کد خبر: ۸۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>تغذیه>یکي از اجزاي غذايي مطلوب يوناني‌ها براي درست کردن ‌«موس» (خوراک سرد حاوي سفيده تخم‌مرغ،‌ خامه، ژله و ميوه) مصطکي يا رماس است. اين صمغ زردرنگ که به آن کندر رومي هم مي‌گويند،‌ از درختي به دست مي‌آيد که فقط در يونان رشد مي‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،گرچه ممکن است اغلب ما به اين درخت دسترسي نداشته باشيم، اما مقصود از نقل اين موضوع اين است که از اجزاي غذايي فصل که در محل زندگي‌تان توليد شده‌اند،‌ استفاده کنيد.

به بازارهاي محلي برويد و انواع مواد غذايي تازه فصل را که ارگانيک هستند، بخريد. بعد مي‌توانيد اين مواد را با محصولاتي که از مغازه‌هاي خواروبارفروشي عرضه‌کننده مواد غذايي داخلي و بين‌المللي مي‌خريد، ترکيب کنيد.


ترکيب غذا را ساده نگهداريد

غذاهاي فراوري‌شده را فراموش کنيد و به‌جاي آن، فهرستي از مواد غذايي موردنيازتان تهيه کنيد.

هر غذا بايد ترکيبي ساده داشته باشد که با اندکي روغن، يک‌ذره نمک و يک‌خرده زيره سبز پخته شده باشد. اين رويکرد بازگشت به اصول اثرات مثبتي بر فهرست خواروبارفروشي، سلامت و دور کمر شما خواهد گذاشت.

در آشپزي يوناني اجزاي غذايي به ميزان متعادل و به‌سادگي مصرف مي‌شوند و سهم بيش‌ازحدي به هيچ‌کدامشان داده نمي‌شود.

هدف اين است که به هماهنگي و تعادلي برسيم که در آن هر موادغذايي تأثير خود را داشته باشد.


اندکي پنير بيفزاييد

قاعده حفظ تعادل و سادگي درباره پنير يکي از لبنيات محبوب ما هم صدق مي‌کند.

به بسياري از غذاهاي يوناني اندکي پنير فتا اضافه مي‌شود. اين پنير افزوده شده اندکي طعم شور به غذا مي‌دهد که رايحه سبزي‌هاي معطر و سبزي‌هاي فصل تروتازه را در بشقاب شما تکميل مي‌کند. به کار بردن اين شگرد در رژيم غذايي‌تان باعث مي‌شود احساس رضايت و سيري بيشتري کنيد و شايد جلوي پرخوري شما را بگيرد.

برگ‌پيچ درست کنيد

يونانيان باستان علاقه زيادي به درست کردن برگ پيچ يا دلمه داشتند. آنان غذاهاي مانند گوشت و سيب‌زميني را له مي‌کردند و به‌صورت برگ پيچ درمي‌آوردند. بااينکه اين کار راه‌حل يونانيان براي خوردن غذا بدون قاشق و چنگال بود، ما مي‌توانيم از اين شگرد براي واردکردن سبزي‌هاي بيشتر به غذاهايمان استفاده کنيم. يونانيان به‌طور سنتي با برگ مو دلمه درست مي‌کردند، اما مي‌توانيد از ساير گياهان مثل کلم کيل هم براي برگ پيچ کردن استفاده کنيد و محتواي دروني را از مخلوطي از سبزي‌ها با کينوآ، يک غله بومي آمريکاي جنوبي که اکنون در جاهاي ديگر دنيا هم کشت مي‌شود، تهيه کنيد و درنهايت با ماست يوناني و سس کندر سرو کنيد.


از دسر لذت ببريد- اما مقدارش را کم نگهداريد

افلاطون معتقد بود که غذا بايد رايحه‌هاي ساده داشته باشد و حتي شيريني‌ها هم بايد سادگي‌شان را حفظ کنند. بنابراين نيازي به کيک‌ها و شيريني‌ها يا بستني‌هاي کارخانه‌اي که فهرست موتد تشکيل‌دهنده زيادي دارند، نيست. بااين‌حال در رژيم غذايي يوناني جايي براي دسر شيرين وجود دارد، به شرطي که از صفر خودتان آن را تهيه کنيد.

اين دسر مي‌تواند ساده و تازه با ترکيب ميوه‌هاي تازه فصل، ماست و عسل، مغزهاي خوراکي و دارچين تهيه شود، يا چيزي پيچيده‌تر مانند باقلوا باشد.

البته چارچوب ذهني در اين مورد متفاوت با ذهنيت بسياري از ما درباره دسر، بلعيدن شيريني يا دونات در يک لحظه ضعف و از دست دادن مهار شکم متفاوت است.

هنگامي مسئله شيريني مطرح است، بايد مانند يک يوناني فکر کنيد: به خودتان اجازه شکم‌چراني بدهيد، اما فقط با شيريني‌هايي که خودتان درست کرده باشيد. به‌اين‌ترتيب جايي براي خوردن شيريني‌ها يا دونات‌هاي آماده در اداره يا خوردن قطعات کيک در يک مهماني تولد وجود نخواهد داشت. با اين روش نه‌تنها شيوه‌اي غير زورکي براي محدود کردن ميزان دسري که مي‌خوريد، است، بلکه به شما کمک مي‌کند از پرخوري‌هايي که نتيجه وادادن در مقابل اشتياق به طعم شيرين در غذاهاي فراوري‌شده است،‌ در امان بمانيد. وقت بگذاريد و شيريني خانگي خودتان را درست کنيد و بعد بنشينيد و از ساخته‌تان لذت ببريد.

منبع: Huffington Post


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: