کد خبر: ۸۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 06
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه >تغييرات الگوي غذايي به شکل مصرف زياد قند، نمک وچربي در برنامه غذايي درمقايسه با مقادير توصيه شده در سبد غذايي مطلوب به‌عنوان عوامل خطر مهم بيماري‌هاي غيرواگيرازجمله ديابت، چربي خون بالا، فشار خون بالا، بيماري‌هاي قلبي-عروقي موجب شده که خطر ابتلا به اين بيماري‌ها در زنان افزايش يابد.
به گزارش شفا آنلاین، نتايج مطالعات کشوري حاکي از آن است که آمار فشار خون بالا در زنان 15-64 ساله حدود 17درصد و کلسترول خون بالا در حدود 36درصد است. هم چنين اضافه وزن وچاقي درحدود نيمي از زنان همين گروه سني، گزارش شده است.

رفتار‌هاي غذايي نامناسب
مثل مصرف غذا‌هاي چرب وسرخ شده، فست فود‌ها، نوشيدني‌هاي قندي وشيرين، مصرف زياد شيريني، شکلات و به‌طور کلي مواد غذايي شيرين و مصرف نمک زياد در هنگام طبخ غذا از يک طرف و مصرف کم سبزي وميوه، شير ولبنيات موجب بروز اين مشکلات تغذيه‌اي درزنان کشور شده است.

به منظوربهبود وضعيت تغذيه زنان که نقش مهمي درسلامت آن‌ها دارد، آموزش و مشاوره تغذيه، بصورت رايگان از طريق شبکه‌هاي بهداشتي درماني کشور به کليه زنان تحت پوشش توسط کارکنان بهداشتي و کار‌شناسان تغذيه داده مي‌شود.

درواقع توانمندسازي زنان از طريق آموزش مي‌تواند نقش مهمي درمديريت غذا و تغذيه توسط زنان در سطح خانوار داشته باشد. مادران باردار وشيرده مبتلا به سوءتغذيه درخانوار‌هاي نيازمند سبد غذايي رايگان با همکاري سازمان‌هاي حمايتي بطور ماهانه توزيع مي‌شود. توزيع سبد غذايي توانسته نقش قابل ملاحظه ايي درسلامت زنان و تامين امنيت غذايي در سطح خانوار و همچنين بهبود مراقبت از کودکان در خانواده ايفا کند. زنان مي‌توانند، عادات ورفتارهاي صحيح غذايي را در کودکان وفرزندان خود از‌‌ همان دوران کودکي ايجاد کنند. براي اين‌کار لازم است که خود از الگو‌هاي صحيح غذايي از جمله محدود کردن مصرف غذاهاي چرب وسرخ شده، کاهش مصرف فست فود‌ها، استفاده از نوشيدني‌هاي خانگي و کم شيرين به‌جاي نوشابه‌هاي گازدار، مصرف نکردن شير و لبنيات پرچرب وآجيل وتنقلات شور پيروي کنند.


غذاهاي سنتي که داراي ارزش تغذيه‌اي خوبي هستند، را به فرزندان خود معرفي کنند. برنامه پيشگيري وکنترل اضافه وزن و چاقي درکودکان زير 5 سال و دانش آموزان تدوين شده و در قالب اين برنامه دانش آموزاني که اضافه وزن دارند، شناسايي شده و به مراکز بهداشتي درماني ارجاع داده مي‌شوند. تا اقدامات مناسب براي آن‌ها انجام شود.همچنين صدا وسيما بايد از تبليغ محصولاتي که تهديد کننده سلامت هستند خودداري کند. مصرف تنقلات و فست‌فودها، دختران را از کودکي با مشکل چاقي مواجه مي‌کنند. چاق شدن از سنين پايه دختران را در معرض اختلالات هورموني هم قرار مي‌دهد.

زهرا عبدالهي

رئيس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: