کد خبر: ۸۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه 60 درصد پزشکان پس از شکایت در کوتاه مدت انگیزه‌های لازم را برای استمرار کار از دست می‌دهند،گفت: همچنین مشخص شده است که برخلاف تصور با افزایش تعداد پزشکان و کادر درمانی از میزان شکایات کاسته شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا زالی در مراسم نخستین همایش ملی چالش‌های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی با اشاره به اینکه براساس آمار سال 1393 در کشور از 670 میلیون خدمت ارائه شده در عرصه سلامت، آمار شکایات پزشکی 6 هزار و 574 پرونده بوده که این امر بیانگر پایین بودن میزان شکایات پزشکی در کشور نسبت به متوسط جهانی است، اظهار داشت: بر اساس این آمار در تهران بیش از یک میلیون خدمات بستری و بیش از 95 میلیون خدمات سرپایی ارایه شده که میزان شکایات یک دهم درصدی در عرصه خدمات درمانی نسبت به متوسط جهانی شکایات پزشکی (3 درصد)، بیانگر آن است که خوشبختانه هنوز پزشکان در جامعه مورد اعتماد هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس یافته‌های یک مطالعه انجام شده در کشور، ثبت شکایات از پزشکان و کادر درمانی در کوتاه مدت تا 85 درصد تاثیر منفی در اعتماد به نفس آنان بر‌جای می‌گذارد، عنوان کرد: براین اساس، مشخص شده 60 درصد پزشکان پس از شکایت در کوتاه مدت انگیزه‌های لازم را برای استمرار کار از دست داده اند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور یادآور شد: از دیگر نکات جالب در این پژوهش، رابطه تعداد پزشکان و کادر درمانی با میزان شکایات پزشکی بود که مشخص شد برخلاف تصور با افزایش تعداد پزشکان و کادر درمانی از میزان شکایات کاسته شده است.

وی خاطرنشان ساخت: هرچند پیش از انجام این پژوهش، پیش‌بینی می‌شد که افزایش پزشک و کادر درمانی موجب افزایش خطاهای پزشکی و به تبع آن افزایش شکایات پزشکی شود، اما یافته‌های این تحقیق نشان داد در  مکان‌هایی که کادر پزشکی مجرب به کار گرفته شود، مانند به کارگیری پرستاران با مهارت بالاتر به شکل تصاعدی شاهد کاهش شکایت‌های پزشکی خواهیم بود.

به گفته زالی، هم اینک حذف مجازات زندان برای پزشکان و بهره جستن از مجازات تبدیل در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصویب و در قالب یک طرح در حال عملیاتی شدن است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه از پزشکی شکایت و بعد مشخص شود که قصور از پزشک نبوده است، پزشکان ما به لحاظ اینکه این امر در قوانین و مقررات کشور پیش بینی نشده است، قادر به اعاده حیثیت از خود نیستند. این در حالیست که در برخی کشورها مسئله اعاده حیثیت از پزشکان تحت عنوان "حفاظت پزشکی" تعریف شده است.

نخستین همایش ملی چالش‌های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی با محوریت کارشناسی در کمیسیون‌های پزشکی و با حضور اعضای جامعه پزشکی و نیز تعدادی از اعضای کمیسیون‌های پزشکی قانونی و نظام پزشکی، حقوقدانان و وکلا از سوی انجمن پزشکان قانونی ایران و گروه آموزشی پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری مرکز آموزشی- پژوهشی برگزار شد.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: