کد خبر: ۸۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفاآنلاین:اجتماعی>بدون شک مهم ترین مشکلات حوزه آموزش عالی جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار است که پس از اتمام دوران تحصیل روانه بازار کار می شوند، اما اینکه چند درصد از این افراد و از چه دانشگاهی موفق به کسب شغل مناسب با رشته تحصیلی خود می شوند، به طور دقیق مشخص نیست.

به گزارش شفاآنلاین: هر چند یکبار مسایل مربوط به بیکاری فارغ التحصیلان در رشته های مختلف دانشگاهی مطرح می شود به طوری که طبق گفته مسئولان حوزه آموزش عالی هم اکنون بیشترین جمعیت فارغ التحصیلان بیکار در رشته های کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات تشکیل می دهند و حتی رشته های مهندسی و پزشکی نیز از این قائده مستثنی نیستند. حال این سوال مطرح می شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی از کدام دانشگاه ها بهتر می توانند جذب بازار کار شوند؟

در این میان یکی از سیاست هایی که وزارت علوم همواره به دنبال آن بوده هدایت دانشگاه ها به سمت مهارتی بودن و تشکیل دانشگاه نسل سوم(مهارت محور) است. هر چند در حال حاضر دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی چنین مأموریتی را دنبال می کنند اما باید دید که این دانشگاه ها چقدر توانسته اند فارغ التحصیلان خود را روانه بازار کار کنند.

به گفته مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، در این دانشگاه برای رفع بیکاری و ایجاد مهارت و اشتغال گام های مثبتی برداشته شده به طوری که هم اکنون 70 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.

شفیعی همچنین در این باره به پانا گفت: مهم ترین رویکرد دانشگاه فنی و حرفه ای افزایش مهارت آموزی به دانشجویان است تا هنگامی که فارغ التحصیل می شوند جذب بازار اشتغال شوند و بتوانند در این مسیر موفق عمل کنند ضمن اینکه ما آمادگی داریم آموزش های مهارتی و کارآفرینی خود را به همه فارغ التحصیلان رتبه برتر همه دانشگاه ها داشته باشیم.

این در حالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی که به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های مهارتی در کشور شناخته می شود نیز هدف خود را تربیت دانشجویان مهارت محور قرار داده است. اما این دانشگاه که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخش های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل شد توانسته با مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرایی دانش آموختگان را بر اساس حوزه های مختلف مهارت محور تربیت کند.

محمد اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهارت آموزی دانشجویان است، در همین راستا 60 درصد دروس این دانشگاه کاملا مهارتی هستند و 78 درصد از فارغ ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار شده اند و 30 درصد شاغلان علمی کاربردی نیز در دستگاه‌ های دولتی مشغول به کار هستند.

او با تأکید بر اینکه دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی موظف به گذراندن 480 ساعت کارورزی هستند، گفت: این عدد نسبت به سایر دانشگاه‌ها متفاوت است، طبق این آمار، دانشجویی که در این دانشگاه ثبت نام می‌کند و مشغول به تحصیل می‌شود، مسلما یک دانشجوی مهارتی است و این فرد در بازار کار بسیار موفق عمل می‌کند چه بسا حتی نسبت به دانشجویان دانشگاه‌های دیگر اقبال بهتری برای جذب کار دارد.

البته ناگفته نماند که دانشگاه های دولتی با حدود 119 مرکز آموزشی سهم بزرگی در تربیت فارغ التحصیلان دانشگاهی دارند اما آماری در رابطه با اینکه این دانشگاه ها چند درصد از دانش آموختگان خود را روانه بازار کار می کنند، در دست نیست.پانا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: