کد خبر: ۸۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 19
شفا آنلاین>سلامت> عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: شکی نیست که طرح تحول سلامت انقلابی در رفاه اجتماعی بود که با شجاعت دکتر هاشمی محقق شد، از طرفی هم دکتر ربیعی وزیر رفاه نیز همواره از طرح تحول سلامت حمایت کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، با توجه به برخی اظهارنظرها درباره تجمیع بیمه‌هایی که حواشی خاصی در برداشت رسول خضری نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان در این زمینه و نظر کارشناسی‌اش درباره این اظهارنظرها عنوان کرد: هیچ شکی نیست که طرح تحول سلامت انقلابی در حوزه رفاه اجتماعی بود و متعاقب آن شجاعت دکتر هاشمی برای اجرای این طرح که از دولت‌های گذشته زمین مانده بود ستودنی است.

وی ادامه داد: از طرفی هم دکتر ربیعی وزیر رفاه معتقد است که طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت تدبیر و امید است، بنابراین وی نیز به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همیشه همراهی با این طرح را داشته است.

خضری درباره عدم تجمیع بیمه‌ها و اختلاف نظرهایی که در این باره وجود دارد، توضیح داد: به هر حال بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان دو بیمه بزرگ کشور هستند که بیشترین پوشش بیمه‌ای در کشور را دارند. بنابراین تاکید قانون پنجم توسعه نیز برای تجمیع بیمه‌ها است ولی متاسفانه ساختارهای این بیمه‌ها متفاوت است. زیرا کارگران که به نوعی پرداخت‌های این صندوق نسلی تامین اجتماعی را می‌پردازند در مجموع 7 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند ولی بیمه سلامت ایرانیان 5 درصد پرداخت می‌کند. بر این اساس تفاوت‌های در ساختارها وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: بنابراین ما نیز پیشنهاد دادیم و بار دیگر اعلام می‌کنیم برای تجمیع بیمه‌ها در مرحله نخست منابع تجمیع شود و یک وحدت رویه یکسان نیز برای بیمه‌های پایه و عادلانه ایجاد شود و تمام تلاشمان نیز این بود که در سال 94 این مسئله محقق شود بنابراین بار دیگر توصیه می‌کنیم تا یک وحدت رویه بیمه پایه و تجمیع منابع بین این بیمه‌ها صورت پذیرد.

خضری افزود: امیدواریم در برنامه ششم توسعه با تعیین چشم‌انداز مشخص بتوان تجمیع بیمه‌ها را محقق کرد البته در گام نخست بهتر است تجمیع منابع و یک وحدت رویه بیمه پایه صورت پذیرد زیرا هم‌اکنون این وحدت رویه وجود ندارد.

وی گفت: ما به بیمه به عنوان یک صنعت نگاه نکردیم و اصلاً چنین دیدگاهی در کشور ما جا نیفتاده است در حالیکه در همه جای دنیا سازوکار و سازمان واحدی بیمه‌ها را اداره می‌کنند تا مردم دغدغه‌ای از لحاظ درمانی نداشته باشند.

وی با تاکید مجدد بر کار کارشناسی و سیاستگذاری برای تجمیع بیمه‌ها خاطرنشان کرد: به هر حال طرح تحول سلامت طرحی است که با شجاعت دکتر هاشمی پس از سال‌ها اجرا شد و مشکلات بسیاری را برداشت ولی این را باید در نظر داشت که 70 درصد  منابع مالی حوزه سلامت در اختیار وزارت رفاه است، بنابراین بهداشت و درمان پول کلانی می‌خواهد و ما مشاهده می‌کنیم کشورهایی که خودشان را بالا کشیدند اول سلامت کشورشان را اصلاح کردند بنابراین همه سازمان‌ها و نهادها باید تلاش کنند تا طرح تحول سلامت ادامه یابد. کما اینکه کمیسیون بهداشت نیز بسیار در این باره سنگ تمام گذاشت و بودجه و یک درصد ارزش افزوده مالیات را به حوزه سلامت اختصاص داد بنابراین می‌طلبد وزارت راه همراهی بیشتری کند زیرا این همراهی نفع مردم را در بر خواهد داشت.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: