کد خبر: ۸۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>سلامت>پيودرما کانگرونوزم (pyoderma gangrenosum) يک زخم غير معمول و ناشايع است که با اين حال چالشي بزرگ براي برخي از بيماراني است که به آن مبتلا مي‌شوند.
 اين زخم علت مشخصي ندارد و گاه خود‌به‌خود ايجاد مي‌شود يا با برخي از بيماري‌هاي داخلي ارتباط دارد. کساني که مشکلات التهابي گوارشي دارند، بيشتر در معرض خطر اين نوع زخم قرار هستند. اين زخم به شکل پوستي در اندام‌هاي تحتاني بروز مي‌کند. گاه به سرعت رشدکرده و بسيار عميق مي‌شود و تاندون‌ها و عضله را درگير مي‌کند.

دراکثر اوقات اين زخم‌ها به درمان‌هاي معمول پاسخ نمي‌دهند. بنابرين دنيا در حال حرکت به اين سمت است که از دارو‌هاي جديد و دارو‌هايي که به اسم دارو‌هاي نوترکيب معروف هستند، در درمان اين بيماري‌ها کمک بگيرد. اين دارو‌ها قابليت استفاده در کشور ما را نيز دارند و تعدادي از اين داروها نيز وارد مي‌‌شود و متخصصان مي‌توانند با توجه به بيماراني که دارند از اين داروها استفاده کنند. اين نوع زخم‌ها در مراکزي که به صورت تخصصي در زمينه پوست فعاليت مي‌کنند زياد ديده مي شوند.

 در بيمارستان‌هاي دانشگاهي اين افراد اغلب به صورت سرپايي درمان مي‌شوند اما در برخي موارد به علت بيماري‌هاي زمينه‌اي که دارند بستري نيز مي‌شوند. در مراحلي که منجر به بستري بيمار مي‌شود احتمال مرگ‌و‌مير افزايش پيدا مي‌کند. معمولا تشخيص اين بيماري‌ها سخت است. در مراحل اوليه اغلب به صورت يک جوش پوستي شروع مي‌شوند. برخي از بيماران ممکن است تصور کنند که تنها نيش يک حشره است.

گاه زخم نيز گسترش پيدا مي‌کند و افراد آن را به گزش عنکبوت مربوط مي‌کنند، در حالي که اينگونه نيست. ممکن است گزش حشرات هم باشد و در واقع تشخيص اين زخم‌‌ها دشوار است. شرح حال بيمار و بيماري‌هاي زمينه لازم است که پرسيده شود. بايد ساير عواملي را که مي‌توانند ايجاد زخم کنند را کنار بگذاريم و با نمونه برداري که نمونه برداري اختصاصي نيز دارد، پيودرما کانگرونوزم را تشخيص دهيم.

واقعيت اين است که تشخيص پيودرما کانگرونوزم کاري بسيار تخصصي است، توصيه من به همکاراني که متخصص پوست نيستند اين است که اگر با زخمي عجيب و غريب در اندارم بيمار مواجه هستند که به درمان‌هاي معمول يعني مراقبت، پانسمان و آنتي بيوتيک پاسخ نمي‌دهد به سرعت به متخصص پوست ارجاع دهند چون اگر در مراحل اوليه تشيص داد شود، مي تواند به بيمار کمک بزرگي کند.

سيد مهدي طبايي

دبيراجرايي کنگره زخم و ترميم بافت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: