کد خبر: ۸۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>سلامت>يک بررسي جديد نشان مي‌دهد که بيدار شدن‌هاي متعدد در طول شب با احتمال بيشتري نسبت به خواب کوتاه‌مدت بدون انقطاع باعث بد شدن خلق‌وخوي افراد مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،پاتريک فينان، استاديار روان‌پزشکي و علوم رفتاري در دانشکده پزشکي دانشگاه جانز هاپکينز در بالتيمور و سرپرست اين پژوهش گفت: «هنگامي که خواب در طول شب منقطع مي‌شود، شما فرصت پيش رفتن در مراحل خواب و به دست آوردن مقدار کافي خواب با امواج آهسته را که عامل اصلي در تجديدقواي پس از خواب است، پيدا نمي‌کنيد.»

اين بررسي شامل 62 مرد و زن سالم بود که خلق‌وخويشان در طول سه روز متوالي ارزيابي شد. هر شب اين افراد يا در زمان معمول به بستر مي‌رفتند، اما در طول شب بارها به‌اجبار بيدار مي‌شدند، يا اينکه ديروقت مي‌خوابيدند، اما خوابشان قطع نمي‌شد.

اين دو گروه پس از نخستين به‌طور مشابهي ميزان‌هاي پايين خلق‌وخوي مثبت و ميزان‌هاي بالاي خلق‌وخوي منفي داشتند، اما پس از شب دوم تفاوت قابل‌توجهي ميان آن دو به وجود آمد.

نسبت به روز اول، افراد گروهي که به‌اجبار از خواب بيدار شده بودند، 31 درصد کاهش در خلق‌وخوي مثبت در روز دوم مشاهده شد، درحالي‌که در گروهي که ديروقت خوابيده بودند، اما خواب مداومي داشتند، 11 درصد کاهش رخ‌داده بود.


تفاوت عمده‌اي ازلحاظ خلق‌وخوي منفي در اين دو گروه در سه روز بررسي مشاهده نشد.

بلند شدن مکرر در طول خواب در شب يکي از علائم رايج بي‌خوابي است و 10 درصد آمريکاييان را مبتلا مي‌کند.

 HealthDay

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: