کد خبر: ۸۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 06
شفا آنلاین>سلامت جنسی>مشکلات هورموني در زنان شايع‌ترين بيماري اين جنس به حساب مي‌آيد. مشکلات هورموني در همه سنين وجود دارد از ابتداي بلوغ فرد شروع مي‌شود و تا پس از يائسگي نيز ادامه پيدا مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، بنابراين مشکلات هورموني زنان از زمان بلوغ به بعد با آنان همراه است. در سال‌هاي اخير، اين بيماري‌ها شيوع بيشتري بين زنان، خصوصاً زنان جوان و نوجوانان دختر پيدا کرده است. بسياري از متخصصان و کارشناسان علت اين شيوع را تغذيه و تحرک ناکافي و نامناسب مي‌دانند. در اين گزارش به بررسي وضعيت زنان و مشکلات هورموني آنها، کمبود ويتامين و سرطان در اثر آن پرداخته مي‌شود.

 اما مشکلات هورموني و بيماري‌هاي آن در افراد به چند دسته تقسيم مي‌شوند؟ اعظم‌السادات موسوي، رئيس انجمن متخصصين زنان و زايمان، در رابطه با مشکلات هورموني مي‌گويد: «چاقي و بيماري آندومتريوز يا همان چسبندگي لوله‌هاي رحم در زنان از شايع‌ترين مشکلاتي است که با آن مواجه هستيم. چاقي و مشکلات هورموني به دنبال آن در دختران نوجوان و جوان بيشتر ديده مي‌شود که با بلوغ و تغييرات هورموني و جسماني مواجه هستند اما بيماري چسبندگي لوله‌ها يا کيست‌هاي شکلاتي در زناني بيشتر ديده مي‌شود

موسوي در رابطه با منشأ چاقي در نوجوانان دختر و در دوره سنين بلوغ را اينگونه تشريح مي‌کند: «چاقي در اوايل سنين بلوغ با بالارفتن استروژن يا همان هورمون زنانه، به وجود مي‌آيد. استروژن که باعث بروز صفات ثانويه جنسي مي‌شود.

يکي از اين صفات جمع کرد. چربي در بخشي از نقاط بدن مانند شکم و ران‌ها است بنابراين در اوايل بلوغ در يک حد معين و مشخصي يک افزايش وزن ديده مي‌شود که امري کاملاً طبيعي است. چرا که بدن در حال رشد است و با افزايش قد فرد، افزايش چربي نيز به وجود مي‌آيد. اما در مورد کودکاني که در دوران طفوليت و نوزادي خود، افزايش وزن داشته‌ يا شرايط ژنتيک چاقي را در خود داشته‌اند، ممکن است در دوران بلوغ افزايش وزن بيشتري داشته باشند.

چرا که سلول‌هاي چربي که در دوران کودکي تشکيل شده است، ممکن است در دوران بلوغ دوباره فعال شوند و چاقي ناخواسته‌اي را ايجاد کنند.» موسوي درباره عامل ديگر چاقي در نوجوان و جوانان توضيح مي‌دهد: «کم تحرکي عامل مهم ديگر چاقي و افزايش وزن در قشر جوان جامعه است. در خانواده‌ها اين فرهنگ به وجود آمده است که فرزند خود را با سرويس به مدرسه ببرند. از سوي ديگر، خود دخترها نيز در اين سنين منزوي‌تر هستند و علاقه دارند تمام وقت خود را به تنهايي در اتاق و پشت کامپيوتر يا تلفن همراه سپري کنند. مدرسه و خانواده نيز تأکيد بيشتري بر درس و مطالعه دختران دارند و اصرار مي‌کنند نوجوان زمان بيشتري را پشت ميز خود مشغول مطالعه باشند.»

موسوي مسئول اصلي افزايش وزن در نوجوانان را خانواده‌ها مي‌داند و معتقد است: «اگر خانواده‌ها بتوانند ورزش و تحرک فيزيکي دسته جمعي را براي خود و فرزند خود در نظر داشته باشند، نه تنها نوجوان دختر به چاقي بيش‌از حد و مشکلات هورموني در آينده دچار نمي‌شود، بلکه در آينده نيز از بدن بسيار سالم‌تري برخوردار خواهد بود.

از طرف ديگر، رژيم غذايي هم اهميت و نقش بسيار مهمي در الگوي رشد و سلامت فرد دارد. استفاده از فست‌فودها، غذاهاي آماده و مواد پرکالري، علاوه بر کمبود تحرک فيزيکي در دوراني که فرد بيشترين ظرفيت براي افزايش وزن را دارد، باعث چاقي ناخواسته مي‌شود و بازگشت آن به سن معمول و مناسب آسان نيست.»

موسوي مسئول بعدي در اين افزايش وزن عمومي را مدرسه‌ها مي‌داند و مي‌گويد: «مدارس بايد با قرار دادن يک برنامه آموزشي منظم و پيگيري مداوم آن خود دختران را به ورزش و تحرک تشويق کنند.

مدارس از دانش‌آموزان خود انتظار دارند در ساعاتي نيز که در مدرسه به سر نمي‌برند، به خواندن درس و بي‌تحرکي مشغول باشند بنابراين هيچ ساعاتي براي نوجوان براي ورزش و فعاليت باقي نمي‌ماند.» رئيس انجمن زنان و زايمان، در رابطه با فرآيند چاقي  توضيح مي‌دهد : «هنگام چاقي يک عدم تعادل هورموني در فرد به وجود مي‌آيد. پستان‌ها بزرگ مي‌شوند و سطح هورمون‌ها مردانه در آنها افزايش پيدا مي‌کند.


افزايش هورمون‌هاي مردانه، قاعدگي در دختران را نامرتب مي‌کند، باعث تجمع چربي در پشت شانه‌ها و عضلاني و چهارشانه شدن بدن مي‌کند. موهاي سر از ناحيه گيجگاه شروع به ريزش مي‌کند و موهاي صورت کلفت‌تر مي‌شود. بنابراين اولين قدمي که دختران براي يک زندگي سالم در دوران بلوغ خود لازم دارند، فعاليت فيزيکي خوب است.

از سوي ديگر بسياري از دختراني که از چاقي در دوران بلوغ خود رنج مي‌برند، سوءتغذيه دارند. يعني تنها پرخوري کرده‌اند و غذاي خوب و مناسب نخورده‌اند بنابراين کالري دريافتي بدن آنها زياد است ولي بدن از مواد اصلي براي سوخت و ساز خود خالي است.

مثلاً کلسيم و مواد معدني در بدن به ميزان کافي وجود ندارد. همين باعث مي‌شود آنان نه تنها در آينده مستعد ابتلا به فشار خون و ديابت در سنين ميانسالي باشند، بلکه به پوکي استخوان هم دچار مي‌شوند. از سوي ديگر مجبور هستند عمري را به چاقي و قاعدگي‌هاي دردناک و ناممنظم سپري کنند و درنهايت خطر ناباروري را هم به همراه دارند.»

اعظم‌السادات موسوي در پاسخ به اينکه تاکنون هيچ‌گونه غربالگري در حيطه سلامت دختران در کشور انجام شده است، مي‌گويد: «برنامه غربالگري يا بيماريابي مي‌تواند ديد وسيع و گسترده‌اي در رابطه با وضعيت کنوني دختران جامعه بدهد و در برنامه‌ريزي‌هاي آينده کمک فراواني داشته باشد.

اين برنامه مي‌تواند از سوي سازمان آموزش و پروش و مدارس اعمال شود. ولي در حال حاضر متأسفانه هيچ غربالگري درباره سلامت دختران و زنان در کشور انجام نشده است. با اين همه غربالگري پيشنهاد خوبي براي بررسي بيشتر و دقيق‌تر وضعيت سلامت جامعه است. »


باروري ديرهنگام، علل اصلي آندومتريوز

رئيس انجمن زنان و زايمان، در رابطه با بيماري آندومتريوز و کارکرد آن به سپيد توضيح مي‌دهد: «بيماري چسبندگي لوله‌هاي تخمداني يا آندومتريوز بيشتر در زناني بروز پيدا مي‌کند که در دهه سوم زندگي خود هستند.

علت اصلي بروز آندومتريوز ناشناخته است ولي وابستگي مستقيمي به سيستم ايمني بدن دارد. به اين صورت که وجود اختلالاتي در بخش سيستم ايمني بدن باعث مي‌شود ژن‌هايي براي فعال شدن آندومتريوز به وجود بيايد اما بيشتر در افرادي ديده مي‌شود که اولين بارداري خود را به تأخير مي‌اندازند و تا پيش از 30 سالگي باردار نشده‌اند..

همچنين آندومترويوز در افرادي ديده مي‌شود که آدم‌هاي آرمان‌گرا، وسواسي و سختگير هستند و وزن پايين‌تري دارند.

نمي‌توان گفت وجود اين عوامل در يک فرد منجر به ابتلا به آندرومتريوز مي‌شود بلکه در بين مواردي که بين زنان رخ داده است، زناني با اين ويژگي‌ها بيشتر به چسبندگي لوله مبتلا شده‌اند. امروزه مصرف سموم‌هايي را نيز براي ايجاد مؤثر مي‌دانند. مانند سموم ناشي از مواد غذايي، آلودگي هوا و آلودگي محيط کار و زندگي.» موسوي در رابطه با علائم و نشانه‌هاي آندومتريوز و زمان بروز آنها مي‌گويد: «بيماران دردهاي لگني و قاعدگي‌هاي خيلي دردناک دارند. در رابطه با علائم مشخصه اين بيماري بايد گفت مهم‌ترين علت قاعدگي‌هاي بسيار دردناک است.

در بيشتر قاعدگي‌ها به صورت معمولي، ميزاني از درد مختصر وجود دارد که با استراحت و گرم نگهداشتن بدن رفع مي‌شود. اما در بيماري‌هاي آندومتريوزي دردهاي خيلي شديدتري دارند. به‌گونه‌اي که مجبور خواهند بود يک تا دور از فعاليت روزانه باز بمانند. در صورتي که متأهل هم باشند، روابط جنسي دردناکي تجربه خواهند کرد. بنابراين درد اولين عامل مشخصه وجود چنين مشکلي است.

در ادامه، اين چسبندگي کيست‌هايي را در لگن و تخمدان ايجاد مي‌کند که به کيست‌هاي شکلاتي معروف هستند.

در اين کيست‌ها موادي شبيه به خون قاعدگي وجود دارد. لايه تشکيل شده از اين کيست‌ها همان لايه تشکيل دهنده رحم هستند بنابراين با هر بار قاعدگي اين کيست‌ها هم خونريزي مي‌کنند و بزرگ‌تر مي‌شوند. اين کيست‌ها در صورتي که درمان نشوند مي‌توانند به تخمدان تخريب جدي وارد کنند.» متخصص زنان در مورد خطرات ديگر چسبندگي لوله‌ها توضيح مي‌دهد: «آندومتريوز براي فرد خطر مرگ به همراه ندارد اما به روده بزرگ و مجاري کليوي آسيب مي‌زند و در کل به ارگان‌هاي مجاور صدمه وارد مي‌کند.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: