کد خبر: ۸۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>اجتماعی> آمارهای رسمی از وجود هفت دندان شیری پوسیده در دهان هر کودک خبر می‌دهند؛ دندان‌هایی که پوسیده می‌شوند و خانواده‌ها به باور غلط اینکه پوسیدگی دندان شیری مهم نیست، از خیر رسیدگی به آنها می‌گذرند.
به گزارش شفا آنلاین،در شرایطی که هنوز شعار پیشگیری بهتر از درمان، نتوانسته است به فرهنگی همگانی تبدیل شود، بحث پیشگیری از بیماری دهان و دندان با توجه به هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی، به‌طور‌کلی از سبد پزشکی خانوارها خارج مانده است. از یک سو بالارفتن تعداد دندان‌های پوسیده و از سوی دیگر پرداخت بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان در حوزه دندان‌پزشکی توسط مردم، باعث شده بار سنگین هزینه‌های درمانی بر دوش مردم سنگینی کند.

مردادماه امسال دکتر حمید صمد‌زاده، رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت از پوشش صد درصدی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی گذشته خبر داده بود. دکتر صمدزاده با اعلام این خبر اظهار کرده است: در این مدت یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی صاحب شناسنامه سلامت دهان شده و خدمت وارنیش فلوراید را به صورت رایگان دریافت کرده‌اند. در راستای اجرای طرح پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان، سال آینده تمامی هفت‌میلیون دانش آموز پایه‌های اول تا ششم ابتدایی تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

دکتر سیامک شایان، عضو انجمن دندانپزشکان ایران،با تأکید بر اینکه تنها اقدامات پیشگیری از پوسیدگی دندان است که تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرد، گفت: «مدت‌هاست که طرح بیمه دندان‌پزشکی کودکان تصویب شده است، اما ظاهرا این سازمان‌های بیمه‌گر هستند که زیر بار این ماجرا نرفته‌اند؛ یعنی بحث اصلی برای اجرائی‌کردن این طرح کمبود بودجه است». شایان در ادامه افزود: «اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که این بیمه هم با آن چیزی که در ذهن مردم وجود دارد کاملا متفاوت است.

بیمه‌شدن خدمات دندان‌پزشکی کودکان به این معنا نیست که خانواده‌ها می‌توانند با دفترچه بیمه برای هر معضلی به دندان‌پزشک مراجعه کنند، بلکه کل محتوای این بیمه فقط 10 اقدام پیشگیرانه از پوسیدگی دندان را دربرخواهدگرفت. اقداماتی مثل فلورایدتراپی و فیشورسیلانت زیر خدمت پوشش بیمه‌ای رفته‌اند و در واقع ذهنیت مردم کاملا فراتر از محتوای طرحی است که واقعا وجود دارد.
اما پیش از این، صمدزاده اعتبار لازم برای اجرای طرح پیشگیری در شش پایه مقطع ابتدایی را صد میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود: بر همین اساس سال گذشته 30 ‌میلیارد تومان برای اجرای طرح در پایه اول هزینه شد.

وی با تأکید بر اینکه سال جاری توسط وزیر بهداشت به‌عنوان سال تحول سلامت دهان و دندان اعلام شده است و تمامی معاونان وزیر موظف به همکاری و تأمین منابع در این بخش هستند گفت: در حال حاضر با توافق انجام‌گرفته با بیمه‌های پایه، 10 آیتم درمانی ازجمله آموزش بهداشت، معاینه و ثبت اطلاعات، ارائه خدمت وارنیش فلوراید، کشیدن دندان‌های غیرقابل نگهداری، ترمیم با آمالگام و رادیوگرافی برای گروه سنی زیر ۱۴ سال تحت پوشش قرار گرفته است و درحال‌حاضر بیماران در مناطق شهری تنها 30 درصد هزینه‌های پیشگیری را پرداخت می‌کنند و در مناطق روستایی نیز به دلیل تأمین بودجه از محل بودجه پزشک خانواده خدمات به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.

اما در چهل‌ونهمین جلسه شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی کشور و اولین جلسه شورای‌عالی بیمه در دولت یازدهم که در اردیبهشت‌ماه سال 93 برگزار شد، تصمیم گرفته شده بود که برخی از خدمات دندان‌پزشکی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. براساس این مصوبه قرار شد، خدمات پیشگیرانه دندان‌پزشکی نظیر توزیع دهانشویه فلوراید، اجرای وارنیش فلوراید، بیمه دندان شش کودکان دبستانی، دندان‌پزشکی کودکان از بدو تولد و... تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گیرد.

در این جلسه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قرارگرفتن خدمات دندان‌پزشکی کودکان تحت پوشش بیمه پایه، اظهار کرد: از این پس خدمات دندان‌پزشکی کودکان زیر 12 سال زیر پوشش بیمه پایه‌ای قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه دندان‌های دائمی از شش سالگی رویش یافته و تا 12 سالگی کامل می‌شوند، پوشش خدمات دندان‌پزشکی مورد نیاز این گروه تأثیر بسزایی در پیشگیری از پوسیدگی و مشکلات دندان‌پزشکی سنین بالاتر خواهد داشت.

اما هنوز خبری از اجرائی‌شدن این طرح نیست؛ طرحی که در صورت اجرا می‌تواند ضامنی برای کنترل سلامت دهان و دندان در کشور باشد و به مسئله‌ای مغفول‌مانده سر و سامان ببخشد.

آزاده، مادر دو فرزند پنج و 9ساله است. او می‌گوید اصلا اطلاع دقیقی درباره بیمه دندان‌پزشکی کودکان ندارد. آزاده می‌گوید: «اگر فقط برای فلورایدتراپی به مطب پزشک معالجه کنیم، هزینه این کار برای هرکدام از بچه‌ها 150 ‌هزار تومان است. اما یک‌بار پسر کوچک‌ترم نیاز به پلاک دندانی داشت و هزینه آن 650‌ هزار تومان شد، هزینه فیشور سیلانت پسر بزرگم هم 350‌ هزار تومان بود».

دکتر قاسمیان‌پور، دندان پزشک و عضو ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان،   با توضیح اینکه بخشی از این طرح در حال اجرا‌شدن است، بیان کرد: «با توجه به ظرفیت جدیدی که متعاقب ایجاد شورای سلامت در یک سال و نیم اخیر در وزارت بهداشت و درمان در بدنه سیاست‌گذاری و اجرائی نظام سلامت دهان کشور به وجود آمده است یکی از بخش‌های مهم سلامت عمومی در کشور که تاکنون مغفول و درعین‌حال مظلوم نیز مانده بود در صدر برنامه‌های سلامت‌محور و همچنین جامعه‌نگر وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت.

سلامت دهان و دندان و نظام ارائه خدمات دندان‌پزشکی به دلیل مهجوربودن در سیستم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کلان سلامت کشور هیچ‌گاه در بین برنامه‌های اصلی بخش سلامت و سازمان‌های بیمه‌ای کشور قرار نداشت و خوشبختانه این مطالبه فراگیر مردمی با توجه به اثرات مؤثر منفی آن در سبد اقتصادی خانوار هم‌اکنون در کانون توجه سیاست‌مداران کشور قرار گرفته و نتیجه این توجه خاص، امضای تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش است که در ابتدای سال جاری به امضای دو وزیر محترم رسید و منجر شد تمامی کودکان مدارس ابتدایی کشور تحت پوشش نظام ارائه خدمات پیشگیرانه قرار گیرند که این طرح هم‌اکنون در حال اجراست».

قاسمیان‌پور در ادامه افزود: «همگام با این گام بلند ملی، فرایند ارزیابی و تعیین نیازهای درمانی این جمعیت ارزشمند کشور به صورت الکترونیک پایه‌ریزی شد که خوشبختانه این بخش از تدوین شناسنامه الکترونیک سلامت دهان کودکان ایرانی نیز در حال اجراست که این امر خود سبب شده است اطلاعات لازم برای تحت پوشش قراردادن خدمات سطح دوم کودکان و امکان بهره‌مندی از نظام بیمه‌ای فراهم‌ شود.

این نگاه سلامت‌محور برنامه‌ای سبب شده است که شرایط هم‌گرایی سازمان بیمه‌ای پایه - سازمان بیمه سلامت ایران- جهت انجام اقدامات عملی فراهم شود که خوشوقتم به اطلاع برسانم که کارهای کارشناسی آن با قوت و انگیزه بالا در حال جریان است و ان‌شاءالله در زمانی نزدیک خبر آن توسط مسئولان منتشر خواهد شد».

عضو ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان تأکید کرد: «شورای سلامت دهان و به‌تبع آن ستاد کشوری تحول سلامت دهان که ریاست آن برعهده وزیر محترم بهداشت و درمان است، با توجه به حساسیت ویژه وزیر محترم بهداشت و درمان درصدد است با هم‌افزایی صورت‌گرفته در وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و رفاه بتواند ضمن گسترش فرهنگ خودمراقبتی در این حوزه مهم، نظام تأمین مالی و حمایتی بیمه‌ای کشور را، هم در عرصه بیمه پایه و هم تقویت سازوکارهای بیمه تکمیلی تقویت کند و گردوغبار مهجوریت را از حوزه سلامت دهان و دندان کشور بزداید».

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: