کد خبر: ۸۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت>در بسياري از کشورها به افرادي که اعتياد دارند، آموزش‌هايي مبني بر سوءمصرف دارو و عوارض مصرف آنها داده مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،اين آموزش‌هاي مراقبت‌هاي ابتداي باعث مي‌شود بسياري از معتاداني که دچار عوارض ناشي از مصرف مواد مخدر مي‌شوند، جان خود را از دست ندهند و در شرايط بهتري به بيمارستان برسند.

 در مورد لزوم اين آموزش و در دسترس قرار دادن آمپول‌هاي مخصوص عوارض مصرف داروها با عباس آقابيگلويي، متخصص طب قانوني و فلوشيپ سم‌شناسي باليني گفت‌و‌گو کرديم که در ادامه مي‌خوانيد.

آيا در ايران آمپول‌هايي که مي‌تواند افرادي که با مواد مخدر اوردوز کنند وجود دارند؟

بسياري از افرادي که به اعتياد دچار هستند، امکان دارد طي شرايط خاصي، با مصرف بيش از حد مسموميت پيدا کنند و وجود اين آمپول‌ها مي‌تواند بسيار کمک کند. اين آمپول‌ها هيچ‌کدام توانايي سوءمصرف ندارند و استفاده تنها از آنها نمي‌تواند باعث اعتياد شود. بسياري از افرادي که با مسموميت‌هاي مواد مخدر به بيمارستان رجوع مي‌کنند، زماني به بخش اورژانس رسيده‌اند که کار زيادي درباره آنها نمي‌توان انجام داد. همين باعث مي‌شود با عوارض اين مسموميت گاه تا آخر عمر روبه‌رو باشند. در صورتي که ارائه اين آمپول‌ها و آموزش نحوه و طريقه مصرف آنها مي‌تواند تا حد زيادي جان افرادي که با مواد مخدر دچار مسمموميت شده‌اند را نجات داد.


اين داروها به چه صورتي مصرف مي‌شوند؟

تزريق به رگ‌هاي خوني بهترين راه استفاده اين آمپول‌هاست. اما زماني که اين امکان وجود ندارد، قرار دادن محتويات آمپول زير زبان هم راهکار خوبي براي رسيدن آمپول به افراد است. ميزان مصرف اين آمپول‌ها بسته به مسموميت فرد دارد. اما تزريق همان يک آمپول هم مي‌تواند جان فرد را نجات دهد.

چه آمپولي براي اوردوز استفاده مي‌شود؟

آمپول نالوکسان براي مواد مخدري که حاوي مورفين هستند استفاده مي‌شود. اگر فردي در لحظه‌اي که دچار اوردوز مي‌شود به حال خود رها شود و مايعات ديگري مصرف کند، مرگ وي حتمي است. بسياري از کساني که بمدت کوتاهي است به مواد مخدر رو ي‌آورده‌اند در معرض خطر اوردوز هستند و آنها نبايد به اندازه فردي که مدت زمان طولاني‌تري از مواد مخدر استفاده مي‌کند، تزريق داشته باشند. در صورتي که در ايران يا افراد به علت عدم آموزش و ترس کاري انجام نمي‌دهند يا اقدامات آنها نه تنها به بيمار کمک نمي‌کند، بلکه باعث مرگ آن هم مي‌شود. در صورتي که آموزش درست به افراد مي‌تواند جان بسياري را نجات دهد.

چه سازماني بايد مسئوليت اين آموزش را به عهده بگيرد؟

من از طرف انجمن سم‌شناسي ايران اعلام آمادگي مي‌کنم که در صورت همکاري رسانه‌ها و دولت، برنامه‌هاي آموزشي براي اين افراد گذاشته شود. به هر حال نمي‌توان وجود افرادي که به مواد مخدر اعتياد دارند را انکار کرد و بهتر است روي آموزش به آنها براي مراقبت از خود تمرکز کرد. مؤسسات ترک اعتياد نمي‌توانند خيلي در اين زمينه همکاري داشته باشند. چرا که آنها با افرادي روبه‌رو هستند که هيچ قصدي براي مصرف مجدد مواد مخدر ندارند. آنها به مراجعه‌کنندگان خود دوز مشخص متادون را مي‌دهند و احتمال اوردوز و عوارض سوءمصرف بسيار کم است. انجمن سم‌شناسي بهترين آموزش را مي‌تواند به افراد ارائه دهد.

اين آموزش نمي‌تواند تا حدي به معناي تاييد اعتياد فرد باشد؟

همانطوري که اشاره شد، نمي‌توان افراد معتاد به مواد مخدر را انکار کرد. آموزش به آنان بهتر از هرچيزي مي‌تواند جان افراد را در لحظات اورژانسي نجات دهد. تلاش افراد براي ترک سوءمصرف مواد بسيار مهم است، اما نمي‌توان گفت چون فردي قصد استفاده از مواد مخدر را دارد، نبايد از آمپول‌ استفاده کند. بنابراين باز هم پيشنهاد مي‌شود، دوره‌هاي آموزشي براي افراد مختلفي که با معتادان زندگي مي‌کنند يا خود به اعتياد دچارند برگزار شود و آمپول‌هاي مورد نياز در دسترس آنها قرار بگيرد.سپید


عباس آقابيگلويي، متخصص طب قانوني



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: