کد خبر: ۸۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت جنسی>در گذشته اغلب بیماری‌ها با استفاده از جراحی‌های باز درمان می‌شدند اما امروزه روش‌هایی کشف شده‌ که بیماران با استفاده از آنها می‌توانند با دوران نقاهت و درد کمتری بیماری‌های خود را درمان کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  لاپاراسکوپی روشی کمتر تهاجمی و مؤثر در جهت درمان بیماری‌های زنان و زایمان است؛ به صورت کلی با استفاده از این روش می‌توان اغلب بیماری‌های زنان را کشف و درمان کرد. هم اکنون متخصصان و مراکزی نیز در ایران وجود دارند که با استفاده از روش لاپاراسکوپی توانسته‌اند بیماری‌های زنان و زایمان را به بهترین شکل ممکن درمان کنند.

لاپاراسکوپی یکی از روش‌های جراحی است که طی آن پزشک می‌تواند ازطریق یک برش کوچک در زیر ناف، تلسکوپ مخصوص را وارد شکم کرده و اعضای لگنی یک زن نابارور را مشاهده کند.

دکتر فریبا الماسی، فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی زنان با اشاره به اینکه استفاده از لاپاراسکوپی در چند دهه اخیر رواج زیادی در کشور‌های غربی داشته است، می‌گوید: <اکنون دو دهه از ورود این روش به ایران می‌گذرد.

حدود سه سال است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شیراز دوره‌های فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی تاسیس شده‌اند، همچنین تمام این دانشگاه‌ها دارای تجهیزات پیشرفته در زمینه لاپاراسکوپی هستند. هر ساله نیز حدود چهار تا پنج نفر در ایران در رشته فلوشیپ لاپاراسکوپی فارغ التحصیل می‌شوند.>

وی تصریح می‌کند که کاهش درد  پس از عمل و کوتاه بودن دوره نقاهت بیمار در مقایسه با جراحی‌های باز از مزایای استفاده از روش لاپاراسکوپی است، همچنین این روش می‌تواند موجب کاهش چسبندگی‌های موضعی بیمار پس از عمل شود. هم اکنون بسیاری از جراحی‌های زنان  در ایران و خارج از کشور با استفاده از این روش انجام می‌شود.

دکتر الماسی با تأکید بر اینکه امکان بررسی دستگاه تناسلی داخلی، رحم، لوله‌ها و تخمدان‌های افراد مبتلا به نازایی در این روش وجود دارد، بیان می‌کند: <لاپاراسکوپی قابلیت شناسایی هر نوع ضایعه را در قسمت‌های مختلف بدن دارد و می‌تواند این ناهنجاری‌ها را درمان کند. مشاهده چسبندگی‌ لوله‌ها، بازکردن این چسبندگی‌ها، مشاهده ضایعات تخمدان مانند کیست تخمدان، درمان اندومتریوز(تشکیل بافت‌های داخل رحمی در سایر قسمت‌های بدن)، جراحی خارج کردن رحم یا خارج کردن فیبروم رحم از نمونه کاربرد‌های درمانی روش لاپاراسکوپی است.>

به گفته فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی زنان، این روش نقش مؤثری را در تشخیص و درمان بیماری تخمدان پلی‌کیستیک و مشاهده  ضایعات  تخمدان دارد. درصورتی که جراح مهارت کافی برای درمان سرطان تخمدان داشته باشد می‌تواند این سرطان را با استفاده از روش لاپاراسکوپی درمان کند همچنین پزشک می‌تواند با استفاده از این روش از وجود فیبروم‌های داخل رحم مطلع شود و آنها را درمان کند.

 درمان فیبروم با استفاده از  روش لاپاراسکوپی درد و دوران نقاهت کمتری دارد، همچنین احتمال بروز چسبندگی هنگام استفاده از روش لاپاراسکوپی برای درمان این بیماری کمتر است.

او در ادامه می‌افزاید: از روش لاپاراسکوپی می‌توان برای تشخیص سلامت تخمدان و لوله‌های رحم افراد مبتلا به نازایی نیز استفاده کرد. این روش می‌تواند در پیدا کردن علل نازایی افرادی که به دلایل نامعلوم به نازایی مبتلا هستند نیز مؤثر باشد. به صورت کلی روش لاپاراسکوپی در درمان اغلب بیماری‌های زنان مؤثر است.

دکتر الماسی تصریح می‌کند: روش هیستروسکوپی نیز یکی از درمان‌های کمتر تهاجمی و بدون درد برای درمان بیماری‌های زنان است. هیستروسکوپ شبیه یک میله باریک است که در انتهای آن یک دوربین قرار می‌گیرد. این وسیله از راه واژن داخل رحم قرار می‌گیرد و از فضای داخل حفره رحم تصویر‌برداری می‌کند. تشخیص چسبندگی‌ها و فیبروم‌های رحمی از کاربرد‌های این روش است، همچنین این روش اغلب برای درمان افرادی که مبتلا به نازایی هستند یا سابقه سقط مکرر دارند نیز استفاده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه لاپاراسکوپی نقش مؤثری در درمان آنومالی‌های رحم، درمان توده‌های خوش‌خیم و بدخیم تخمدانی و بیماری آندومتریوز دارد، بیان می‌کند: بیماری آندومتریوز در 10 درصد زنان ایرانی دیده می‌شود و دردهای شدید هنگام قاعدگی، درد‌های لگنی هنگام تماس جنسی و زیر دل درد‌های همیشگی از علائم ابتلا به این بیماری است.

 بیماری آندومتریوز می‌تواند منجر به نازایی و چسبندگی رحم به احشای داخل شکم مانند روده‌ها شود. تشخیص این بیماری تنها با روش لاپاراسکوپی امکان‌پذیر است.

به گفته این متخصص، لاپاراسکوپی بهترین روش برای درمان بیماری آندومتریوز است. درمان این بیماری با استفاده از لاپاراسکوپی موجب کاهش دوران نقاهت بیمار، درد کمتر و ایجاد حداقل چسبندگی برای بیمار می‌شود، همچنین با استفاده از روش لاپاراسکوپی می‌توان زنان یا دخترانی را که دچار درد‌های قاعدگی شدید هستند و به درمان‌های مطلوب پاسخ نمی‌دهند نیز درمان کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه از روش لاپاراسکوپی می‌توان برای تشخیص و درمان کیست‌های تخمدان و هرگونه آنومالی رحم و تخمدان نیز استفاده کرد، می‌گوید: اغلب کیست‌های تخمدانی را که نیاز به جراحی دارند می‌توان با استفاده از روش لاپاراسکوپی درمان کرد. بیمارانی که با استفاده از این روش جراحی شده‌اند می‌توانند با استفاده از این روش پس از مدت کوتاهی به حالت گذشته خود بازگردند و به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازند.

 این فلوشیپ لاپاراسکوپی تصریح می‌کند: استفاده از جراحی‌های باز نیز می‌تواند موجب چسبندگی‌های شدید در لوله‌ها و حفره‌های شکم شود. این چسبندگی‌ها می‌توانند احتمال نازایی را در فردی که عمل باز انجام داده افزایش دهند.

به صورت کلی درد زیاد پس ازعمل و احتمال چسبندگی شدید از عوارض جراحی‌های باز است بنابراین استفاده از روش لاپاراسکوپی منجر به کاهش چسبندگی، احتمال نازایی و درد در بیماران می‌شود. این روش می‌تواند با کاهش درد بیمار دوران نقاهت او را نیز کوتاه‌تر کند بنابراین بیمار هنگام استفاده از این روش می‌تواند زودتر به کار و فعالیت روزمره‌اش بازگردد.

 دکتر الماسی در خاتمه با اشاره به اینکه هنگامی که شکی درخصوص بدخیم بودن توده‌های تخمدانی وجود داشته باشد هنگام عمل نمونه ای از توده  گرفته خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: در صورتی که گزارش پاتولو‍ژی نشان دهد که توده‌ها خوش‌خیم است عمل جراحی را می‌توان با لاپاراسکوپی ادامه داد. در صورت بدخیم بودن توده نیز پزشک اگر مهارت لازم را داشته باشد می‌تواند عمل را با استفاده از روش لاپاراسکوپی ادامه دهد، در غیر این صورت بهتر است از عمل جراحی باز استفاده شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: