کد خبر: ۸۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 12
شفا آنلاین>سلامت>براساس نتايج مقاله‌اي که به تازگي در نشريه JAMA منتشر شده، نوشيدن فقط يک نوشيدني انرژي‌زا مي‌تواند خطر حوادث قلبي‌عروقي را در ميان افراد جوان افزايش دهد.
به گزارش شفا آنلاین،محققان آمريکايي در اين مطالعه دريافتند، بزرگسالان جواني که يک نوشيدني انرژي‌زاي 16 اونسي مصرف کرده‌اند، در عرض 30 دقيقه، با افزايش فشار خون و هورمون استرس مواجه شده‌اند. اين عوامل خود مي‌توانند خطر حوادث قلبي‌عروقي را افزايش دهد.

همچنان که مصرف اين دسته از نوشيدني‌ها ميان افراد جوان جامعه محبوب‌تر مي‌شود، نوشيدن آنها هم با چندين عارضه جانبي همراه شده است، از جمله اختلال در عملکرد قلب. از سوي ديگر، تعداد مراجعات به بخش اورژانس بيمارستان‌ها هم که در اثر مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا بوده، چندين برابر شده است. کافئيني که دراين نوشيدني‌ها گنجانده شده، مضرترين ماده موجود در اين نوشيدني‌ها هستند، به طوريکه يک قوطي يا يک بطري از آنها، حاوي 80 تا بيش از 500 ميلي‌گرم کافئين است.



براي مقايسه، يک فنجان 500 ميلي‌گرمي قهوه به‌طور متوسط 100 ميلي‌گرم کافئين دارد. اين نوشيدني‌ها از سوي ديگر، قند فراواني را هم در خود جاي داده‌اند و ممکن است حاوي تحريک‌کننده‌هاي ديگري هم باشند که منشأگياهي داشته و عوارض جانبي قابل مقايسه با کافئين ايجاد کنند.

در اين مطالعه، محققان دريافتند که پس از نوشيدن اين نوع نوشابه‌ها، سطح هورمون نوراپي‌نفرين از 150 پيکوگرم در ميلي‌ليتر به 250 پيکوگرم در ميلي‌ليتر مي‌رسد، در حالي که پس از نوشيدني‌هايي که در نقش دارونما به افراد داده شد، مقدار نوراپي‌نفرين از 140 به 179 پيکوگرم در ميلي‌ليتر رسيد. به عبارت ديگر، پس از مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا، با افزايش 71 درصدي سطح هورمون نوراپي‌نفرين و با نوشيدني‌هاي دارونما با افزايش 31 درصدي سطح اين هورمون روبرو هستيم. اين مطالعه پيشنهاد مي‌کند که افراد بايد در مورد نوشيدن اين نوشابه‌ها بيشتر احتياط به خرج داده تا دچار بيماري‌هاي قلبي نشوند. پزشکان هم بايد به‌طور روتين از بيمارانشان در مورد مصرف اين نوشيدني‌ها سوال کنند، خصوصا اگر با علايم قلبي در بيماران جوان مواجه مي‌شوند.

Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: