کد خبر: ۸۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
مدیرعامل سازمان انتقال خون:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران معتقد است که نوع نگاه به «ایدز» در کشور، این بیماری را «تابو» کرده است.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر علی اکبر پورفتح اله با اشاره به آمار ۱۰۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور که ناشناخته مانده اند، اظهارداشت: یکی از مشکلات ما در کشور، نوع نگاه به ایدز است که این بیماری را تبدیل به تابو کرده است.

وی افزود: این وضعیت و حرکت های اشتباه بعد از آن منجربه مخفی شدن بیماری ایدز شده است. مثلا بسیاری از متخصصین زنان و زایمان یا بسیاری از دندانپزشکان، قبل از اینکه بیمار خود را انتخاب کنند، به خاطر نگرانی که از این بیماری دارند برای او آزمایش ایدز تجویز می‌کنند.

پورفتح اله، این نوع نگاه پزشکان را یکی از بزرگترین اشتباهات جامعه پزشکی دانست که منجر به شیوع ویروس اچ آی وی در کشور می‌شود. در حالی که این حق بیمار است که پزشک خود را انتخاب کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: وقتی پزشک بیمار خود را از طریق آزمایش خون انتخاب می‌کند،‌ طبیعتا در هیچ آزمایشگاهی تعیین هویت انجام نمی‌شود. فردی که مبتلا به اچ آی وی است، به آزمایشگاه مراجعه می‌کند و نمونه خون برادر خود را می‌دهد. پزشک متخصص زنان و دندانپزشک فکر می‌کند که بیمار او HIV ندارد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: مسئله اینجاست که پزشکان ما باید انگ ایدز را بردارند و تصور کنند که هر بیماری به آنها مراجعه می‌کند، مبتلا به این بیماری است و متعاقب آن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. دندانپزشک ما باید این اطمینان را برای بیمار ایجاد کند که وقتی روی ست درمان او نشست، تمام سیستم او یکبار مصرف بوده، تعویض شده و امکان آلودگی وجود ندارد. به نظر می‌رسد این حرکت خوبی است که منجر می‌شود بیماری ایدز از تابو بودن خارج شود.

پورفتح اله با طرح این سئوال که وقتی کسی رفتار پرخطر دارد، برای اینکه مطمئن شود به این بیماری مبتلا شده یا خیر، چه باید بکند، گفت: اولین فکر این است که به مرکز انتقال خون مراجعه کند و می‌دانید که تست های آزمایشگاهی ما دوره پنجره آزمایشگاهی را نمی‌تواند تشخیص دهد. برای اینکه بتوانیم ابتلا به هپاتیت C را در یک نفر تشخیص دهیم، باید میزان لود ویروس به جایی برسد که سیستم ایمنی را تحریک کند که این فرایند حداقل دو تا سه ماه طول می‌کشد. بنابراین ما باید سیستم جایگزینی داشته باشیم که اگر کسی رفتار پرخطری داشت بتواند در یک سیستم کاملا محرمانه مراجعه کند و تست دهد.

وی تاکید کرد: این طرح اقدامی خوب است و باید تبلیغ شود تا دسترسی مردم به آزمایش‌های اچ آی وی و هپاتیت C فراهم شود. بنابراین باید امکان دسترسی به آزمایش در یک سیستم محرمانه وجود داشته باشد. لذا ترویج این نوع امکانات، یک نقطه عطف است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: