کد خبر: ۸۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات نشان داده که وجود مقادير بالاي اُمگا 3 در خون مي‌تواند احتمال شکستگي لگن را در زنان يائسه کاهش دهد.
به گزارش شفا آنلاین، محققين گلبول‌هاي قرمز زناني را که سابقه شکستگي لگن داشته بررسي و مشاهده کرده‌اند. در افرادي که گلبول‌هاي قرمز آنها حاوي مقادير بالاتري از اُمگا 3 بود، احتمال شکستگي لگن کاهش پيدا کرده است.

البته اين مطالعه نشان نداده که علت اين ارتباط چيست ولي محققين حدس مي‌زنند به علت کاهش التهاب در استخوان، تراکم آن بالا باقي مي‌ماند. هرگونه التهاب در استخوان مي‌تواند موجب فعاليت سلول‌هاي استئوکلاست و در نتيجه بازجذب کلسيم از آن شود. اين بازجذب مي‌تواند موجب ضعيف شدن استخوان و پوکي آن شود. اُمگا3 مي‌تواند موجب کاهش التهاب شده و بدين ترتيب احتمال شکستگي را هم کم کند.

از آنجائي‌که سوال از افراد، راجع به ميزان دريافتي اُمگا3 آنان دقت کافي ندارد، محققين به‌جاي آن ميزان غلظت اين ماده را در گلبول‌هاي قرمز اندازه‌گيري کردند. اين ميزان مي‌تواند معياري دقيق از مقدار مصرف غذاهاي حاوي اُمگا 3 باشد. شکستگي لگن ارتباط نزديکي با ميزان پوکي يا قدرت استخوان‌ها دارد و به همين علت ارتباط بين ميزان اُمگا3 و شکستگي لگن بررسي شده است. محققين عنوان مي‌کنند مصرف مقادير بيشتر ماهي و گياهان سرشار از اُمگا 3 ممکن است بتواند ميزان اين شکستگي‌ها را کاهش دهد.

اُمگا 3و اُمگا6 دو نوع اسيد چرب اشباع نشده هستند که بدن براي انجام فعاليت‌هاي حياتي خود به آنها احتياج دارد ولي خود توانايي توليد آنها را ندارد. مطالعات قبلي نشان داده که گرچه هر دوي اين چربي‌ها مفيد هستند، اُمگا 3خواص ضدالتهابي دارد درحاليکه اُمگا 3 هم خواص ضدالتهابي و هم خواص التهابي دارد.


براساس نتايج تحقيقات، در زناني که نسبت اُمگا 3 به اُمگا 6خون آنها بالاست، احتمال شکستگي لگن دو برابر زناني است که اين نسبت در آنها حداقل ممکن است. در اکثر رژيم‌هاي غذايي اين نسبت در حد 15-17 است در حاليکه محققين توصيه مي‌کنند اين نسبت بايد به حدود 2-4 کاهش پيدا کند.

منبع اصلي اُمگا 3در غذاهاي گوشتي و ماهي‌هاي چرب قرار دارد و در غذاهاي گياهي اين ماده را مي‌توان در تخم کتان و در گردو و بادام يافت.

منبع: Medical Xpress


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: