کد خبر: ۸۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 30
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروي آمريکا، اخيرا ليپوزوم تزريقي ايرينوتکان با نام تجاري انيويده (Onivyde) را به‌عنوان ترکيب درماني با فلورواوراسيل و لوکوورين (Leucovorin) براي درمان مبتلايان به بدخيمي پيشرفته (متاستاتيک) پانکراس که قبلا با رژيم شيمي‌درماني حاوي جمسيتابين تحت درمان قرار گرفته‌اند مورد تاييد قرار داده است.
به گزارش شفا آنلاین،براساس اعلام انستيتو ملي سرطان آمريکا، تا پايان سال 2015 ميلادي، بيش از 48هزار مورد جديد بدخيمي پانکراس تشخيص داده خواهد شد و اين بيماري تقريبا همين تعداد مرگ را باعث خواهد شد.

تشخيص بدخيمي پانکراس در مراحل اوليه آن دشوار است و در صورت تشخيص، گزينه‌هاي محدودي براي درمان وجود دارد؛ به‌ويژه زماني که بيماري به ساير اعضاي بدن متاستاز داده و جراحي براي برداشتن تومور امکان‌پذير نيست.

ريچارد پاستور، سرپرست اداره محصولات هماتولوژي و انکولوژي مرکز تحقيق و ارزيابي دارويي سازمان غذا و داروي آمريکا مي‌گويد: «بسيار ارزشمند است که مي‌توانيم براي نياز درماني پاسخ داده نشده‌اي در بيماران، راه‌حلي ارائه دهيم. با دستيابي بيماران به انيويده، بيماران شانس بقاي بيشتري خواهند داشت.»

سازمان غذا و داروي آمريکا انيويده را تحت عنوان داروي اورفان بررسي کرد. اين شرايط براي داروهايي در نظر گرفته مي‌شود که در صورت تاييد، بهبود قابل‌توجهي در درمان موثر و ايمن يک بيماري شديد و کشنده ايجاد مي‌کنند. اثربخشي انيويده در 3 مطالعه باليني تصادفي با شرکت 417 بيمار مبتلا به آدنوکارسينوم متاستاتيک پانکراس که بيماري آنها پس از دريافت شيمي‌درماني حاوي جمسيتابين رشد کرده بود، بررسي شد.

مطالعه طراحي شد تا مشخص شود که آيا بيماران دريافت‌کننده انيويده همراه با فلوراوراسيل/لوکوورين يا انيويده به تنهايي طولاني‌تر از بيماران دريافت‌کننده فلورواوراسيل/لوکوورين زنده خواهند ماند يا نه. بيماران دريافت‌کننده انيويده به همراه فلورواوراسيل/لوکوورين به‌طور متوسط 1/6 ماه زنده ماندند و اين ميزان براي بيماراني که فقط فلورواوراسيل/لوکوورين را دريافت کرده بودند، 2/4 ماه بود.

هيچ بهبودي قابل‌توجهي در گروهي که فقط انيويده به تنهايي را دريافت کردند در مقايسه با گروه دريافت‌کننده فلورواوراسيل/لوکوورين مشاهده نشد. به علاوه، بيماران دريافت‌کننده انيويده به همراه فلورواوراسيل/لوکوورين تاخير قابل‌توجهي در زمان رشد تومور در مقايسه با بيماران دريافت‌کننده فلورواوراسيل/لوکوورين داشتند. متوسط زمان تا عود تومور در دريافت‌کنندگان انيويده به همراه فلورواوراسيل/لوکوورين، 1/3 ماه بود.

اين رقم در دريافت‌کنندگان فلورواوراسيل/لوکوورين، 5/1 ماه گزارش شد. شايع‌ترين عوارض گزارش‌شده در بيماران تحت درمان با انيويده عبارت بودند از اسهال، ضعف، استفراغ، تهوع، کاهش اشتها، التهاب دهان، تب. همچنين مشاهده شد که انيويده موجب لنفوپني و نوتروپني مي‌شود. مرگ ناشي از سپسيس به دنبال نوتروپني در بيماران تحت درمان با انيويده گزارش شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: