کد خبر: ۸۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
فوق تخصص خون و سرطان بالغین بیان کرد:
شفاآنلاین:سلامت>فوق تخصص خون و سرطان بالغین، گفت: نقش عامل ژنتیک در سرطان سینه مردان بسیار پر رنگ است و به این دلیل لازم است که تمام اعضای خانواده مرد مبتلا، تست غربالگری سرطان را انجام بدهند.

به گزارش شفاآنلاین : صفا نجار نجفی گفت: سرطان سینه در ایران جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است. طبق آمار وزارت بهداشت در سال 88 بیش از 20 هزار نفر زن مبتلا به سرطان سینه داشتیم؛ اما ما مواردی هم از ابتلای آقایان به سرطان سینه داریم که البته بسیار کمتر از بانوان است.

وی ادامه داد: هر سال در ایران در حدود 1500 مرد مبتلابه سرطان سینه شناسایی می‌شود که به نسبت بسیار پایین تر از آمار ابتلای آن در خانم‌ها بوده؛ که لازم است آن نیز توجه خاصی شود و برای شناسایی و غربالگری سرطان در آقایان نیز اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

نجفی افزود: سرطان سینه در آقایان علائمی شبیه به بانوان دارد؛ اما شناسایی آن در مردان به دلیل کوچک بودن سینه و نرم بودن بافت آن آسان‌تر است و زودتر خود را نشان داده و شناسایی می‌شود و همین امر باعث انجام اقدامات کنترلی و درمانی به‌موقع می‌شود.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین افزود: اما تفاوت عمده این سرطان در زنان و مردان بحث ژنتیکی بودن آن است. چراکه این بیماری در مردان بیشتر به‌صورت ژنتیکی بروز می‌کند و اگر در یک خانواده مردی دچار سرطان سینه شود، باید تمامی افراد خانواده تست غربالگری را انجام داده و از سلامت خود اطمینان پیدا کنند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سرطان پستان در پایان گفت: به همین ترتیب روش‌های درمان مشابهی نیز، همچون جراحی، رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، و درمان غدد درون‌ریز، در مردان استفاده می‌شود. یک تفاوت عمده در مردان و زنان مبتلابه سرطان سینه این است که اغلب مردان پاسخ بهتری به درمان‌های هورمونی می‌دهند. همچنین  در بحث درمان تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی مشابه روش این سرطان در بانوان است. توصیه می‌شود اگر مردان در ناحیه سینه غده‌ای را مشاهده می‌کنند که در گذشته وجود نداشته یا شرایط طبیعی آن تغییر کرده است یا مثلاً دچار بزرگ شدن غیرطبیعی سینه شده‌اند، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند تا مورد آزمایش و درمان قرار بگیرند.

 متخصصان سرطان سینه استفاده مردان از هورمون‌های بدن‌سازی خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف حشیش و کوکائین در افزایش حجم سینه آنان و ابتلا به سرطان مؤثر است، برخی تحقیقات از نقش مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و فست‌فودها  در بالا بردن ریسک ابتلا به سرطان سینه در مردان حکایت دارد.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: