‌کند؛ مگر آنکه در تامین منابع دچار مشکل شده باشد.

حافظی با بیان اینکه در حال حاضر بهانه وزارت بهداشت آن است که بیمه‌ها مطالبات را پرداخت نمی‌کنند گفت: اگر در این شرایط سازمانی که نمی‌تواند منابع را تامین کند و بدهی‌اش را به وزارت بهداشت و بیمارستان‌هایش پرداخت کند، در ساختار وزارت بهداشت قرار بگیرد، آن موقع دیگر وزرات بهداشت بهانه‌ای هم برای علت مشکلات و ناکامی‌های احتمالی‌اش ندارد.

تجمیع منابع مشکلی را حل نخواهد کرد

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اگر بیمه‌ها می توانستند پول دربیاورند، این کار را می کردند و به مراکز درمانی تزریق می کردند. کمااینکه اکنون هم تامین اجتماعی به سختی این کار را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تجمیع منابع مشکلی را حل نخواهد کرد و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید با همفکری مجلس، بیمه ها و انجمن های تخصصی، گایدلاین‌های بالینی را تعریف و آن را اعمال کند اظهار کرد: اگر راهنماهای بالینی درمان تدوین و اجرا شود از پرت منابع در حوزه سلامت جلوگیری می شود.

حافظی افزود: متاسفانه در حال حاضر پزشکانی را داریم که در اولین گام برای تشخیص بیماری فردی که به مطبشان مراجعه می‌کند آزمایشات و تست‌های سنگین تجویز می‌کنند و آخرین روش را در همان مرحله اول به کار می‌گیرند چون هیچ راهنمای بالینی وجود ندارد و تعریف نشده است.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: اگر وضعیت به همین روال که مواجهیم ادامه پیدا کند، پیش بینی می‌کنم ظرف دو تا سه سال آینده طرح تحول سلامت به سرنوشت طرح هدفمندی یارانه‌ها مبتلا شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
فکر می کنم جناب آقای دکتر حافظی مدیر عامل اسبق سازمان بیمه سلامت (خدمات درمانی سابق ) بوده اند نه مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: