کد خبر: ۸۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 22
شفا آنلاین>سلامت>مصرف خودسرانه آنتی اکسیدان‌ها در بیماران سرطانی و افراد مستعد ابتلا به سرطان خطر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین،یک تیم پژوهشی اشتیاق افراد مبتلا به سرطان یا مستعد ابتلا به این بیماری را برای مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و مصرف مکمل‌ها، زنگ خطری برای سرعت بخشی به سرطانی شدن سلول‌ها و پیشرفت بیماری بر می‌شمارد.

این محققان معتقدند، تأثیر خواص نیروبخشی برخی از آنتی اکسیدان‌ها برسلول‌های سرطانی بیشتر از سلول‌های عادی بوده و مصرف بیش از حد و خودسرانه مکمل‌ها ممکن است روند سرطانی شدن سلول‌ها را در افراد مستعد تسریع بخشد.

 این تیم تحقیقاتی معتقدند تجویز رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مکمل‌های نیرو زا برای بیماران سرطانی باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد و افراد سالم با زمینه ژنتیکی مستعد برای ابتلا به سرطان بهتر است از مصرف خودسرانه مکمل‌ها خودداری کنند.

 در گزارش ارائه شده از سوی محققان این پژوهش اعلام شده است، متاستاز یا مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر عامل مرگ بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان است که با مشخص شدن دلایل اصلی این فرآیند می‌توان به درمان بیماران امیدوار بود و از فراگستری سلول‌ها به بافت‌های دیگر و تغییر زیاد در خصوصیات سلول‌های اولیه جلوگیری کرد. همچنین در این مطالعه که بر نمونه‌های حیوانی آزمایشگاهی انجام گرفت، اثبات شد، احتمال مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر و پیدایش تغییرات قابل توجه در ساختار سلولی و گسترش نامحدود آنها با تزریق آنتی اکسیدان‌ها در موش‌ها در مقایسه با دیگر نمونه‌ها بالا می‌رود.
 دکتر موریسون معتقد است مصرف آنتی اکسیدان‌ها بهتر است با هماهنگی پزشک و پس از انجام درمان‌های پزشکی و رد خطر متاستازیک شدن سلول‌های سرطانی انجام بگیرد، چرا که پیروی از الگوهای تغذیه‌ای خودسرانه حاوی آنتی اکسیدان‌ها ممکن است خطر مهاجرت سلول‌ها و مرگ بیماران را بالا ببرد.

اگرچه فواید مصرف آنتی اکسیدان‌ها در افراد سالم در پیشگیری از سرطان به اثبات رسیده است، اما خطر مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان‌ها در بیماران مبتلا به سرطان، فرضیه مصرف خودسرانه آنتی اکسیدان‌ها را در افراد مستعد یا بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری قرار داشته و علائم به شکل نهفته هستند تا حدودی تأیید می‌کند.

 دکتر موریسون افزایش کارایی سلول‌های سرطانی در اثر بالا رفتن استرس اکسیداتیو این سلول‌ها که ناشی از مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان‌ها اعلام شده را عامل مقاوم شدن بیماران به درمان و بالا رفتن خطر مرگ معرفی می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: