کد خبر: ۸۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 27
شفا آنلاین>سلامت>در فاز پيش‌باليني مطالعات، يک داروي مورد تاييد در درمان آرتريت و يک داروي مورد تاييد ضدسرطان، در تحريک رشد مو موثر شناخته شده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر لوئيس گارزا، استاديار بيماري‌هاي پوست در مدرسه پزشکي جان‌هاپکينز، مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد که مصرف موضعي اين محصول روي سطح پوست سر، در درمان همه انواع ريزش مو موثر است اما تحقيقات ديگري لازم است تا استفاده از اين فراورده در مطالعات باليني مجاز شود.» در مطالعه اخير، محققان دانشگاه کلمبيا در نيويورک اين داروها را فقط روي موش‌ها آزمودند اما اگر دارو روي موش‌ها اثر مثبت دارد معلوم نيست که چقدر مي‌تواند در انسان‌ها مفيد باشد.

 اگر نتيجه مطالعه‌اي در حيوانات موفق است، الزاما نتايج آن در انسان‌ها هميشه مثبت نيست. پيش از اين، محققان نوع خاصي از ريزش مو با نام آلوپسي آره آتا را که يک بيماري پوسني اتوايميون است بررسي کرده بودند. در حدود 80 ميليون نفر از مردم آمريکا تاس هستند يا موهايي کم‌پشت دارند.

درمان‌هاي متعددي براي اين مشکل وجود دارد ولي هيچ‌کدام از آنها موفقيت چنداني ندارند. آنها اغلب به جاي پرپشت شدن موها در مناطقي که الگوي ريزش مردانه مشاهده مي‌شود، موجب رشد طولي مو مي‌شوند.

در مطالعه جديدي کريستيانو و همکارانش داروهاي گروه مهارکننده JAK را آزمودند. از جمله داروهاي اين گروه، توفاسيتينيب (Tofacitinib) است که براي درمان آرتريت روماتوئيد تجويز مي‌شود و داروي ديگر، روکسوليتينيب (Ruxolitinib) با نام تجاري جکافي (Jakafi) است که در درمان نوع نادري از بدخيمي خوني تجويز مي‌شود.

 اين دو دارو روي بخش‌هايي از پوست سر انسان که به بدن موش‌هاي آزمايشگاهي پيوند زده شده بود آزمايش شدند. کريستيانو مي‌گويد: «مهارکننده‌هاي JAK، در موش موجب القاي چرخه جديدي از فعاليت مو مي‌شود و نيز مي‌تواند فاز رشد فوليکول‌هاي انساني را طولاني‌تر کند.

در نتيجه به احتمال زياد اين داروها مي‌توانند در انواع مختلف ريزش مو موثر باشند. اين نکته مهمي است، زيرا در برخي از اشکال ريزش مو، مو در مرحله استراحت باقي مي‌ماند.»

همچنين اين درمان‌ها مي‌توانند در بيماراني که به دنبال شيمي‌درماني، موي خود را از دست مي‌دهند تجويز شوند. آلوپسي ناشي از شيمي‌درماني عارضه‌اي است که طي آن مو فقط چند اينچ رشد مي‌کند و سپس رشدش متوقف مي‌شود. به نظر مي‌رسد که داروها با القاي شروع رشد مجدد مو اثر مستقيم روي فعال‌سازي سلول‌هاي بنيادي فوليکول مو دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: