کد خبر: ۸۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>پزشکی >درد در گذشته جدي گرفته نمي‌شد اما در واقع درد مهم‌ترين عاملي است که موجب مي‌شود بيمار به پزشک مراجعه کند.
 براي مثال خود بيمار نمي‌داند آپانديس يا سنگ کيسه صفرا دارد او فقط متوجه درد در بدن خود مي‌شود و به پزشک مراجعه مي‌کند و اين پزشک است که بايد علت درد و بيماري را تشخيص دهد. در زمينه درد نيز روش‌هاي درماني مختلفي وجود دارد.

برخي از درد‌ها را با جراحي مي‌توان مرتفع کرد و برخي را با دارو. روشي جديدي نيز که به سرعت در حال رواج پيدا کردن بوده، بلوک‌عصبي است که در قسمت‌هاي مختلف انجام مي‌شود. متاسفانه روش بلوک‌عصبي در ايران بسيار عقب است.

 تنها پنچ الي 6 سال است که از اين روش در ايران استفاده مي‌شود در حالي که در کشوري مانند آمريکا اين روش 50 سال قدمت دارد. درد رشته‌اي در پزشکي است که به بيماران که در گذشته سردرگم بودند، کمک مي‌کند.

 برخي از در د‌ها نه با جراحي و نه با دارو امکان التيام نداشت و اين افراد تنها بايد درد را تحمل مي‌کردند اما در حال حاضر مي‌توان به اين افراد کمک کرد. کساني که درد‌هايي احساس مي‌کنند که زندگي آنها را با اختلال مواجه مي‌کند حتما بايد به پزشک مراجعه کنند. بسياري از عمل‌هاي جراحي که صورت مي‌گيرد براي کاهش درد است چون فرد نمي‌تواند با‌ آن درد زندگي خوبي داشته باشد. بلوک گانگليون ستاره‌اي نيز يکي از روش‌هايي است که براي درد‌هاي بعد از زونا، برخي سردرد‌هاي عروقي و بيماراني که به دنبال سرطان، دچار درد‌هاي شديد اندام فوقاني مي‌شوند به کار مي‌رود.

همچنين براي بيماراني که مبتلا به ديابت هستند و درد‌هاي شديدي در اندام هاي فوقاني دارند، بسيار موثر است. برخي بيماري‌هاي عروقي موجب کاهش خون‌رساني به اندام‌هايي مانند انگشت‌ها مي‌شوند که بلوک‌عصبي مي‌تواند به جلوگيري از قطع عضو کمک کند. در اين عمل عصب‌هاي سمپاتيک يا خودکار عضو مربوطه به طور موقت از کار انداخته مي‌شوند و در نتيجه خون‌رساني در آن افزايش پيدا مي‌کند.

افرايش خون‌رساني نيز باعث ترميم ضايعات ايجاد شده و کاهش درد‌ها مي‌شود. برخي اوقات عصب‌هاي خودکار بدن بيش از حد فعاليت مي‌کنند و موجب برخي درد‌ها در بدن مي‌شوند. بلوک موقت عصب براي چند ماه مي‌تواند به آغار فرآيند درمان کمک کند. بلوک‌عصبي براي بسياري از درد‌ها استفاده مي‌شود.

در اين روش در مجاورت عصب مورد نظر دارو تزريق مي‌شود که براي مدتي فعاليت آن عصب را کم مي‌کند که منجر به برطرف شدن درد‌ مي‌شود. در اين روش عصب براي هميشه قطع نمي‌شود بلکه فعاليت آن به طور موقت کاهش پيدا مي‌کند.

مهرداد طاهري فلوشيپ کنترل و درمان درد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: