کد خبر: ۸۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
بيش از صدسال است که راديوتراپي در سرطان پستان و بيماراني که به علت پيشرفته بودن سرطان پستان نمي‌توانستند، جراحي کنند، يا بيماراني که بعداز ماستکتومي يا برداشتن کامل پستان، دچار عود شده بودند، جاي خود را باز کرده است.

 امروزه راديوتراپي نقش بارزتري دارد. در سرطان پستان دو نوع راديوتراپي وجود دارد. يک نوع در افرادي که تحت جراحي برداشت کامل سينه قرار گرفته‌‌اند، يا تومورهاي بزرگتر از پنج سانت دارند، يا بيماراني که مارژين مثبت داشته يا لنف‌نود چهار يا بيشتر دارند،(که انديکاسيون پيدا مي‌کند)، لنف‌نود يک تا سه نيز جاي بحث دارد. نکته مهم اين است که راجع‌به مزايا و معايب اين روش حتما بايد با بيمار صحبت شود.

 روش ديگر راديوتراپي براي بيماراني است که جراحي حفظ پستان براي آنها انجام شده است که در اين بيماران راديوتراپي قسمت مهمي از درمان است. مطالعات نشان داده است که در بيماراني که راديوتراپي را انجام داده‌اند، در مقايسه با بيماراني که اين کار را انجام نداده‌اند، ميزان عود بيماري به مراتب کمتر و بقاي بيماران نيز افزايش پيدا کرده است. موضوع سخنراني بنده هم دراين کنگره تاکيد بر اهميت راديوتراپي است.

 راديوتراپي مي‌تواند با برخي عوارض همراه باشد. مثلا واکنش‌هاي پوستي، احساس ضعف و خستگي در بيماران. يا حتي امکان دارد، وقتي برخي بيماراني که اشعه را دريافت مي‌کنند، (کمتر از يک درصد از آنها) ريه‌شان علامت دار شود، که البته قابل درمان است. يا اينکه مقدار کمي از قلب تحت اشعه قرار بگيرد که در تمام اين موارد حد نرمال و تعريف شده اعضا مورد توجه قرار گرفته است. برخي عوارض بسيار نادر هم وجود دارد، مانند عوارض قلبي که ممکن است، براي بيماراني که قبلا شيمي درماني مي‌شدند و سمت چپ سينه خود سرطان پستان داشته و راديوتراپي هم گرفتند، مدت‌ها بماند و دائمي شود.

البته با روش هاي نوين در راديوتراپي اين عارضه کمتر ديده مي‌شود. يکي از عوارض هم ايجاد سرطان‌هاي ثانويه است که با روش‌هاي جديد درماني قابل پيشگيري و درمان است. البته کاهش عوارض راديوتراپي با به‌کارگيري تکنيک‌هاي جديد سه بعدي و آگاهي دادن به بيمار و جراح و ويزيت‌هاي هفتگي بيمار هنگام راديوتراپي در کاهش اين عوارض موثر است، اما به علت بروز اين عوارض نبايد تاثيرات مثبت اين روش درماني را ناديده گرفت.

با برداشتن لنف‌نودهاي زير بغل در جراحي پستان احتمال بروز لنفام وجود دارد، که راديوتراپي اين احتمال را تشديد مي‌کند، بنابراين با آموزش‌هاي خاص به بيمار بايد از بروز اين حالت پيشگيري شود. در مواردي که لنفام به طور ناگهاني چند سال بعد از راديوتراپي ايجاد مي‌شود، حتما بايد به عود تومور در زير بغل بيمار توجه شود، تا از نظر دور نماند.

بيتا کلاغچي متخصص راديوتراپي آنکولوژي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: