کد خبر: ۸۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>سلامت>بارداري نه يک اتفاق پاتولوژيک، بلکه يک اتفاق فيزيولوژيک است. بنابراين به يک اتفاق طبيعي زندگي انسان ختم مي‌شود.
در اين اتفاق فيزيولوژيک، رويدادهاي پاتولوژيک هم مانند باقي افراد ديگر مي‌تواند رخ دهد بنابراين سرطان در دوران بارداري هم مي‌تواند عين سرطان در دوران غيربارداري باشد. بعضي از سرطان‌ها به دليل ارتباطي که با بارداري دارند، در اين دوره شايع‌تر هستند. اما طبيعتاً درمان سرطان در دوران بارداري، متفاوت با باقي درمان‌ها است.

در بخش درمان سرطان پستان نيز چهار مداليتي داريم. يکي جراحي است که سالم‌ترين روش درماني ‌است. چرا که روي جنين اثر زيادي نخواهد داشت.

هر زمان از دوران بارداري مي‌توان مادر را جراحي کرد و از باقي روش‌ها اثربخش‌تر است اما سه درمان ديگر که به درمان جانبي معروف هستند، همگي در زن باردار محدوديت دارد: شيمي‌درماني، راديوتراپي و هورمون‌درماني. بنابراين جراح بايد بلد باشه بيمار وي چه زماني بايد شيمي‌درماني شود و چه زماني راديوتراپي تا کمترين ضرر به بچه وارد شود.

شيمي‌درماني جلوي رشد جنين را نمي‌گيرد بلکه سلول‌هاي رشد آن را دگرگون مي‌کند. بنابراين ما شيمي‌درماني را در سه ماهه اول بارداري که ماه‌هاي تقسيم سلولي و تشخيص ماهيت سلولي جنين است، تجويز نمي‌کنيم. راديوتراپي را در اين دوران به هيچ عنوان پيشنهاد نمي‌کنيم، چرا که جنين در هر مرحله‌اي از رشد که باشد مي‌تواند آسيب جدي ببيند. بنابراين از سه روش براي درمان سرطان زن باردار، شيمي‌درماني در سه ماهه اول ممنوع مي‌شود. در ماه‌هاي بعدي تنها با شرايطي و با شکل متفاوتي ارائه مي‌شود و هورمون‌درماني و راديوتراپي اصلاً توصيه و تجويز نمي‌شود.

پس از بارداري اما درمان به صورت عادي و روند معمول دنبال مي‌شود. زماني که فرد دوم، يعني نوزاد از مادر جدا شده و مستقل مي‌تواند شير و تغذيه خود را از منبع ديگري تأمين کند، تمام تمرکز و تلاش ما روي نجات و درمان فرد اول يعني مادر است. در مراحل پيش از بارداري و در زني که قصد بارداري در دوران درمان سرطان خود دارد، شيوه به اين صورت است که باز هم جراحي بي‌ضرر است و در هر مرحله‌اي مي‌تواند انجام شود؛ ولي باز هم شيمي‌درماني توصيه نمي‌شود. سپید

مهدي اکبري

جراح سرطانراح سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: