کد خبر: ۸۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت>هنگامی که فردی را می‌بینیم در کسری از ثانیه صورت او را تشخیص می‌دهیم. این عکس‌العمل ساده‌ترین توانایی مغز انسان است.
به گزارش شفا آنلاین، در حقیقت مغز انسان از توانایی‌های بسیاری برخوردار است که همه آنها شناخته نشده‌اند. اینکه مغز ما چگونه پردازش و ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد سؤال مهمی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

بنابراین آشنایی با نحوه عملکرد مغز کمک شایانی به درمان بیماری‌ها و حتی پیشگیری از بروز آنها خواهد داشت. نقشه‌برداری از مغز تکنولوژی جدیدی است که نه تنها به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند بلکه در کاهش هزینه‌های درمان نیز بسیار مؤثر است.

  دکتر مجتبی زارعی رئیس دومین کنگره نقشه‌برداری مغز با تأکید بر اینکه استفاده از این تکنولوژی و فناوری ساده نیست می‌گوید: با استفاده از تکنولوژی نقشه‌برداری از مغز می‌توان ساختار عملکرد مغز را مورد مطالعه قرار داد و علاوه بر شناسایی اختلالاتی که باعث بروز بیماری می‌شود، آینده برخی از امراض روانی و بیماری‌های نورولوژیک را شناسایی کرد و با پیش‌بینی عوامل بروز بیماری از ابتلای فرد پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه نقشه‌برداری مغز، ‌دانشی بین رشته‌ای است می‌افزاید: این نوع تحقیقات در علوم پزشکی نیازمند کار گروهی و چند جانبه است.  به گفته رئیس دومین کنگره نقشه‌برداری مغز، با این شیوه می‌توان کمک قابل توجهی به بیماران مبتلا به صرع، پارکینسون و آلزایمر داشت.

دکتر زارعی در ادامه تأکید می‌کند: متأسفانه عده‌ای از بیماران مبتلا به صرع مقاوم، به درمان دارویی پاسخ مناسبی نمی‌دهند. تنها راه آنها برای نجات از این بیماری انجام عمل جراحی است.  در معاینات خاص این گروه از بیماران ضایعه‌ای در مغز مشاهده می‌شود که با انجام عمل جراحی می‌توان مشکل آنها را کم کرد. اما گاهی حتی با اسکن مغز هم نمی‌توان ضایعه‌ای را که منشأ بیماری صرع است و کانون صرعی نامیده می‌شود در مغز یافت. در چنین شرایطی است که ادامه درمان با مشکل مواجه خواهد شد.

در این وضعیت نقشه‌برداری از مغز که تغییر و اختلالات الکتریکی مغز را نشان می‌دهد می‌تواند کمک چشمگیری در درمان بیماری‌هایی از این دست داشته باشد. درواقع ما از این تکنولوژی پیچیده استفاده می‌کنیم تا بتوانیم کیفیت زندگی انسان‌ها را بالا ببریم.  از سوی دیگر این تکنولوژی کمک می‌کند تا با پیش‌بینی اینکه چه موقع برخی از بیماری‌ها مانند آلزایمر یا پارکینسون برای افراد مختلف پیش می‌آید و راهکار و درمان مناسب را تجویز کرده از وقوع بیماری پیشگیری کرد.

چنین شیوه‌هایی علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان، کیفیت زندگی انسانها را نیز ارتقا می‌دهد.  وی درخصوص گروه‌های هدف استفاده از تکنولوژی نقشه‌برداری از مغز تصریح می‌کند: بیماران مبتلا به صرع، آلزایمر، ‌پارکینسون و همچنین مبتلایان به سکته‌های مغزی گروهی هستند که این تکنولوژی کمک قابل توجهی به آنها خواهد داشت.  دکتر زارعی که هدف خود از بازگشت به ایران را انجام کمک به پیشرفت این دانش در ایران عنوان می‌کند می‌گوید: دانش متخصصین ایرانی نسبت به متخصصین بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است و در صورت تخصیص بودجه مناسب می‌توان به نتایج قابل توجهی رسید.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: