کد خبر: ۸۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 22
شفاآنلاین:تغذیه>يكي از مشكلاتي كه در بيشتر خانم ها به مرور به وجود مي‌آيد از دست رفتن كلسيم است. حتماً مي‌دانيد كه نبود كلسيم نيز زمينه را براي بروز بيماري پوكي استخوان آماده مي‌سازد.

به گزارش شفاآنلاین : عوامل متعددي مانند تغذيه نامناسب يا حتي ژنتيك روي ميزان كلسيم و جذب آن در استخوان ها تأثير دارد. روز جهاني پوكي استخوان بهانه اي است براي ارائه توصيه هاي غذايي ساده براي افزايش ميزان جذب كلسيم و ممانعت از هدر رفتن آن. لطفاً با ما همراه باشيد.
 

عدم تعادل در مصرف پروتئين

پروتئين ها جزو مواد مغذي لازم و ضروري براي نفوذ كلسيم در بدن بدون هدر رفتن آن در ادرار هستند. با اين حال لازم است كه از زياده روي بپرهيزيد چون امكان دارد تأثير برعكسي داشته باشد. بهترين كار اين است كه حد تعادل را رعايت كنيد و از پروتئين هاي گياهي نيز استفاده كنيد. از بين پروتئين هاي حيواني، گوشت هاي قرمز كم چرب و ماهي را در اولويت قرار دهيد.
 

مصرف ويتامين A و C

اين ويتامين ها به سنتز كلسيم در بدن كمك زيادي مي‌كنند. براي جذب اين ويتامين ها به ميوه‌ها و سبزيجات اعتماد كنيد. پرتقال، ليموترش، كيوي، انبه، انواع طالبي ها، هويج، كدوحلوايي، فلفل دلمه اي و انواع كلم ها جزو منابع فوق‌العاده ي اين ويتامين ها محسوب مي‌شوند. توصيه مي‌كنيم ميوه‌ها و سبزيجات را به صورت خام ميل كنيد. در اين صورت مواد معدني آن ها در روند پخت از بين نمي‌روند.

 

رژيم‌هاي غذايي اسيدي

قهوه، قند، نوشيدني هاي شيرين، مواد غذايي آماده يا خيلي تند، كيك و شيرينيجات صنعتي و غيره باعث اسيدي شدن بدن شده و جذب كلسيم را با مشكل مواجه مي‌سازند. بهتر است مواد غذايي آلكالينه مصرف كنيد و تعادل اسيد و باز بدنتان را حفظ كنيد. در اين صورت كلسيم كمتري از دست خواهيد داد.

 

كلروفيل را دريابيد

كلروفيل براي تثبيت كلسيم در بدن بسيار موثر است. اين معجزه سبز در مراقبت از كبد نقش دارد. كلروفيل به بدن كمك مي‌كند تا ويتامين ها و كلسيم را سنتز كرده و از هدر رفتن آن در ادرار جلوگيري مي‌كند. بنابراين توصيه مي‌كنيم روزانه يك قاشق كلروفيل را در يك ليوان آب (220 ميلي ليتر) حل كرده و ميل كنيد. اگر در مصرف آن شك داريد با پزشك مشورت كنيد.

 
 

به ويتامين D لبخند بزنيد

آيا مي‌دانيد افرادي كه در مناطق شرجي يا در مناطقي كه آفتاب كم است زندگي مي‌كنند از كمبود كلسيم رنج مي‌برند؟ بايد بدانيد كه ويتامين D براي جذب و فيكس شدن كلسيم در بدن لازم است. زندگي آپارتمان نشيني، نوع پوشش، استفاده از كرم‌هاي ضدآفتاب، آلودگي هوا و غيره جزو عواملي هستند كه مانع از رسيدن ويتامين D كافي به بدن مي‌شوند. درست است كه مصرف محصولات لبني غني شده با ويتامين D روش خوبي براي جذب اين ويتامين است اما قرار گرفتن در معرض آفتاب و مصرف مكمل اين ويتامين نيز از موثرترين روش‌هاي افزايش ويتامين بدن محسوب مي‌شود.

 

كلسيم به چه كار مي‌آيد؟

وجود كلسيم در بدن براي برخي از عملكردهاي بيولوژيكي بدن لازم و ضروري است. اين ماده معدني براي قلب، سلول ها، بهبود عملكرد سلول‌هاي مغزي و سنتز هورمون ها لازم است. نكته مهم جذب حداكثري كلسيم و ممانعت از هدر رفتن آن است. گاهي نمي‌توان صرفاً به مصرف مواد غذايي حاوي كلسيم مانند محصولات لبني اكتفا كرد چون در طولاني مدت و به دليل عوامل متابوليكي ما از طريق ادرار كلسيم از دست مي‌دهيم. بنابراين لازم است كه روش هاي لازم را براي تثبيت اين ماده ي معدني ارزشمند در بدن ياد بگيريم.

 

عوامل از دست رفتن كلسيم

نخستين چيزي كه با شنيدن هدر رفتن كلسيم به ذهن مي‌رسد پوكي استخوان است. اين بيماري در دوره اي از زندگي به‌ويژه خانم ها بروز مي‌كند كه يائسگي فرا رسيده باشد. در اين دوره بدن نمي‌تواند مانند سابق كلسيم توليد كند. با اين حال بدن هميشه به اين ماده معدني نياز دارد تا به اصطلاح چرخ آن بچرخد. يادتان باشد زماني كه با فرا رسيدن دوره يائسگي بدن ميزان كافي كلسيم توليد نمي‌كند، استخوان ها، ران ها و زانوها تحت تأثير قرار مي‌گيرند و درد و احتمال شكستگي در بين خانم ها رايج تر مي‌شود. واقعيت اين است كه ژنتيك تنها عامل بروز پوكي استخوان نيست و عوامل متعددي در هدر رفتن كلسيم و بروز اين بيماري نقش دارند.

 

رژيم سرشار از چربي

اكثر ما بدون اينكه متوجه باشيم مواد غذايي چرب را وارد برنامه غذايي‌مان مي‌كنيم و اين مساله مانعي در جذب كلسيم لازم ايجاد مي‌كند. خيلي از ما حتي هزينه زياد بابت خريد ماست غني شده با كلسيم صرف مي‌كنيم اما با همان ماست سس هاي چرب تهيه مي‌كنيم يا آن را با گوشت ها و ديگر مواد غذايي خيلي چرب مصرف مي‌كنيم و زمينه را براي از بين رفتن اين ماده ي معدني مهيا مي‌سازيم. بنابراين لازم است كه در گام اول حد تعادل را رعايت كنيد و مصرف چربي هاي اشباع شده را كاهش دهيد.


 

روش پخت نامناسب

شما مي‌توانيد با تهيه غذايي حاوي اسفناج كلسيم خوبي دريافت كنيد. احتمالاً غذايتان را با حرارت بالا تهيه و ميل مي‌كنيد و متقاعد مي‌شويد كه خدمت زيادي به استخوانهايتان كرده‌ايد. اما بايد بدانيد كه طبخ مواد غذايي با حرارت بالا يا خيس كردن طولاني مدت آن ها در آب باعث هدر رفتن كلسيم و حتي ديگر مواد معدني آن ها مي‌شود. بهتر است سبزيجات را به صورت خام مصرف كنيد تا بيشترين ميزان كلسيم آن ها را جذب بدن كنيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: