کد خبر: ۸۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>اجتماعی >اين روزها اهالي غرب تهران در فاصله ساعات 15 تا 19 اتوبوسي را مي‌بينند که يک روز در ميان در محله‌هاي مختلف مي‌چرخد؛ اتوبوسي که روي آن بنري با عبارت «اتوبوس ايدز» ديده مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، در کنار اين اتوبوس‌هم غرفه‌اي به پا شده است که خدمات آموزشي ارائه مي‌کند. «پيام‌آوران همياري» سازماني مردم‌نهاد است که در اقدامي خودجوش با همکاري دانشگاه علوم پزشکي ايران و اداره رفاه شهرداري تهران اين حرکت را آغاز کرده است تا افرادي که نگران سلامتي‌شان هستند، بتوانند رايگان تسست بدهند.

اين اتوبوس به مدت 18 شب در مناطق مختلف غرب تهران مستقرمي‌شود و هر دو شب در يکي از نقاط شلوغ و پرتردد غرب تهران توقف مي‌کند و يک گروه پزشکي و روانشناس براي ارائه خدمات مشاوره‌اي در آن حضور دارند. قرار است از مراجعه‌کنندگان آزمايش سريع اچ‌آي‌وي بگيرند و به آن‌ها مشاوره پيشگيري از ايدز دهند.

محمدرضا سيدقاسمي، مديرعامل موسسه پيام‌آوران همياري درباره هدف از اجراي اين حرکت تبليغاتي  گفت: «تشويق مردم به دادن آزمايش ايدز و ارائه اطلاعات صحيحي دراين‌باره در کنار کنترل و پيشگيري يکي از اهداف اين برنامه است.

آسان‌سازي زندگي براي کساني که مبتلابه ايدز هستند و از بين بردن نگاه تبعيض‌آميز به اين بيماران بخشي از اين حرکت انسان دوستانه‌اي است که روي آن کار مي‌کنيم.»

ادامه اين حرکت در همه شهرهاي ايران هدف نهايي است که موسسه «پيام‌آوران همياري» براي خودش درنظر گرفته است: «ما کارمان را از غرب تهران شروع کرده‌ايم و قصد داريم اين کار را ابتدا در همه مناطق شهر تهران و سپس استان تهران و درنهايت در کل کشور اجرايي کنيم.»

اما هزينه اين طرح از کجا تأمين مي‌شود؟ اين سؤالي بود که از مديرعامل موسسه پيام آوران همياري پرسيده شد. سيد قاسمي در پاسخ گفت: «موسسه ما مردم‌نهاد است و مخارج اين پروژه با همکاري و مشارکت مردم و کمک مالي و امکاناتي بعضي از سازمان‌ها مانند اداره رفاه شهرداري تهران و وزارت بهداشت تامين شد. البته موسسه ما سال‌هاست درزمينه ايدز و اعتياد فعاليت مي‌کند. کارگاه‌هاي کارآفريني خياطي دارد و بخشي از هزينه‌ها نيز از اين بخش تأمين مي‌شود.»

هرچند اتوبوس ايدز تنها جايي نيست که خدمات آزمايش را رايگان انجام مي‌دهد اما استفاده از اين روش راهي براي در دسترس بودن ارائه اين خدمت است. سيد قاسمي گفت: «بحث اتوبوس ايدز بيشتر روي مسائل رواني فعاليت مي‌کند. قصد ما اين است که درجاهاي پررفت‌وآمد حضورداشته باشيم و تابوي حرف زدن درباره ايدز را بشکنيم. البته در پاسگاه‌ها و برخي مراکز اين آزمايش رايگان انجام مي‌شود. مراکز آزمايشگاهي نيز با هزينه نه‌چندان بالا اين آزمايش را انجام مي‌دهند.»

مديرعامل اين سمن درباره استقبال مردم گفت: «همکاري مردم با ما بسيار خوب است. از نيروهاي داوطلب براي ساماندهي استفاده کرده‌ايم. گروهي در کلاس‌هاي آموزشي شرکت کرده‌اند وبخشي نيز اطلاع‌رساني تلگرامي را انجام داده‌اند. براي انجام آزمايش نيز افراد زيادي متقاضي‌اند که جوانان در رأس مراجعه هستند. اين گروه بيشتر سعي مي‌کنند اطلاعات بگيرند. افرادي که در گروه پرخطرها هستند نيز براي دريافت مشاوره و آزمايش مراجعه کرده‌اند.»


ايجاد مرکز جوانان و نوجوان در بخش ايدز

وسعت تهران، گستردگي جمعيت و مهاجرپذير بودن اين کلانشهر خبر از بالا بودن تعداد جوانان آن دارد.اين ويژگي‌ها پايتخت را در زمره شهرهاي خطرپذير در برابر ايدز قرار مي‌دهد. اين دغدغه و احساس مسئوليت براي حساس کردن مردم نسبت به موضوع ايدز باعث شد تا زهرا غلامي پور، کارشناس ايدز معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايران و همکارانش طرح اقدامي غيرمعمول براي اطلاع‌رساني را در سر بپرورانند.

او  گفت: «به فکر حرکتي غيرمعمول بوديم تا کاري مبتني بر فرهنگ‌سازي انجام دهيم. در حال حاضر عمده فعاليت‌هايي از اين دست در حوزه مراکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري پرخطر انجام مي‌شود که دسترسي براي همه مردم به آن‌ها به‌آساني فراهم نيست و حتي بسياري از افراد از وجود چنين مرکزي بي‌خبرند و نمي‌دانند براي يک مشاوره صحيح بايد کجا بروند و چه‌کاري کنند.»

غلامي درباره چگونگي راه‌اندازي اتوبوس ايدز توضيح داد: «سال گذشته مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير فراخواني داد تا سازمان‌هاي مردم‌نهاد پيشنهاد‌هاي خود را در زمينه آموزش ايدز برپايه فعاليت‌هاي جامعه محورمطرح کنند. طرح ما اين بود که اين بار به‌جاي اينکه مردم به ما مراجعه کنند، ما به سراغ مردم برويم و ارائه خدمات سيار را پيشنهاد کرديم. با کميته ايدز استانداري و ساير اداراتي که در اين حوزه فعاليت داشتند، رايزني کرديم و سرانجام اداره رفاه شهرداري باتجربه موفقي که از اتوبوس سلامت داشت، به ما کمک شاياني کرد.»

به گفته اين کارشناس دانشگاه علوم پزشکي انتخاب مناطق استقرار اتوبوس، بر اساس خطرسنجي انجام شده است: «اين مناطق بر اساس محل‌هايي که تردد جوانان به‌عنوان گروه در معرض خطر بيشتر است، انتخاب شد و در همين چند روز شاهد استقبال گسترده‌اي بوديم.»


ارائه مشاوره ايدز متناسب با افراد

غلامي‌پور مدت ارائه مشاوره به هر مراجعه‌کننده را 15 دقيقه اعلام کرد: «مراجعه‌کنندگان به اين اتوبوس افرادي هستند که نياز به تصحيح اطلاعات دارند. برخي نيز اطلاعاتي دارند که از اينترنت گرفته‌اند و بايد تکميل شود. براي هرکدام از افراد آموزش‌ها و مشاوره متناسب با ميزان شناخت آن‌ها و مسائلي که مطرح مي‌کنند، در نظر گرفته مي‌شود.»

او از ايجاد مرکز پيشگيري ايدز جوانان و نوجوانان تا دوماه آينده خبر داد: «مشاوره آنلاين و تلگرامي دو خدمت ديگري است که به‌زودي در سطح گسترده‌تر ارائه مي‌شود. مرکز جوانان و نوجوانان نيز در دست احداث است واميدواريم تا دو ماه آينده به نتيجه برسد. ما معتقديم اين سن نياز به آموزش بيشتري دارد زيرابه دليل هيجان ناشي از سن و سالشان بسياري از خطرها را جدي نمي‌گيرند.»

اتوبوس ايدز تا 7 آذرماه در غرب تهران مستقراست و امکان تمديد زمان نيز وجود دارد. نتايج همه اقداماتي که انجام‌شده است در اين 18 روز در اختيار مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير قرار مي‌گيرد تا بر اساس آن براي فعاليت‌هاي آينده برنامه‌ريزي شود.


خط تلفن اضطراري 66038920 ايدز راهي براي بيان کردن مشکلات آسيب‌ديدگان ايدز است. آنها حتي مي‌توانند از 118 آدرس و شماره تلفن نزديک‌ترين مراکز مشاوره ايدز را بگيرند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: