کد خبر: ۸۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 09
شفا آنلاین>جامعه پزشکی >سلامت>وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: باید به سمتی برویم که انتخاب روسای دانشگاه به پیشنهاد هیاتهای امناهایی باشد که کاملا بر مسائل دانشگاهها اشراف داشته باشند و طبعا هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم وزارت بهداشت از انتخابهای کارشناسانه استقبال خواهند کرد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در اولین گردهمایی روسای دبیرخانه هیات امنای دانشگاهها، دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به روند شکل گیری قانون استقلال دانشگاهها از ابتدای پیروزی انقلاب تصریح کرد: من معتقدم که اختیارات دانشگاهها در گذشته بیشتر از آن چیزی است که الان وجود دارد ولی همین حداقل ها را برخی برنمی تابند.

وی با اشاره به وجود شایعاتی مبنی بر استخدام های مکرر و چندبرابر شدن حقوق ها گفت: لااقل طی این دو سالی که من در وزارت بهداشت بودم چنین اتفاقی نیفتاده است. در طی این دوسال شاهد بودید که بخش آموزشی درصدد بود برای برخی مجوز استخدام بگیرد که هنوز موفق به گرفتن چنین مجوزی نشده است. بنابراین اینها جوسازی ها و فضاسازی هایی علیه این قانون مترقی است.

دکتر هاشمی با اشاره به ظرفیت های هیات های امنا در عرصه تصمیم سازی ها تاکید کرد: معقتدم که از ظرفیت های هیات های امنا به خوبی استفاده نکردیم و در راستای تامین نظر قانونگذار کمترین توفیق را داشتیم. ما باید از ظرفیت هایی که قانون در اختیار ما می گذارد حداکثر استفاده را ببریم.

وی با انتقاد از این موضوع که در حال حاضر استفاده ابزاری از هیات های امنا می شود خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس دانشگاه می خواهد از مقرارت کشوری عدول بکند از هیات های امنا استفاده می کند اما جاهایی که هیات امنا می توانند در عرصه سیاسگذاری تاثیرگذار باشند استفاده مطلوبی از آنها نمی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با پراهمیت خواندن نقش هیاتهای امنا تصریح کرد: هیات های امنا برای دانشگاهها نقش مجلس و هیات مدیره را دارد و باید به سمتی برویم که انتخاب روسای دانشگاه به پیشنهاد هیاتهای امناهایی باشد که کاملا بر مسائل دانشگاهها اشراف داشته باشند و طبعا هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم وزارت بهداشت از انتخابهای کارشناسانه استقبال خواهند کرد.

دکتر هاشمی یکی از مشکلات دانشگاهها را استفاده بهینه نکردن از ظرفیت های هیات های امنا دانست و گفت: مشکل از اینجا شروع شد که ما برای انتخاب اعضای هیات های امنا به سراغ کسانی رفتیم که مسئولیت های سنگینی داشتند و حتی دسترسی به آنها هم دشوار بود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده دانشگاههای علوم پزشکی مستقل از وزارت بهداشت در حوزه مادی و استخدامی و سیاستگذاری تصمیم گیری کنند ابراز داشت: تصور می کنم که کاری که در عرصه طرح تحول نظام سلامت اتفاق افتاد ما را به این هدف بسیار نزدیک کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گام های برای واقعی دیدن نسبی هزینه ها برداشته شد، عنوان داشت: با تسریع بخشیدن به چنین روندی امکان استقلال دانشگاهها بیشتر فراهم می شود.

دکتر هاشمی ایجاد دانشگاههای خصوصی و فعالیت آنها زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از اقدامات مفید در عصر خودگردانی دانشگاهها دانست و تصریح کرد: گرچه ایجاد دانشگاه های خصوصی زیر نظر وزارت بهداشت تجربه موفقی نبود اما می توان در صورت تسهیل شرایط قانونی امکان شناسایی برخی استعدادها که به لحاظ مالی از توانمندی برخوردار نیستند و تامین هزینه های تحصیل یا حتی زندگی آنها شرایط را برای ادامه تحصیل آنها را فراهم آوریم که البته تحقق چنین پیشنهادهایی به نوع سیاستگذاری هیات های امنا و قانونگذاری نمایندگان مجلس بستگی دارد.

وی با بیان اینکه به استقلال دانشگاهها اعتقاد دارد، تاکید کرد: البته رسیدن به چنین شرایطی سخت است چون آنهایی که در بدنه برخی وزارتخانه ها هستند و به بخش نامه نویسی و انتشار آیین نامه عادت کرده اند، واگذاری این بخش از اختیارات برای آنها خیلی دشوار خواهد بود.
وزیر بهداشت افزود: باید تلاش کنیم که هم تمرکز گرایی را از ستاد برداریم و هم خودباروی را در محیط ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر استفاده از قانون هیات های امنا، پایدار شدن منابع مالی در حوزه تامین سلامت و تعیین تکلیف نشدن بیمه روشن نشود کشور را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد ابراز داشت: امیدوارم که در قالب برنامه ششم بحث تامین منابع مالی و تغییر ساختارها که جزو مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست گام های موثری در جهت رفاه ملت ایران برداشته شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروزبرومند
|
United States
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
0
بسیار امیدوار کننده است که مقام وزارت اشاره به کمبود بزرگ که درکارنبودن استقلال دانشگاه ها میباشد، نمودند. بی گفتوگو استقلال دانشگاه مایه بایسته همه پیشرفت ها میباشد. نگرانی از آن است که به نقل قول ازایشان درهمین گفتگو:"دکتر هاشمی یکی از مشکلات دانشگاهها را استفاده بهینه نکردن از ظرفیت های هیات های امنا دانست و گفت: مشکل از اینجا شروع شد که ما برای انتخاب اعضای هیات های امنا به سراغ کسانی رفتیم که مسئولیت های سنگینی داشتند و حتی دسترسی به آنها هم دشوار بود. " شایسته است که سروردکترهاشمی روشن نمایند برنامه گزینش درست هیات امنا چگونه خواهد بود .بسیار سودمند است که دستور دهند قانون استقلال دانشگاه روند گزینش درست هیات امنا و رئیس دانشگاه در اختیار جامعه دانشگاهی و پزشکی گذارده شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: