کد خبر: ۸۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با رد ادعای فوت 2 نفر بر اثر باران اعلام کرد: بیش از 10‌هزار نفر بیمار تنفسی ناشی از بارندگی در اهواز به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین،اسماعیل ایدنی گفت: از 10‌هزار بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، 120 نفر و حدود 1 تا 1.5 درصد آنها بستری شدند. همچنین از میان آنها 10 نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند، اما بیشتر بیماران با درمان‌های سرپایی و در مدت 2 تا 3 ساعت مداوا شدند. تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از بارش‌ها و تا ساعت 20 شب گذشته در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور مشاهده و گزارش نشده است.

او اضافه کرد: از 3‌سال پیش تا کنون، در نخستین و دومین بارندگی در فصل پاییز و در استان خوزستان به‌ویژه شهر اهواز با پدیده بروز تنگی نفس، سرفه و خسخس سینه بیماران در مراجعه به اورژانس‌ها روبه‌رو بودیم که در ‌سال جاری هیچ بیمار تنفسی بر اثر باران در اهواز فوت نکرد.

اسماعیل ایدنی به وقوع پدیده بیماری تنگی نفس ناشی از بارش باران در 3‌سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ‌سال 92 و در فاصله زمانی 20 روزه، این پدیده روی داد که در آن‌ سال بیش از 23‌هزار بیمار ناشی از این پدیده، به بیمارستان‌های استان و شهر اهواز مراجعه کردند و در ‌سال 93 نیز با این بیماری‌ها روبه‌رو بوده‌ایم.

او با اشاره به نخستین بارندگی در‌ سال‌ جاری از ساعت 22 چهارشنبه‌شب هفته گذشته در استان خوزستان گفت: از این ساعت، با افزایش حجم مراجعان به اورژانس‌های بیمارستان استان به‌ویژه شهر اهواز روبه‌رو بودیم که عمده علایم این بیماران تنگی نفس، سرفه و خسخس سینه بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، از بیشتر شدن مراجعات بیماران تنفسی ناشی از باران با توجه به حجم بارش باران در امسال به بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: تا ساعت 20 شب جمعه بیش از 10‌هزار نفر از بیماران بر اثر این پدیده مراجعه کرده‌اند. ایدنی گفت: با توجه به سابقه این پدیده از‌ سال 92، از همان ‌سال تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های مناسبی به منظور آمادگی در برابر حملات حاد تنگی نفس برای سال‌های بعد صورت گرفت. 

بنابراین از نظر ذخیره دارویی و همچنین دستگاه‌های کمک‌تنفسی مانند نبولایزر و ونتیلاتور اقدامات لازم انجام شد و سازمان هواشناسی نیز درخصوص این پدیده به‌طور کامل با ما هماهنگ بوده و هست. او از پیش‌بینی‌های مناسب دارو به منظور مواجهه با این پدیده ابراز رضایت کرد و از آمادگی کادر بهداشتی‌درمانی دانشگاه جندی‌شاپور در بخش‌های کارکنان درمانی، پشتیبانی و فوریت‌های پزشکی از اول پاییز هر ‌سال به منظور مواجهه با پدیده تنگی نفس ناشی از باران خبر داد. او ادعای برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر مرگ 2 نفر از بیماران تنگی نفس ناشی از باران در شهر اهواز را رد کرد و گفت: ممکن است یک بیمار ناراحتی قلبی در منزل خود فوت کرده باشد و او را به بیمارستان منتقل کرده باشند که با بروز این پدیده همزمان شده بود اما تا کنون هیچ موردی از مرگ بیماران تنفسی ناشی از باران در بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه گزارش و ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اظهار کرد: در همان‌ سال 92، یک تیم از گروه‌های داخلی و طب اورژانس در دانشگاه تشکیل و یک پروتکل درمانی به منظور درمان مناسب این بیماران طراحی شد چرا که در ‌سال 92، بعضا مشاهده می‌شد که برخی بیماران برای بار دوم و سوم نیز به اورژانس‌ها مراجعه داشتند و دلیل این مراجعات شاید این بود که در نخستین مراجعه، درمان‌های لازم و مناسب به منظور پیشگیری از بیماری ارایه نمی‌شد. ایدنی درخصوص اسیدی بودن باران در استان خوزستان اظهار کرد: باران اسیدی واژه مناسبی برای این پدیده نیست اما تشخیص اسیدی بودن یا نبودن آن و بررسی ویژگی‌های آن مربوط به سازمان محیط‌ زیست است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور ادامه داد: اثرات باران اسیدی تنها منحصر به مشکلات تنفسی نیست و معمولا عوارض چشمی و پوستی باعث مراجعه به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها است، ضمن این‌که علاوه بر انسان، ممکن است طبیعت، پرندگان، حیوانات و حتی رنگ خودروها نیز آسیب ببیند.

می‌گویند باران اسیدی نیست
همچنین هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان  با هشدار به بیماران تنفسی به خارج نشدن در فضای آزاد پس از بارش باران عنوان کرد: بارش‌های روزهای گذشته در استان خوزستان ماهیت اسیدی ندارد. بالدی تصریح کرد: بارش‌های اخیر سبب ایجاد مشکلات و خساراتی ازجمله آبگرفتگی معابر در روستاها و شهرها شده است و همچنین قطعی برق برخی روستاها مشکل شده است اما به همت ادارات برق این مشکل مرتفع شد.

او اضافه کرد: در این زمینه، شورای هماهنگی مدیریت بحران تصویب کرد آمار دقیق مراجعات مربوط به پدیده تنگی نفس توسط دانشگاه علوم پزشکی رصد و گزارش ‌شود. او با تاکید بر بررسی اداره کل هواشناسی استان و سازمان حفاظت محیط‌ زیست مبنی بر اسیدی بودن بارش اخیر گفت: گرچه احتمال دارد گونه درخت موسوم به کنوکارپوس منشأ مسمومیت باشد، تصمیم گرفته شد هرس این گونه از درختان توسط شهرداران با برنامه‌ریزی انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: