کد خبر: ۸۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 16
شفا آنلاین>سلامت>سازمان جهاني بهداشت هشدار داد، گرچه بيماري مننژيت A در آفريقا ريشه‌کن شده است، اما اگر کشورها نتوانند يک واکسن راهگشا بر ضد مننژيت را در برنامه ايمن‌سازي روتين خود وارد کنند، ممکن است اين بيماري بازگشتي فاجعه‌بار پيدا کند.
به گزارش شفا آنلاین،کارزارهاي ايمن‌سازي با استفاده از واکسن راهگشاي من‌آفري‌واک (MenAfriVac) از پنج سال پيش در به‌اصطلاح کمربند مننژيت آفريقا- که پهناي اين قاره را از سنگال در غرب تا اتيوپي در شرق در برمي‌گيرد، شروع شد.

امروزه، به گفته سازمان جهاني بهداشت اين بيماري به‌جز اين منطقه از ساير نقاط آفريقا زدوده شده و «موفقيتي خيره‌کننده» به‌دست‌آمده است. اما اين سازمان همچنين به يک تحقيق مدل‌سازي اشاره‌کرده است که نشان مي‌دهد که اگر ايمن‌سازي پس از کارزارهاي واکسيناسيون بزرگ، يک ‌باره متوقف شود، کشورها بايد انتظار «بازگشت مجدد مصيبت‌بار» بيماري را تا سال 2030 داشته باشند.

ژان- ماري اکوو- بل، رئيس بخش واکسيناسيون اين سازمان، در بيانيه‌اي گفت: «دستاوردهاي تاثيرگذار ما بر ضد مننژيت A از طريق کارزارهاي عمومي واکسيناسيون به خطر خواهند افتاد، مگر اينکه کشورها ميزان بالاي ايمني در برابر اين بيماري را با تلفيق واکسن مننژيت A در برنامه‌هاي ايمن‌سازي روتين کودکان حفظ کنند.»

من‌آفري‌واک در پاسخ به درخواست وزيران بهداشت آفريقا پس از شيوع مننژيت در سال 1996 که به عفونت بيش از 250000 نفر و مرگ بيش از 25000 نفر در فقط چند ماه انجاميد، ساخته شد.

پروژه واکسن مننژيت- با همکاري سازمان جهاني بهداشت و سازمان غيرانتفاعي آمريکايي PATH و با حمايت مالي بنياد بيل و مليندا گيتس- به واکسيناسيون بيش از 237 ميليون نفر در سنين يک تا 29 در 16 کشور از 26 کشور کمربند مننژيت ياري رسانده است.

به گفته سازمان جهاني بهداشت تا سال 2013 فقط چهار مورد ثابت‌شده آزمايشگاهي مننژيت A در همه اين 26 کشور گزارش شده است. پروژه واکسن مننژيت که در دسامبر سال گذشته پايان يافت، به گفته ماري- پي‌ير پرزيوسي، يکي از اعضاي گروهي که واکسن را توليد کردند، «فوق‌العاده موفقيت‌آميز» بود.

اما او افزود: «ما قرباني موفقيت خودمان بوده‌ايم.» او گفت: «بدون اقدام ما براي واكسيناسيون روتين بر ضد مننژيت باكتريايي، ما در حدود 10 تا 15 سال ديگر با بازگشت شديد اين همه‌گيري‌ها مواجه خواهيم شد.»

مننژيت- التهاب پوشش درون مغز و طناب نخاعي- بيماري بالقوه مرگباري است که مي‌تواند در طول چند ساعت به مرگ يا آسيب مغزي شديد منجر شود.


اين بيماري معمول به علت عفونت باکتريايي يا ويروسي و گاهي به علت عفونت قارچي مي‌باشد. گونه A مننژيت باكتريايي مسئول 80 تا 85 درصد همه موارد بيماري در آفريقا است. به گفته سازمان جهاني بهداشت،‌ شيوع مننژيت در ابتداي امسال که به مرگ 400 نفر در نيجر انجاميد به گونه‌هاي C و W اين بيماري مربوط مي‌شود.

 AFP

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: