کد خبر: ۸۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 20
شفا آنلاین>سلامت>پايتخت نفس‌هايش به شماره افتاده است و ابری خاكستری آسمان را پوشانده.هاله‌ای است از دود و ذرات‌آلوده كه در ريه تهراني‌ها نشسته است و هوا را به مرحله هشدار رسانده است.

به گزارش شفا آنلاین،دستمان درد نکند!!! دغدغه‌ای از آلودگی هوا داریم و از زندگی ماشینی دست بر نمی‌داریم... کمترین حقمان نفس کشیدن است... همگی از آلودگی هوا و ذرات غبار حرف می‌زنیم ولی نگاه نمیکنیم که دور و برمان چه خبر است. داخل ماشین نشسته‌ایم، دود از عقب ماشینمان فوران می‌کند ولی باز از آلودگی هوا شکوه می‌کنیم.

آلودگی هوا بی‌ربط به شیوه زندگی اجتماعی‌مان نیست. فرهنگ استفاده بی‌جا از تکنولوژی همه‌مان را درگیر مشکلاتی کرده. این فکر مرا بر آن داشت ... شاید که بتوانم ریشه‌های سلامت جسمی که خطرش داخل گوشمان وز وز می‌کند را بیابیم.

آمار قربانیان آلودگی هوا رو به افزایش است!
آلودگی هوا در جهان چهارمین عامل مرگ و میر است. آمار بین‌المللی خسارات ناشی از آلودگی هوا نشان می‌دهد که بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا چهارمین رتبه مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. به گزارش سازمان ملل متحد هر ساله 3 میلیون نفر از مردم جهان به دلیل دچار شدن بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

ذرات آلاینده‌های فلزی از قبیل نیکل، نیترات و هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای از طریق انتشار در هوا عوارض سوء متعددی از قبیل کاهش بهره هوشی، کند ذهنی، ضایعات کبدی، تنگی نفس بیماری‌های قلبی و عروقی و ناباروری را به وجود آورد.

دکتر پورداراب متخصص طب سنتی در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر روی سیستم‌های مختلف بدن گفت: ترکیبات مواد و ذرات مضر که در هوا وجود دارد و به عنوان آلودگی شناخته می‌شود می تواند موجب نابودی بافت‌های بدن شود و سیستم‌های ریه و تنفس، پوست، مخاط بدن و چشم، گوش و بینی و دستگاه گوارش را درگیر کند.

وی در ادامه گفت: پس از التهاب سیستم‌های بدن بیماری‌هایی مثل برونشیت، سرطان‌های خونی و برخی دیگر از این قبیل بیماری‌ها در انتظار فرد هستند.

وی در ادامه افزود: به خطر افتادن سلامت خون، سلول‌های بدن را دچار مشکل می‌کند که در نهایت بیماری‌های مزمن را موجب می‌شود.

در مقابل آلودگی هوا چه باید کرد؟ 
وی در خصوص منابع غذایی مفید بیان کرد: در مواقعی که آلودگی هوا تشدید می‌شود، منابع غذایی مفید می‌تواند نقش مؤثری در جهت جلوگیری از عوارض مضر آلودگی هوا بر بدن داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: تعریق از راه پوست، سرفه از راه ریه، ادرار و مدفوع می‌تواند بسیاری از ذرات مضر وارد شده را دفع کند.

وی در ادامه افزود: توصیه می‌شود افراد نوشیدن مایعات را افزایش دهند بلکه تا حدی این مواد مضر دفع شود.

وی تصریح کرد: مصرف شیر نیز به طور ویژه توصیه می‌شود چرا که می‌تواند باعث از بین بردن اثرات مضر فلزات سنگین مثل سرب که در هوای آلوده وجود دارد، بشود.

وی در ادامه تصریح کرد: دریافت منابع آهن مثل گوشت نیز بسیار ضروری است.

آلودگی هوا باعث ناباروری می‌شود
دکتر کاشانیان متخصص زنان گفت: آلودگی هوا احتمال ناباروری در زنان را افزایش می‌دهد همچنین می‌تواند موجب زایمان زودرس، عدم رشد جنین، تولد نوزادانی با وزن کم شود.

وی در ادامه گفت: زنان باردار نیز باید در سه ماهه اول بارداری مراقبت‌های ویژه از خود و جنین داشته باشند. گاز سمی مونوکسیدکربن موجود در هوا می‌تواند سقط جنین را منجر شود.

وی دلیل خطرناک بودن این گاز را این چنین عنوان کرد: این گاز پس از عبور از جفت، جذب خون جنین می‌شود در نتیجه به مسموم شدن جنین منجر می‌شود که در نهایت فوت یا سقط جنین را به دنبال دارد.

وی به طور ویژه توصیه کرد: مادران باردار حدالامکان در هوای آلوده حضور پیدا نکنند و در صورت حضور خود حتماً از ماسک استفاده کنند.

ضربان قلبتان را مختل نکنید!
دکتر فراهانی متخصص قلب و عروق گفت: براساس تحقیقات انجام شده نتایجی به عمل آمده است که این نتایج در خصوص رابطه آلودگی هوا و احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی است که به این گونه عنوان شده است: چنانچه فرد در ناحیه‌ای با آلودگی شدید هوا زندگی کند احتمال مبتلا شدنش به بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر است.

وی اذعان کرد: آلودگی شدید هوا در طولانی مدت به دلیل به وجود آمدن مشکلات قلبی، احتمال مرگ ناشی از آن را افزایش می‌دهد به طوری که از هر پنجاه سکته قلبی یک مورد به دلیل آلودگی هوا است.

مراقب باتری قلبتان باشید
وی در ادامه اذعان کرد: برای جلوگیری از ناراحتی‌های قلبی لازم است برخی از موارد رعایت شود. دوری از مصرف دخانیات، مصرف غذاهای کم چرب و کنترل کردن قند، کلسترول خون از عوامل پیشگیری و کنترل کننده هستند.

وی در ادامه افزود: ورزش منظم نیز برای پائین آوردن خطر بیماری قلب و جلوگیری از آن خیلی هم است.

وی تصریح کرد: مصرف ماهی نیز در بهبود و تقویت دستگاه‌های تنفسی بسیار مفید واقع می‌شود.همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز نقش کمی در تقویت ایمنی سیستم‌های تنفسی ندارد.

بیایید خودمان به خودمان کمک کنیم
مؤثرترین راهکارهای کاهش آلودگی از مبدأ است و هر فرد می‌تواند اولین قدم را از خودش شروع کند.

ارائه برنامه‌های آموزشی و رسانه‌های همگانی می‌تواند نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی جامعه در خصوص استفاده صحیح از وسایل آلوده کننده داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: