کد خبر: ۸۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی>بخش اول لايحه برنامه ششم توسعه، در آخرين جلسه علني هفته گذشته مجلس، از سوي دولت ارائه شد.

به گزارش شفا آنلاین، حتما به ياد داريد که پيش از اين، محمدباقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور درباره نحوه ارائه برنامه پنج ساله ششم توسعه به مجلس گفته بود که اين برنامه در دو بخش احکام و جداول تقديم خواهد شد. بخشي از آن در جلسه مذکور در قالب احکام دائمي ارائه شد و جداول آن نيز قرار است تا پيش از پايان سال جاري(بهمن‌ماه) به مجلس ارائه شود.

البته مجلس با بررسي يک‌فوريتي لايحه برنامه مالي دولت در قالب برنامه ششم توسعه مخالفت کرد و قرار است اين لايحه به صورت عادي در دستور کار صحن علني قرار گيرد.

همين شروع کار برنامه ششم در مجلس با توجه به سياست‌هاي کلي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري براي تدوين اين برنامه، ما را بر آن داشت نه در راستاي گمانه‌زني براي برنامه جديد بلکه اطلاع از اجراي برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت و تحقق اهداف آن به سراغ برخي نمايندگان مجلس برويم و پيگير اجراي مواد 32 تا 38 اين برنامه (که به طور ويژه به اين به اين حوزه اختصاص دارد) شويم.


برنامه پنجم اجرا نشده که نياز به برنامه جديد داشته باشيم

مسعود پزشکيان، عضو کميسيون بهداشت مجلس با بيان اينکه ما برنامه پنجم را اجرايي نکرده‌ايم، گفت:« ما بسياري از برنامه‌هاي توسعه‌اي را اجرا نکرده‌ايم و حتي در بسياري از موارد عکس آن را عمل کرده‌ايم. نمي‌توان در برنامه ششم به دنبال حرف تازه‌اي رفت، به عبارتي حرف تازه‌اي وجود ندارد.

در برنامه پنجم به سطح‌بندي، ارجاع، خريد راهبردي، تجميع صندوق‌هاي بيمه، داروهاي ژنريک و بسيارموارد ديگر پرداخته‌شد بود که محقق نشده‌است. اين‌ها مواردي نيست که بتوان آن‌ها را تغيير داد و از ابتدا شروع کرد.

بسياري از کارهاي برنامه پنجم به اجرا در نيامده و آنها مي‌گويند پرداخت از جيب مردم در بيمارستان‌ها را کم کرديم، اما اين فقط يک بخش از کار است و ما همين مسئله را در بخش سرپايي نمي‌بينيم. چيزي از برنامه پنجم به درستي اجرا نشده که نياز به نگارش برنامه جديد باشيم.»

وي در ادامه افزود:« به نظرم برنامه بعدي نيز بايد اجراي همان برنامه‌ پيشين باشد با اين تفاوت که آن‌ها را محکم‌تر بنويسيم. ما علاوه بر قانون بايد سياست‌هاي کلي ابلاغي از مقام معظم رهبري را نيز در نظر بگيريم. يعني برنامه ششم توسعه ترکيبي از اين برنامه و سياست‌هاي کلي مقام معظم رهبري است. پس در اين زمينه بايد اين را بگويم که لطف کنيم همان حرف‌‌هايي را که زده‌ايم، اجرايي کنيم پس از آن به دنبال حرف‌هاي جديد باشيم.»

پزشکيان در پايان تاکيد کرد:« ما در اجراي برنامه‌هاي توسعه در حوزه سلامت مشکلات بسياري داشته‌ايم، يکي از آن‌ها مجلس و کميسيون بهداشت است. کميسيون بهداشت مجلس بايد نسبت به قضيه جدي باشد، اما ما نسبت به قضيه جدي نبوده‌ايم.

هزينه‌هايي که در بخش درمان صرف کرديم، چون مسکن موقتي براي تنش‌هاي موجود بوده‌است، چنين تصور کرديم که راه درست را در پيش گرفتيم، اما اين روزها بارديگر مشکل از طريق بيمه‌ها بروز پيدا کرده‌است. مجلس هم بايد هم از بعد نظارتي هم بعد قانوني ورود پيدا کند و موجب اجراي قانون شود.»


دولت مردان در حمايت از وزارت بهداشت عجله مي‌کنند

در اين بين، عليرضا محجوب، عضو کميسيون اجتماعي مجلس، عدم تحقق اهداف طرح را از زاويه ديگر مورد ارزيابي قرار داد. وي بر تغيير کلي رويکرد در حوزه بهداشت و درمان تاکيد  گفت :«براي تدوين برنامه ششم و تصويب آن در مجلس بايد نگاهي به تحقق اهداف موجود در برنامه پنجم داشته‌باشيم.

بخش عمده‌اي از بودجه عمومي ما صرف بخش بهداشت و درمان مي‌شود. بر اساس آنچه طي اين چندسال اجرا شده‌است و قرار بود برنامه موجود به توسعه بهداشت و درمان عمومي بينجامد تنها به کمک پزشکان آمده و اهداف معين قانون برنامه پنجم را محقق نکرده‌است.» وي در ادامه افزود:« اين موضوع به زودي چهره‌خود را نمايان مي‌کنند و دولتمردان در کمک و حمايت از وزارت بهداشت عجله مي‌کنند و اين سياست‌ها غلط است. استمرار رويکرد فقط موجب بيچاره شدن فقرا و ثروتمند کردن ثروتمندان از جيب فقرا است، اما اينکه برنامه پنجم توسعه در چه مرحله‌اي است، موارد اندکي از آن محقق شده‌است.»

وي در ادامه افزود:«ما در برنامه ششم بايد به کلي تغيير سياست دهيم و اگر قرار است بهداشت عمومي شود، بايد متفاوت از برنامه پنجم، برنامه‌اي جديد تدوين کنيم. استمرار برنامه فعلي فقط براي پزشکان سودبخش است و کساني‌که قرار است خدمت دريافت کنند کمتر موردتوجه است.

آقاي وزير از جيب خود هر چه مي‌خواهد هزينه کند اما از بودجه عمومي و درآمدهاي حاصل از ماليات‌ها اعتبار تخصيص مي‌دهيم و اين هم به افزايش دستمزد پزشکان منجر مي‌شود. حاضر نيستيم بار ديگر اين نوع برنامه‌ها را تصويب کنيم.» محجوب در پايان با اشاره به لايحه‌اي که از سوي دولت براي قيد يک فوريت آمده‌است، اشاره کرد و گفت:« در اين لايحه برنامه‌هايي را که در مرحله آزمايش است به عنوان برنامه دائمي در نظر گرفته‌اند.

ما براي بهداشت و درمان نياز به بررسي دقيق داريم و اين که براي 70 ميليون در بعد بهداشت و درمان بخواهيم به آساني برنامه‌ريزي کرده و آن‌ را در چند قانون خلاصه کنيم، امکانپذير نيست.»

نياز به برنامه‌هاي مکمل داريم

حليمه عالي، ديگر عضو کميسيون بهداشت مجلس، به تحقق اهداف برنامه پنجم از نگاه تاثيرگذاري بر وضعيت عمومي مردم پرداخت و تاکيد کرد:« ما در برنامه پنجم چالش و کاستي داشته‌ايم. هزينه‌هاي درماني در مرحله‌اي براي مردم کاهش يافت و رضايتمندي عمومي حاصل شد اما مشکل از جاي ديگري بروز پيدا کرد.

ما در بحث بيمه‌ها از جمله تجميع، برنامه‌ريزي و الزام‌آوري قانوني نداشته‌ايم. شرايط کنوني بيانگر نحوه اجراي برنامه و تحقق اهداف آن است. در حال حاضر بيمه‌ها مشکلات اساسي دارند و بدهي بيمه‌ها به بيمارستان‌ها، فشار موجود بر حوزه سلامت را افزايش مي‌دهد.»

وي در پايان با تاکيد بر اينکه در برنامه پنجم ضعف‌هايي وجود داشته‌است که قطعا براي برنامه ششم بايد به اين موضوع توجه شود، گفت:« براي تدوين برنامه پنجم و در راستاي استمداد و استمرار اهداف آن در برنامه ششم، ابتدا بايد بازنگري در برنامه پنجم انجام گيرد. نظر به اينکه اگر بخواهيم برنامه جديدي ترسيم کنيم که به بهبود شرايط ما در اين حوزه بينجامد، ما نبايد دنباله‌رو باشيم و بايد برنامه‌هاي مکمل داشته‌باشيم. به عبارتي برنامه‌ها هم ضمانت اجرايي و هم تاثيرگذاري داشته‌باشد.»


البته در اين زمينه ديگر اعضاي کميسيون بهداشت، از جمله حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون عبدالرحمن رستميان، نايب‌رئيس و عابد فتاحي، عضو کميسيون بارها از اينکه در برنامه پنجم الزامي بر اجراي تجميع بيمه‌ها از سوي دولت وجود نداشته‌است، انتقاد کرده‌اند و در نگارش برنامه ششم توجه به کاستي‌هاي موجود در قانون برنامه پنجم را ضروري دانسته‌اند.

حال با توجه به اينکه اين ناظران اجرا و قانونگذاران معمولا در پايان دوره چنين برنامه‌هايي به منتقدان اجراي آن بدل مي‌شوند و در اين اظهارات بهارستان‌نشينان، عدم تحقق اهداف برنامه پنجم، وجه اشتراک و تغيير رويکرد يا ادامه روند کنوني برنامه‌نويسي در حوزه سلامت در برنامه ششم وجه افتراق آن‌هاست، تنها بايد اميدوار باشيم، دولت در تدوين اين برنامه کار کارشناسي دقيق و کاملي انجام دهد. سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: