کد خبر: ۸۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت> عنوان و تحقیق من درخصوص کارکرد مغز در افرادی است که سوءمصرف مواد داشته و معتاد محسوب می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، درواقع اعتیاد بیماری محسوب می‌شود که قسمت‌های بالاتر مغز را درگیر می‌کند. یعنی بخش‌هایی که مربوط به تصمیم‌گیری و کنترل رفتار است. اما یافته‌های جدید نشان داده که اعتیاد تنها یک قسمت مغز را درگیر نمی‌کند، بلکه تمام قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند، از جمله فعالیت لایه‌های پایین‌تر مغز (حتی نواحی که در مواقع نگاه کردن به شیء فعال می‌شوند) نیز کم و زیاد می‌شود.

 همین موضوع فرصتی را برای تشخیص و درمان فراهم می‌کند. در مورد مصرف‌کننده‌های شیشه، داده‌های اندکی وجود دارد. اکثر داده‌ها مربوط به الکل یا کوکائین است که مصرف آنها در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا رواج بیشتری دارد. کاری که کردیم این بود که در افرادی که مصرف شیشه دارند، از دوطریق فعالیت عملکردی آنها را بررسی کردیم.

یعنی یک‌سری تصاویری که مربوط به اعتیاد است و عکس‌هایی که ربطی به اعیتاد ندارد را به افراد سالم و افراد معتاد نشان دادیم و فعالیت الکتریکی مغز آنها را ثبت می‌کنیم.

 کار دیگری که در این کنگره درمورد آن بحث می‌شود، این است که نگرش این افراد ازمشاهده تصاویر چه بوده و به کجای تصویر نگاه می‌کنند؟ یعنی اگر یک تصویر مرتبط با اعتیاد و یک تصویر خنثی نشان افراد سالم و معتاد بدهیم، هرکدام از آنها چگونه نگاه می‌کنند. با مشاهده نتیجه فعالیت الکتریکی مغز هردو گروه، دریافتیم که تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. یعنی از روی نوار معزی می‌توان تشخیص داد که کدام‌یک معتاد و کدام سالم هستند.

در پژوهش دوم که تعقیب حرکات چشم است، نتایج اولیه نشان داده که تفاوت عمده ای بین افراد سالم و معتاد وجود دارد. افرادی که موادمخدر مصرف می‌کنند، به تصاویر مرتبط با اعتیاد توجه بیشتری نشان داده و روی آنها مکث می‌کنند. قدم بعدی که نتایج آن هنوز آماده نیست، این است که اگر به معتادان آموزش دهیم که به تصاویر نگاه نکنند، آیا به روال درمان آنها کمک می‌کند، یا نه؟

 این کار درواقع تمرینی است که به فرد معتاد یاد می‌دهد، با توجه نکردن به تصویر، ولع خود را به مصرف مواد کم کند. برخی داده‌ها نشان داده که هم تحریک الکتریکی مغز و هم تحریک مغناطیسی آن می‌تواند ولع مصرف را کم کند. اما اکثر این مشاهدات در تعداد کم انجام شده و هنوز مطمئن نیستیم که می‌توان این تحقیقات را به بالین آورد یا نه؟ اما یافته‌های اولیه امیدوارکننده است. سپید

علی یونسی دبیر علمی دومین کنگره نقشه برداری مغز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: