کد خبر: ۸۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 15
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >زرشك درختچه ای است خاردار که بعضا به صورت وحشی اما دانه‌دار در برخی نقاط کشور به ویژه در استان خراسان جنوبی دیده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،استان خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک کشور را دارد و بیش از نود درصد از زرشک دنیا در حال حاضر در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه و اختلاف زیاد دمای شب و روز در اوایل پاییز، محصول زرشک منطقه قائنات از کیفیت و رنگ خوبی برخوردار است.

محصول زرشك قائنات كه به نام ياقوت سرخ مشهور است از نوع بی دانه است که ارتفاع بوته آن به 1.5 و گاهي به 2 متر مي‌رسد؛ برگ‌هاي آن بيضي شكل دانه دار است كه اين برگ‌ها به صورت دسته‌اي در كنار تيغه‌ها مي رويند.




گل‌هاي زرد رنگ زيباي زرشک شامل شش كاسبرگ، شش گلبرگ و شش پرچم است كه در ارديبهشت و خرداد ظاهر مي‌شوند و چشم هر رهگذري را به خود جلب می کنند.

محصول زرشک به روي شاخه‌هاي يك ساله و بار آوري آن به صورت يكسال در ميان است؛ این گیاه مقاوم به شوری و کم آبی است و با آب و بافت خاک جنوب خراسان سازگاری خوبی دارد.

زمان برداشت زرشك از اواسط مهر ماه شروع می شود و تا پايان آبان‌ماه ادامه می‌یابد. چنانچه در پاييز باران ببارد باعث ميوه زرشك مي‌شود و اگر باران نبارد برداشت آن ديرتر و ميوه شيرين‌تر مي‌شود.

شيوه برداشت زرشک به صورت سنتی و اغلب با بريدن شاخه كه خشك كردن آن را تسهیل می کند، انجام مي‌شود.

زرشك مرغوب از نوع پفكي است كه در اين روش زرشك را با سرشاخه موجود قطع مي‌كنند و در انبارهاي مخصوص و بر روي داربست مي‌خشكانند و در نوع ديگر با دست برداشت مي‌شود و در خرمن‌هایي كه به همين منظور تهيه شده می خشکانند که در کیفیت محصول اثر مستقیم دارد.

طبيعت زرشك سرد و خشك بوده و به علت داشتن بعضي اسيدهاي آلي داراي خاصيت كم كنندگي صفراي خون، دفع صفرا از كبد بوده و در افرادي كه شدت عطش دارند مفید است و حرارت بدن از جمله حرارت معده و جگر را کم می کند.

اگر زرشك با داروهاي گرم مانند دارچين و عسل مخلوط و مصرف شود، براي تقويت جگر و بهبودي مرض استسقاء و سردي احشاء و درمان اسهال‌هاي ناشی از ضعف كبد و احشاء، مؤثر خواهد بود.

زرشك خون را تصفيه می کند و میوه ترش مزه زرشک در طب سنتي ايران براي رفع خارش و ساير عوارض و همچنين بصورت دم كرده براي خوشبو كردن نفس به كارمي رود.

زرشك تب بر بوده و داراي ويتامين ث است. از اين نظر در ازدياد مقاومت بدن در برابر بيماريها به ويژه بيماريهاي عفوني و سرماخوردگي نقش موثر و مفيدي دارد.

مقدار ويتامين ث موجود در زرشك از ليمو ترش بيشتر است. يكي از مهمترين خواص آن خاصيت انطباق عروق است.

زرشک یکی از باارزش ترین داروها برای كساني است که از درد كيسه صفرا رنج مي‌برند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: