کد خبر: ۸۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 10
شفا آنلاین>سلامت جنسی>پزشکی >رويدادهايي که به باروري ارتباط دارند سبب تغييرات بيولوژيک در زن مي‌شوند و با تغييرات عميق فيزيولوژيکي و تغييرات غدد درون‌ريز او همراه هستند.
به گزارش شفا آنلاین، مطالعاتي که پيش‌ازاين انجام‌شده است، ارتباط شاخص‌هاي باروري زنان را با عواملي که سبب مرگ آنها مي‌شود مورد آزمايش قرار داده‌اند. البته اين تحقيقات هنوز منجر به دريافتن تأثير اين عوامل بر سلامت عمومي زنان نشده‌اند.

گروهي از محققان، به خصوصيت‌هاي باروري و ارتباط آنها با دلايل مرگ زنان ازجمله سرطان و بيماري‌هاي قلبي و عروقي توجه کرده‌اند.

اين گروه که توسط مليسا مريت از کالج سلطنتي لندن مديريت مي‌شود، اطلاعات مربوط به 322972 زن از 10 کشور مختلف را که در تحقيقات آينده‌نگر اروپا با موضوع تغذيه و سرطان شرکت کرده بودند، موردبررسي قرار داده است. اطلاعات هريک از اين زنان براي بيش از 12 سال پيگيري شدند.

به‌طورکلي، در اين گزارش دريافت شد زناني که زايمان مي‌کنند (به‌خصوص اگر اين اتفاق بين سنين 26 تا 30 سالگي آنها بيفتد)، زناني که به فرزندانشان شير مي‌دهند، زناني که بعد از سن 14 سالگي عادت ماهانه مي‌شوند و زناني که قرص‌هاي ضدبارداري استفاده مي‌کنند، سلامت عمومي بيشتري دارند و کمتر احتمال دارد به سرطان و بيماري‌هاي قلبي و عروقي مبتلا شوند.

به‌طورکلي، خطر مرگ در بين زناني که در سنين بين 26 تا 30سالگي زايمان مي‌کردند کمتر بود و اين احتمال براي زناني که در سن 20 سالگي و کمتر يا 31 سالگي و بيشتر زايمان مي‌کردند افزايش مي‌يافت.

نکته ديگر اين است که کاهش خطر مرگ در بين زناني که خود به فرزندشان شير مي‌دادند در مقايسه با زناني که اين کار را نمي‌کردند وجود داشت. در ضمن زناني که دوره ماهانه‌شان از 15 سالگي و بيشتر شروع‌شده بود، کمتر از سايرين در معرض خطر مرگ قرار داشتند. گفتني است استفاده از قرص‌هاي ضدبارداري و نکشيدن يا ترک سيگار ازجمله عوامل تأثيرگذار بر کاهش خطر مرگ بودند.


تاثير شاخص‌هاي باروري بر سرطان و بيماري‌ قلبي

بر اساس اين تحقيق خطر ابتلا به سرطان در بين زناني که زايمان کرده بودند کمتر از سايرين وجود داشت؛ به‌علاوه مشاهده شد زناني که 2 يا 3 فرزند داشتند در برابر زناني که تنها يک فرزند داشتند کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار داشتند. در ضمن مصرف قرص‌هاي ضدبارداري و هرگز سيگار نکشيدن هم احتمال ابتلا به سرطان را در بين زنان کاهش مي‌دهد. کاهش خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي با زايمان کردن، شير دادن به نوزاد و شروع دوره ماهانه از سنين 15 سالگي و بالاتر همراه بود و تحقيقات تکميلي دريافتند که زناني که زايمان مي‌کنند و به فرزندشان شير مي‌دهند کمتر از بيماري‌هاي ايسکميک قلب مي‌ميرند.

تمامي شاخص‌هاي باروري با تغييراتي در سطح هورمون‌ها همراه هستند و اين تحقيق نشان مي‌دهد که مکانيسم‌هاي هورموني مي‌تواند سبب کاهش خطر مرگ افراد شود. مليسا مريت مي‌گويد: «ما پس از کنترل کردن ساير عواملي که گفته مي‌شود روي خطر مرگ تأثير مي‌گذارد مانند شاخص توده بدني، سيگاري بودن و ميزان فعاليت فيزيکي، مشاهده کرديم بين بسياري از شاخص‌هاي باروري و کاهش خطر مرگ در افراد ارتباط وجود دارد و بسياري از آنها مربوط به عواملي مانند سرطان و بيماري‌هاي ايسکميک قلب مي‌شوند. پس شاخص‌هاي عمومي باروري بر سلامت عمومي يک زن تأثير مي‌گذارد.»

روشن است، درک بهتر تأثيري که اين عوامل بر سلامت عمومي يک زن مي‌گذارد، مي‌تواند به بهبود استراتژي‌هاي پزشکان باليني براي بهبود سلامت زنان کمک کند.

medicalnewstoday

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: