کد خبر: ۸۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >آيمود(Immuno-Modulator Drug)، داروي تعديل‌کننده سيستم ايمني، دارويي گياهي است در سال 1384 از سوي پژوهشگران کشور ساخته و در اسفند 1385 رونمايي شد و اين دارو در آلمان و اتريش ثبت شده است.

 اين دارو براي بيماران مبتلا به ايدز مصرف مي‌شود و تا‌کنون از مطالعات باليني اين دارو نتايج مطلوبي به دست آمده است. بيماري HIV (ايدز) روي سيستم ايمني تاثير مي‌گذارد به گونه‌اي که موجب فلج شدن سيستم ايمني در بدن مي‌شود.

در نتيجه سيستم ايمني بدن اين بيماران در مواجهه با عفونت‌ها از کار مي‌افتد و با ساده‌ترين عفونت‌ها و ميکروب‌ها بيمار مي‌شوند و در نهايت عمر خود را از دست مي‌دهند. داروي آيمود در مراحل مطالعات باليني موفق بود و بيماران مبتلا با دريافت اين دارو احساس نشاط بيشتري داشتند ضمن آنکه سيستم ايمني آنها نيز ارتقا مي‌يافت. اما اين دارو تاکنون وارد پروتکل‌هاي وزارت بهداشت نشده و هنوز به طور گسترده وارد بازار نشده است.

نکته مهم‌تر درباره اين دارو اين است که از سال 1385 به اين پروژه بودجه داده نشد و در دوره‌اي کل بودجه قطع مي‌شود؛ براي همين اين مطالعات ناقص ماند درحالي‌که قرار بود اين دارو از سوي وزارت بهداشت به صورت رايگان در اختيار بيماران نيازمند بگيرد. اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، دارو را خريداري و حمايت نکرد و شرکت توليد کننده دارو هم توليد آيمود را از الويت خود خارج کرد. حتي با تغيير دوز دارو قرار بود در درمان بيماري‌هاي ديگر مثل رماتيسم هم استفاده شود که کل پروژه ناتمام ماند و کسي به سرنوشت پروژه اهميت نداد. يعني همان زمان که درباره دارو تبليغ مي‌شد، بودجه پروژه قطع شد.

کارآزمايي‌هاي باليني داروي آيمود به صورت خوراکي يکي از اين پروژه‌ها بود. نوع خوراکي اين دارو چند سالي است که توليد شده است و در حال حاضر روي بيماران به صورت آزمايشي استفاده مي‌شود و در آينده مي‌تواند جايگزين نوع تزريقي اين دارو شود.

اين دارو روي سيستم حياتي و ايمني بدن بسيار موثر عمل کرده و بيمار را از مرحله خطرناک ايدز خارج مي‌کند. دستيابي به اين دارو بيش از 5 سال به طول انجاميد. به گفته محققان، اين دارو براي کنترل بيماري ايدز مصرف مي‌شود نه درمان قطعي آن ولي برخلاف نتيجه خوب و موفقيت‌آميز آن با تاسف پروژه نيمه تمام ماند و متوقف شد و هنوز در دولت يازدهم هم مشکلات بودجه‌اي به دليل مشکلات مالي خود دولت برطرف نشده است.سپید


دکتر مينو محرز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: