کد خبر: ۸۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>اجتماعی>گوستاو فلوبر در22سالگي درس و مشق رشته حقوق را رها مي‌کند و خود را تا پايان عمر وقف نوشتن داستان‌هاي بلند و کوتاه مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، اودر شهر روآن به دنيا مي‌آمد. اين شهر در سال‌هاي کودکي فلوبر محل کسب و کار و تجارت بوده و هر چه بوده گوستاو جوان را از هرچه بازرگاني و دادوستد منزجر مي‌کند. پدرش جراح مهمي است و در بيمارستان اصلي شهر مقام و منزلتي دارد و بر اين کودک حساس که بعدها نويسنده ژرف‌بيني مي‌شود تأثير ماندگاري مي‌گذارد. «من از پدرم مي‌ترسيدم و فقط وقتي با مادر و خواهرم بودم خود را در امان مي‌ديدم.» نفوذ پدر بر روح و قلم گوستاو انکارناپذير است.

خودش نوشته: «من و خواهرم کارولين دزدکي و از پشت پنجره پدرم را به هنگام تشريح اجساد تماشا مي‌کرديم.» و شايد براي همين است که گفته‌اند فلوبر قلم را جوري به کار مي‌گيرد که انگار چاقوي جراحي است که با آن روح آدمي‌زاده را جراحي مي‌کند.

فلوبر برخي آثارش را با استفاده از تجربياتي خلق کرد که در سفر به نقاط مختلف جهان به دست آورده بود و بعضي ديگر را با الهام از زندگي خصوصي خود و روابطش نوشت. نويسنده‌اي که بيش از همه آثارش، با نخستين رمانش با نام «مادام بوواري» شناخته شده است. او يکي از تاثيرگذارترين رمان‌نويسان قرن 19 ميلادي است. نويسنده‌اي که اغلب آثارش را با الهام از مکاتب ادبي واقع‌گرايي و طبيعت‌گرايي نوشت و از مسائل روانشناسانه نيز بهره برد تا بتواند آثارش را با سبکي باورپذير به مخاطب عرضه کند.

آثار فلوبر در زمان انتشارشان در قرن 19 با هجوم نقدهاي منفي مواجه شد. براي مثال برخي معتقد بودند نويسنده در رمان «مادام بوواري» نگاهي تيره و تار به زندگي دارد و «خوبي» در شخصيت‌هايش مرده است. کتاب «تربيت احساسات» هم از سويي ديگر مورد هجوم قرار گرفت. برخي آن را فاقد ساختار منسجم و يک شخصيت قهرمان و مثبت دانستند و از کم‌رنگ بودن مسائل اخلاقي در آن انتقاد کردند.


رويکرد نقدها در قرن بيستم و البته بعد از مرگ نويسنده کاملاً تغيير کرد. در اين دوره تعريف و تمجيدها از فلوبر آغاز شد و ذوق و استعداد ذاتي اين نويسنده و استفاده او از سبک و ساختاري برتر و همچنين نمادهاي به کار رفته در داستان‌هايش به الگويي براي نويسندگان جديد تبديل شد. محققان و منتقدان زيادي براي درک بهتر آثار او، به فرايند نگارش آثارش توجه دقيقي نشان دادند و در سال‌هاي اخير از او به عنوان نويسنده‌اي متفاوت ياد کردند و وي را «پدر رمان مدرن» ناميدند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: