کد خبر: ۸۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 03
شفاآنلاین:سلامت>جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی شناخته می شود که بیشترین ماموریت های امدادی را در هنگام بروز سوانح و حوادث انجام می دهد. اما، آنچه دغدغه این روزهای هلال احمر است، کمبود اعتبار و منابع است.
به گزارش شفا آنلاین : وزارت بهداشت در انتظار خرید بالگردهای سبک از سوی هلال‌احمر است تا در اورژانس هوایی از این بالگردها استفاده کند. هلال‌احمر هم در انتظار تامین اعتبار است تا این بالگردها را خریداری کند. یک ماه دیگر هم دولت لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور را که بودجه امداد و نجات هلال‌احمر نیز در آن گنجانده شده به مجلس تقدیم می‌کند.

بین "خرید بالگرد"، "همکاری و هم‌افزایی هلال‌احمر با وزارت بهداشت" و "بودجه مصوب مجلس برای هلال‌احمر" یک رابطه طولی وجود دارد. یعنی اگر بودجه به‌ موقع تامین نشود خریدها به تعویق می‌افتد و اگر خریدها به تعویق بیفتد بخشی از کار امدادونجات به مشکل می‌خورد. هرچند تخصیص ندادن بودجه واقعی به سازمان‌ها و نهادها و تامین‌نشدن به‌ موقع همان بودجه مشکلی است که گریبانگیر همه ارگان‌هاست. 

نزدیک‌ شدن به فصل بودجه یادآور توجه و جدی گرفتن دغدغه‌های جمعیت هلال‌احمر است. یادآور این است که همه آنانی که خدمات هلال‌احمر را می‌ستایند در وقت عمل هم باید برادری خود را ثابت و کمک کنند هلال‌احمر به حق خود در بودجه سالانه برسد.

گمانه‌زنی منطقی می‌گوید که  در بحث‌های پیش از تنظیم بودجه، حجت و استدلال مسئولین جمعیت هلال‌احمر به حدی منطقی و مستند است که دولت را به تنظیم بودجه‌ای قابل قبول وادار کند. بعد از آن هم نوبت مجلس و کمیسیون تلفیق است که تصمیم نهایی را درباره بودجه هلال‌احمر مصوب کنند.

زمستان گذشته بودجه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با تقلا و کشمکش توانست پایدار باقی بماند و اگر تلاش حوزه امور مجلس هلال‌احمر در قانع کردن برخی نمایندگان مخالف نبود شاید سرنوشت بودجه هلال‌احمر تیره و تار می‌شد.

بودجه سال ۹۴ امداد و نجات هلال احمر ۷۰۰ میلیارد تومان تصویب شد که نسبت به سال ۹۳، ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش داشت و این بودجه اندک (در مقایسه با ماموریت‌ها، وظایف و خدمات هلال‌احمر) در حالی تصویب شد که پیش از آن بسیاری از مسئولین و نمایندگان مجلس بر ارزش والای خدمات و امدادهای جمعیت هلال‌احمر به آسیب‌دیدگان در حوادث، بیماران، خانواده‌های کم‌برخوردار و ... مهر تایید زده بودند اما دیدیم که در زمان تصویب بودجه سالانه هلال‌احمر چه انرژی و مشقتی صرف شد تا همین بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی به تصویب برسد.

حوادث جوی اخیر یک بار دیگر سنگینی کار در جمعیت هلال‌احمر را ثابت کرد، به عنوان مثال در خبری که دهم آبان به نقل از رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر منتشر شد گفته شده بود که منابع و تجهیزات بکارگرفته شده به منظور خدمات امدادی در سیل و آبگرفتگی در ۵ روز گذشته شامل ۱۹۰ دستگاه چادر، یک‌هزار و ۷۰۰ تخته پتو، ۵۰۰ تخته موکت، ۲۴۰ شعله والور، ۸۰۰ قوطی انواع کنسرو، ۸ هزار قرص نان و ۳ هزار و ۷۰۰ بطری بوده است.

این آمار نمونه بسیار کوچکی از خدمات جمعیت هلال‌احمر به حساب می‌آید و اگر در نظر بگیرید که هلال‌احمر پس از آغاز فصل سرما باید ده ها نمونه از چنین کمک‌هایی را برای مردم حادثه‌دیده در برف، کولاک، طوفان، یخبندان، تصادفات جاده‌ای و... بکار گیرد، به این نتیجه می‌رسیم که سرمایه انسانی داوطلبی و امدادگری جمعیت هلال‌احمر با اتکا به امکانات حرفه‌ای می‌تواند در انجام وظیفه موفق باشد.

سرمایه انسانی جمعیت هلال‌احمر امدادگران، نجاتگران، داوطلبان و جوانان هستند اما آیا می‌توان با سرمایه انسانی که دستانش خالی است با حوادث مقابله کرد؟ سرمایه انسانی حرفه‌ای و منابع مالی مناسب لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ هلال‌احمر از داشتن اولی دغدغه‌ای ندارد اما تحقق دومی بسته به همت مسئولینی است که بارها و بارها وظایف مهم بشردوستی را بر عهده هلال‌احمر گذاشته‌اند و روشن است که خودشان هم باید برای روسفیدی هلال سرخ آستین بالا بزنند؛ فصل بودجه نزدیک است لطفا دغدغه‌های هلال‌احمر را جدی بگیرید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: