کد خبر: ۸۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 19
شفا آنلاین>اجتماعی>کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در کشورهای درگیر با بحران کم آبی، جهت کاهش فشار بر منابع آب، در صادرات، واردات کالا و محصولاتی که آب زیادی در تولید‌شان مصرف می‌شود تجارت آب مجازی باید به میان آید.
به گزارش شفا آنلاین،اسماعیل کهرم کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص  آب مجازی و کمک به کاهش بحران آب اظهار کرد: آب مجازی مقدار آبی است که کالا یا محصول در یک فرآیند تولید از لحظه شروع تا پایان مصرف می‌کند ولی نسبت به مقدار محصول تولید شده بسیار چشمگیر بوده و به دلیل همین مصرف آب زیاد و تعداد محصول کمتر باید هزینه این آب کمک کننده به رشد محصول پرآب، برآورد شده و دریافت گردد.

 وی تصریح کرد: وقتی در تولید یک هندوانه 4 کیلویی حدود 5 هزار لیتر آب مصرف شود و اگر در هر هکتار 1000 عدد هندوانه برداشت کنیم با این روال‌ برای هر کیلو 500 هزار لیتر آب مصرف کرده‌ایم در حالی که در زمان صادرات و فروش به کشورهای دیگر پول آبی که هزینه کرده‌ایم را در نظر نگرفتیم و ضرر می‌کنیم، یعنی هندوانه‌ای که 50 هزار تومان برایش خرج کرده‌ایم را 5 هزار تومان می‌فروشیم.

 کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه هیچ کدام محصولات و کالاهای ما بدون آب به وجود  نخواهند آمد و وابسته به آب هستند، افزود: حالا که در شرایط بحران کم آبی قرار دادیم باید به فایده‌ و ارزش آب پی‌ ببریم و از ارزان فروشی و نادیده گرفتن محصولات پر آب صرف نظر کنیم.

 کهرم تاکید کرد: باید در تولید تمامی محصولاتمان از فرش، ماشین و میوه گرفته تا فولاد و آهن میزان دقیق مصرف آبشان را محاسبه کرده و در نظر بگیریم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: