کد خبر: ۸۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفاآنلاین:اجتماعی>دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی از سهم 40 درصدی علم نانو ایران در جهان اسلام خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین:محمدرضا مخبر دزفولی در حاشیه هفتصد و شصت و نهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان اینکه دستور اصلی جلسه ارائه "گزارش پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری نانو" اختصاص داشت، گفت: در نقشه جامع علمی کشور فناوری‌های نانو، زیست فناوری، هوافضا و چند شاخه دیگر از علوم دارای اولویت الف هستند که گزارش آنها به نوبت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمینه فناوری نانو بر اساس سند نانو که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است یک برنامه 10 ساله تعریف شده بود که در حال حاضر در سال دهم شکل‌گیری ستاد نانو و فعالیت‌های کشور در این زمینه هستیم.

او گفت: رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اعلام رضایت از گزارش ارائه شده، از تلاش‌های همه برنامه‌ریزان، مدیران و دست اندرکاران به ویژه دانشمندان و محققین نانو که تلاش‌های فراوانی را داشته‌اند تقدیر به عمل آوردند.

مخبر دزفولی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در زمینه نانو گفت: در بخش سرمایه انسانی 26000 محقق و 2050 عضو هیئت علمی در کشور به فعالیت می‌پردازند.

او گفت: در 45 دانشگاه کشور رشته‌های مرتبط با نانو در مقطع کارشناسی ارشد و در 23 دانشگاه نیز در مقطع دکتری پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

رئیس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه امروز شاهد توسعه حضور نانو در صنعت هستیم، گفت: "تولید 321 محصول نانو در داخل کشور و صادرات آن"، "سرمایه گذاری و فعالیت 154 شرکت تولیدی نانو در هشت صنعت کشور" و همچنین "فروش بیش از 1500 میلیارد ریال محصولات نانو در کشور در سال 1393" بخشی از آن هستند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور نانو در بخش سلامت و محیط زیست گفت: "فعالیت 35 شرکت نانودر حوزه سلامت و بهداشت"، "حذف آلاینده‌ها از آب آشامیدنی و تصفیه پساب‌های صنعتی"، "تولید نانو داروی ضد سرطان در کشور" و "تولید ماسک تنفسی نانوالیاف با قابلیت جذب ذرات مضر در مقیاس نانومتری" از اهم اقدامات در این عرصه است.

مخبر دزفولی گفت: " کسب رتبه هفتم جهانی در تولید انتشارات بین المللی نانو در سال 2014"، "سهم 40.3 درصدی انتشارات نانو کشور از کل مقالات بین المللی کشورهای اسلامی تا آگوست 2015"، "ثبت 153 اختراع فناوری نانو در دفاتر ثبت اختراعات بین المللی" و "انجام بیش از 2800 پایان نامه دکتری و 13000 پایان نامه کارشناسی ارشد در حوزه فناوری نانو" مهمترین دستاوردهای ما در بخش تولید علم و نوآوری در فناوری نانو است.

او گفت: در ابتدای سال 2000 میلادی کشور ما تنها 8 مقاله مستند جهانی داشت که امروز بیش از 5000 مقاله در حوزه نانو در پایگاه‌های استنادی معتبر بین المللی توسط دانشمندان کشور ما نمایه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه ترویج و آگاه‌سازی عمومی در علم نانو؛ "آموزش فناوری نانو به 464 هزار دانش آموز در کشور با همکاری بیش از 200 نهاد ترویجی"، "راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دانش آموزی با تجهیزات ایرانی در 49 پژوهش سرای کشور" و "برگزاری هفته‌های استانی و نشست‌های تخصصی برای آگاه‌سازی صنایع" از مهمترین دستاوردها است.

او گفت: درخواست‌هایی از کشورهای مختلف از جمله چین جهت انتقال تجربه و الگوی آموزش نانو در سطح دانش‌آموزی برای دبیرستان‌های چین دریافت شده است.

مخبر دزفولی گفت: محصولات تولید شده با فناوری نانو توسط شرکت‌های ایرانی در بازراهای جهانی به رقابت با محصولات کشورهای دیگر دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رئیس جمهور در جمع بندی جلسه نانو را از اولویت‌های اصلی و کلیدی کشور برای پیشرفت در عرصه علم و فناوری دانست و مقرر شد حمایت پشتیبانی‌های لازم از جمله تسهیل مقررات در این حوزه صورت پذیرد.

او گفت: برنامه‌ریزی برای واگذاری فعالیت‌های گوناگون علوم نانو به بخش خصوصی و مشارکت فعال بخش خصوصی در این زمینه از دیگر موارد مورد تاکید رئیس جمهور بود که مقرر شد ستاد نانو پیگیری های لازم در این خصوص را انجام دهد.

رئیس ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: تبادل تجربیات با دیگر کشورها نیز از موارد مورد تاکید بود که مقرر شد موانع پیش رو احصا شود تا برای رفع آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

مخبر دزفولی گفت: تولید محصول استاندارد و باکیفیت نانو نیز مورد توجه بود که ستاد نانو موظف شد صیانت از حفظ کیفیت و رعایت استانداردهای جهانی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه با بیان اینکه رسانه‌های کشور از جمله رسانه ملی باید به تبیین این دستاوردها بپردازند، گفت: این گزارش در جلسه هیئت دولت نیز ارائه خواهد شد تا اعضای هیئت دولت ضمن آگاهی از این دستاوردها برای ایجاد تعامل بیشتر دولت با ستاد نانو و شرکت های فعال در حوزه برنامه‌ریزی کنند. ایسکانیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: