کد خبر: ۸۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>سلامت جنسی>در ايران سالانه حدود 90 هزارنفردچار سرطان مي‌شوند. سرطان‌هايي که بيشترين ميزان بروز را در زنان دارند، عبارتند از: سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و لوکمي. سرطان پستان حدود يک چهارم سرطان‌هاي زنان را تشکيل مي‌دهد.
 اگر سرطان‌هاي با بيشترين بروز درهردو جنس ازجمله سرطان پوست را کنار بگذاريم، سرطان پستان، بيش از 10 درصد سرطان‌هاي دو جنس را تشکيل مي‌دهد. ميزان بروز سرطان درمردان و زنان ايراني به ترتيب 134 و 128 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت است. در حالي‌که متوسط جهان بروز سرطان 205 و 165 نفر است.

در ايران حدود 45 درصد کل سرطان‌ها در زنان اتفاق مي‌افتد و در جهان نيز تقريبا ازهمين الگو پيروي مي‌کند. سه دليل عمده براي افزايش بروز سرطان از جمله سرطان‌هاي زنان در ايران و ديگر کشورهاي درحال توسعه وجود دارد. عامل اول افزايش اميد به زندگي و تعداد سالمندان است. مي‌دانيم که بروز سرطان با افزايش سن، افزايش مي‌يابد.

ميزان اميد به زندگي در ايران از 3/58 سال در 35 سال گذشته، به 8/73 سال رسيده است. در حالي‌که متوسط جهاني اميد به زندگي 8/70 سال است. درصد افراد با سن بالاي 65 سال به کل جمعيت 3/5درصد است در حالي که 10 سال پيش 8/4درصد بود. دومين دليل تغيير در شيوه زندگي است. بيش از 10درصد افراد جامعه سيگار مي‌کشند متاسفانه سومين عامل، عوامل محيطي هستند. در بين سرطان‌هاي زنان، عوامل عفوني از جمله ويروس پاپيلوماي انساني، عامل سرطان دهانه رحم است که با افزايش رفتارهاي پرخطر ميزان بروز آن افزايش پيدا مي‌کند.

درکشوري مانند ايران که بروز سرطان پستان پايين‌تر از کشورهاي درحال توسعه است، هزينه اثربخشي آن نيز مورد ترديد است، اما برنامه‌اي که ما در وزارت بهداشت داريم، انجام غربالگري در گروه‌هاي پرخطر از جمله بستگان درجه يک زنان مبتلا به سرطان پستان است. در مورد سرطان دهانه رحم نيز چندين سال است که غربالگري با پاپ اسمير انجام شده است. براي پزشکان به خصوص پزشکان عمومي مهم است که علائم هشداردهنده سرطان را به خوبي بشناسند. به‌ويژه سرطان‌هاي پستان و سرويکس که دو سرطاني هستند که اقدامات تشخيص زودهنگام در آن ها مهم‌ترند.


علي قنبري مطلق

مدير برنامه ملي کنترل سرطان وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: