کد خبر: ۸۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد
شفاآنلاین:سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در سند دیابت پیش‌بینی‌شده است تا تجهیزات مصرفی و کنترلی دیابت، مانند دستگاه و نوارهای تست قند خون با قیمتی ارزان در دسترس عموم مردم قرار بگیرند.

به گزارش شفاآنلاین : باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، یک شنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ضمن اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بیماری دیابت بر لزوم آموزش سیستماتیک در این باره تاکید کرد و گفت: بیماران باید با آموزش و مراقب، بیماری دیابت خود را مدیریت کنند؛ اما متأسفانه عده‌ای دیابت را جدی نمی‌گیرند.

وی افزود: پزشکان عمومی و متخصصان باید در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری دیابت مشارکت کنند. مشکل امروز ما کنترل قند خون افراد نیست و مراقبت و تغییر سبک زندگی در جامعه و بیماران مهم‌تر از پایش قند خون است.

 لاریجانی در پاسخ به این سؤال که مصرف نکردن قند چقدر می‌تواند در جلوگیری از دیابت مؤثر باشد گفت: اصولاً خوردن قند ساده نقش مهمی در ابتلا به دیابت ندارد و اساساً مسئله ما باید تغذیه سالم و جلوگیری از چاقی باشد؛ همچنین افزایش تحرک و ورزش و تغییر سبک زندگی نیز از فاکتورهای مهم پیشگیری از دیابت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه یکی از نکات مهم در سند بیماری‌های غیر واگیر در وزارت بهداشت افزایش تحرک در جامعه است، گفت: در راستای دستیابی به اهداف سند بیماری‌های غیر واگیر، باید در طی ده سال فعالیت و تحرک در جامعه را افزایش داد و این‌یک کار جمعی است؛ همچنین تا دو سال آینده همه کشورها در رابطه با دیابت، باید طبق استانداردهای بین المللی ارزیابی شوند.

لاریجانی در ادامه گفت: بحث مبارزه با دیابت به حوزه‌های مختلفی بر می‌گردد و در سند دیابت دیده‌شده است که موارد مصرفی و کنترلی با شرایط خاصی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و این نکته در برنامه کارشناسان است تا با ارائه نوارها و دستگاه‌های تست قند خون ارزان و همچنین دیگر روش‌های کنترل و پیشگیری به مهار بیماری دیابت بپردازیم.

وی با اشاره به سمینار دیابت که روز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود، گفت: وزارت بهداشت مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر را جدی گرفته است و اگر در این عرصه سرمایه‌گذاری کنیم دیگر گرفتار عوارض آن نخواهیم شد. در این سمینار از تجربیات کشورهای مختلف در مبارزه با دیابت استفاده خواهد شد؛ همچنین وزیران بهداشت روسیه، ترکمنستان افغانستان و پاکستان نیز در این سمینار حضور خواهند داشت.

لاریجانی چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌های قلبی عروقی را مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر دانست و اضافه کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی و همکاری مردم کاهش میزان مرگ‌ومیر را با کنترل این بیماری‌های داشته باشیم.

وی در پایان افراد بالای چهل سال و دارای فشار خون و چاق را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها معرفی و توصیه کرد: دیابت را جدی بگیرند و آن را کنترل و دنبال کنند.

در ادامه اسدالله رجب متخصص غدد، مهمان تلفنی این برنامه بود و با بیان اینکه آموزش مهم‌ترین بخش مبارزه با دیابت است گفت: آموزش امروز با بیست‌و پنج سال پیش بسیار فرق کرده و با همکاری رسانه‌ها و وزارت بهداشت وضعیت بسیار بهتر شده است ولی این آموزش‌ها کافی نیست.

وی اضافه کرد: آموزش در دیابت یعنی توانمندسازی بیمار و مدیریت دیابت؛ که متأسفانه ما در این زمینه مشکل‌داریم. حدود هشت میلیون نفر در کشور مبتلابه بیماری دیابت هستند که تنها نیمی از آنان از این بیماری خود اطلاع دارند که گاهی این ندانستن مشکلات و عوارض جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

مهمان تلفنی دیگر این برنامه هرمز کیخان زاده رئیس انجمن آموزش دیابت بود که با تأکید بر این نکته که مشکل اصلی بیماران تأمین هزینه نوار تست قند خون است، گفت: خوشبختانه در تأمین دارو با مشکلاتی روبه‌رو نیستیم، ولی مشکل اول ما تأمین هزینه نوار قند خون توسط بیماران و مبتلایان به دیابت است.

وی مشکل دوم این حوزه را آموزش برای توانمندسازی مبتلایان دانست و اضافه کرد: باید رژیم غذایی را در بیماران مبتلابه دیابت کنترل کرد؛ همچنین توانمندسازی این قدرت را به فرد می‌دهد که با شمارش کربوهیدرات و تنظیم انسولین مثل مردم عادی به زندگی خود ادامه دهد که این موضوع از عوارض جبران‌ناپذیر این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: