کد خبر: ۸۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 24
شفا آنلاین>اجتماعی> نوجوان 13 ساله ارومیه‌ای که در مدت 2 سال بیش از 500 جلد کتاب مطالعه کرده است از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان کتابخوان نمونه کشور درگروه سنی نوجوان انتخاب و تجلیل شد.

به گزارش شفا آنلاین،سینا فتحی پس از آشنایی با بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی ارومیه به مطالعه علاقه‌مند شد ولی اکنون کتاب به بخش مهمی از زندگی‌اش تبدیل شده است و بهترین همبازی اش را کتاب می‌داند.
سینا با بیان اینکه وقتی با توصیه یکی از دوستانش به کتابخانه مرکزی ارومیه آمد به مطالعه کتاب علاقه‌مند شده است گفت: فرزند دوم خانواده هستم و پدرم کارمند مخابرات است و مادرم نیز کارهای خانه را انجام می‌دهد.

برادر بزرگم دانشجو است و در خانه همیشه او را در حال مطالعه کتاب می‌بینم. تا 11 سالگی مانند همه بچه‌های دیگر فقط به خواندن کتاب‌های درسی اکتفا می‌کردم و همه سعی و تلاشم این بود که بتوانم در درس موفق باشم و نمرات خوبی کسب کنم.

دانش‌آموز پایه پنجم مدرسه بودم که آشنایی با یک دوست تغییر زیادی در زندگی‌ام ایجاد کرد. این دوست مرا با دنیای کتاب آشنا کرد و باعث شد تا از همه لحظات زندگی‌ام بیشتر لذت ببرم. یکی از روزها وقتی از مدرسه به خانه باز‌می‌گشتیم به من پیشنهاد داد تا به کتابخانه مرکزی برویم.

او گفت: در این کتابخانه بخش کودک و نوجوان وجود دارد که کتاب‌های زیادی برای گروه سنی ما در قفسه‌های کتاب قرار داده شده است و می‌توانیم این کتاب‌ها را مطالعه کرده یا به امانت بگیریم. آن روز برای من بسیار رؤیایی بود. وقتی برخورد گرم و مهربان کتابدار کتابخانه را دیدم و با پیشنهاد او چند جلد کتاب را انتخاب کردم دنیای جدیدی به روی من باز شد.

کتابدار سؤالات مختلفی از من پرسید و سپس چند جلد کتاب تاریخی و داستانی به من معرفی کرد. این نوجوان کتابخوان در ادامه گفت: وقتی صفحه اول کتاب را خواندم احساس کردم کتاب با من حرف می‌زند و بسیاری از سؤال‌هایی را که همیشه در ذهن داشتم پاسخ داده است. همان روز به عضویت کتابخانه درآمدم و در طول هفته روزهایی که تمرین‌های درسی‌ام کمتر است به کتابخانه می‌روم و کتاب می‌خوانم.

گاهی اوقات نیز چند جلد کتاب امانت می‌گیرم و در خانه ساعت‌هایی را به مطالعه آنها اختصاص می‌دهم. پدر و مادرم مشوق من هستند و با پیشنهاد مادرم گاهی برای او کتاب می‌خوانم. علاقه زیادی به کتاب‌های علمی و تاریخی دارم و کتابدار کتابخانه نیز کتاب سرگذشت پیامبران(ص) و همچنین پادشاهانی مانند فرعون را در اختیار من گذاشت. با خواندن این کتاب‌ها اطلاعات بسیار خوبی از پیامبران و قوم آنها و همچنین سرگذشتی که برای پادشاهانی مانند فرعون اتفاق افتاد به دست آوردم.


رکوردشکنی در خواندن کتاب
مطالعه کتاب در مکانی که همه سرگرم مطالعه هستند تأثیر بسیار زیادی در علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب دارد. سینا فتحی که سال گذشته بیش از 283 جلد کتاب مطالعه کرده و در سال 94 نیز تاکنون بیش از 220 جلد کتاب خوانده است با اشاره به اینکه محیط کتابخانه و همچنین کتاب‌های مناسب رده سنی کودک و نوجوان تأثیر زیادی در علاقه‌مند کردن او به مطالعه کتاب داشته است گفت: ‌همیشه بعد از خواندن هر کتابی ساعت‌ها به موضوع و داستان آن کتاب فکر می‌کنم به طوری که امروز مطالب بسیاری از کتاب‌هایی را که خوانده‌ام به یاد دارم. محیط بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی به شکلی است که با خواندن کتاب خود را در خود داستان تصور می‌کنید. گاهی اوقات نیز چند جلد کتاب به امانت می‌گیرم و در خانه زمانی که کارهای مدرسه و درس هایم را انجام دادم مشغول خواندن کتاب می‌شوم.

خواندن این کتاب‌ها کمک بسیاری در درس‌هایی مانند اجتماعی و فارسی به من کرده است و دوست دارم بعد از پایان تحصیلات نویسنده کتاب شوم. علاقه‌ام به مطالعه کتاب به حدی است که ترجیح می‌دهم به جای بازی کردن در کوچه و خیابان یا رایانه کتاب بخوانم. خوشبختانه در خانه رایانه نداریم و کمتر از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنم. چندی قبل کتابی خواندم که درباره زندگی شهید عباس قهرمانی بود. با خواندن این کتاب که در آن از شجاعت و مظلومیت این شهید گفته شده بود خیلی ناراحت شدم.

کتاب حضرت نوح(ع) نیز حاوی داستان‌های زیبا و عبرت آموز است و آخرین کتابی که خواندم مربوط به مصر باستان است که زندگی انسان‌ها در زمان فرعون را بیان می‌کند. وی ادامه داد: ‌هم‌اکنون نیز سرگرم خواندن کتابی به نام قاف هستم.

در این کتاب زندگینامه پیامبران و همچنین حوادث دوران‌آنها با زبان ساده بیان شده است و با خواندن هر کدام از آنها اشتیاق پیدا می‌کنم که سرگذشت دیگر پیامبران را نیز بخوانم. سینا درباره انتخاب خود به عنوان کتابخوان نمونه کشور گفت: مسئولان کتابخانه با توجه به علاقه زیاد من به خواندن کتاب و مطالعه زیاد کتاب نام مرا به عنوان نوجوان کتابخوان نمونه استان آذربایجان غربی به نهادهای عمومی کتابخانه کشور اعلام کردند و آنها نیز پس از بررسی در هفته کتابخوانی مرا به عنوان نوجوان نمونه کتابخوان کشور انتخاب کردند.

در مراسمی که در تهران برگزارشد یک تندیس به همراه لوح تقدیر و 250 هزار تومان پول نقد به من دادند. می‌خواهم این پول را پس‌انداز کنم تا در آینده بتوانم به پدرم در تأمین هزینه‌های تحصیلی‌ام کمک کنم.

فضای مجازی عامل کاهش مطالعه کتاب ستاره صولت کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی ارومیه نبودن تکنولوژی‌هایی مانند رایانه و تبلت و همچنین فضای مجازی را عامل اصلی گرایش پیدا کردن کودکان و نوجوانان به سمت مطالعه کتاب می‌داند و می‌گوید: سینا یکی از ده‌ها نوجوانی است که علاقه به مطالعه به کتاب از کودکی در او نهادینه شده است و وقتی برای عضویت به کتابخانه آمد علاقه‌مندی خود را نشان داد. یکی از دلایل اصلی علاقه‌مندی او به کتاب در بررسی‌هایی که انجام دادیم نبود تکنولوژی مانند رایانه و لپ تاپ و همچنین حضور نداشتن در فضاهای مجازی است و او اوقات فراغت را به مطالعه کتاب می‌گذراند.

وی ادامه داد: برخورد نخست یک کتابدار با کودک یا نوجوانی که وارد کتابخانه می‌شود بسیار مهم است. محیط ظاهری کتابخانه و نوع قفسه‌بندی کتاب‌ها نیز در علاقه‌مند کردن آنها بسیار مهم است. محتوای کتاب‌هایی که بر اساس رده‌های سنی تقسیم‌بندی می‌شود نیز مهم هستند.

ما در روز نخست بر اساس علاقه کودک و نوجوان کتاب‌هایی را به آنها معرفی می‌کنیم و او در کنار دیگر کودکان در یک فضای شاد و آرام کتاب را مطالعه می‌کند. ما کودکان یا نوجوانانی داشتیم که علاقه زیادی به مطالعه کتاب نداشتند اما پس از آشنایی با بخش کودک و نوجوان کتابخانه به کتابخوانی علاقه‌مند شده‌اند و در یک هفته 5 یا 6 جلد کتاب می‌خوانند. کتابدار کتابخانه مرکزی ارومیه با بیان اینکه 300 کودک و نوجوان عضو فعال کتابخانه هستند گفت: سعی کرده‌ایم که کتاب‌های مورد نیاز گروه‌های سنی مختلف کودک و نوجوان را تأمین کنیم و خوشبختانه تنوع کتاب‌ها در این کتابخانه زیاد و پاسخگوی نیاز آنهاست.

وی با بیان اینکه مطالعه کتاب باعث بالا رفتن آگاهی و اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان می‌شود گفت: متأسفانه برخی از والدین هنوز فرق کتابخانه و کتابفروشی را نمی‌دانند و نمی‌توان از فرزندان آنها توقع داشت که کتاب مطالعه کنند و با حقوق خود در جامعه آشنا شوند. در این کتابخانه سعی کرده‌ایم که نکته‌های اخلاقی را با کتاب به کودکان آموزش دهیم. به طور مثال برای مسخره نکردن دیگران کتابی را در اختیار او قرار می‌دهیم تا با مطالعه آن به بد بودن این کار پی ببرد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: