کد خبر: ۸۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 25
رئیس انجمن سکته مغزی ایران در گفتگو با شفا آنلاین تأکید کرد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت:متأسفانه طبق آمارهای موجود تنها پنج درصد بیماران سکته مغزی با آمبولانس های اورژانس 115 به بیمارستان منتقل شده و بیش از 95درصد با وسایل شخصی به بیمارستان منتقل می شوند در حالی که این امر به نفع بیماران نیست.
دکتر بابک زمانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: برای پیشگیری از ابتلا به سکته های مغزی طبق توصیه های متخصصین قلب، ما هم خواستار کنترل فشارخون،مصرف کم نمک؛ قند؛چربی و ....هستیم.  اما تأکید ما در درمان سکته مغزی حاد که باید جدی گرفته شود، اینستکه بیمار دچار سکته مغزی را  باید هرچه سریع تر و آنهم ازطریق آمبولانس های اورژانس 115 به مرکز درمانی منتقل کرد.

وی ادامه داد: نکته خیلی مهم آن که همه مراکز درمانی ما در حال حاضر امکان درمان سکته مغزی حاد را ندارند؛ زیرا مراکزی که چنین امکانی دارند به تدریج در حال گسترش اند و لیست آنها در اورژانس های کشور ثبت شده است.بنابراین  تأکید موکد ما این است که بیمار دچار سکته مغزی حتی به رغم داشتن امکانات خوب حمل و نقل، تنها از طریق 115 به مراکز درمانی انتقال یابد. زیرا کارکنان اورژانس 115 آموزش دیده اند که بیمار دچار سکته مغزی حاد را چگونه و به کدام بیمارستان منتقل کنند.

متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: اگر مردم از طریق 115 اقدام کنند این امکان فراهم می شود که انجمن سکته مغزی و وزارت بهداشت مراجعات را ثبت کنند. اما متأسفانه طبق آمارهای موجود در سکته های مغزی زیر 5درصد بیماران از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مانند آمبولانس های 115 منتقل و بیش از 90درصد با وسایل حمل و نقل شخصی منتقل می شوند .این درحالی است که تأکید مردم بر شکل وشمایل بیمارستان،ساخت و آشنایی با پزشک خاصی است که این قبیل تفکرات برای بیمار سکته مغزی آفت و سم است.

وی در ادامه به شفا آنلاین گفت: به عقیده من مردم ساکن هر شهری باید از طریق 115 انتقال بیماران دچار سکته مغزی را انجام دهند.حال آنکه بارها دیده ایم برخی از همراهان بیمار حتی در آمبولانس هم بر مراجعه به یک بیمارستان خصوصی تأکید دارند. در حالی که اکثر بیمارستان های خصوصی امکانات لازم برای  درمان سکته های مغزی حاد را ندارند و با دشورای های موجود به نظر نمی رسد که به زودی و در آینده نزدیک هم این امکان نیز دراین قبیل بیمارستان ها فراهم نشود.


دکتر زمانی تصریح کرد:البته  به تدریج به جایی می رسیم که مانند سایر کشورهای دنیا همه بیمارستان های خصوصی موظف باشند که این امکانات را فراهم کنند.

مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: