کد خبر: ۸۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفا آنلاین>سلامت>سازمان بهداشت جهاني توصيه‌هاي خود درباره بهداشت عمومي را به مسئولان برزيلي ارائه کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، در ضمن اين سازمان نکاتي را درباره سلامت گردشگران و ورزشکاراني که قرار است در بازي‌هاي المپيک آينده در ريودوژانيروي برزيل شرکت کنند به کميته بين‌المللي المپيک و نيز مسئولان محلي اين بازي‌ها گوشزد کرده است.


توصيه‌هاي سازمان براي ورزش‌هاي آبي

در پاسخ به مسائلي که ممکن است به دليل آلودگي آب در محيط‌هاي ورزش‌هاي آبي مانند قايقراني و شنا پيش بيايد، سازمان به مسئولان محلي توصيه کرده است تا «دستورالعمل سازمان جهاني بهداشت براي ايمني آب‌هاي اماکن تفريحي و ورزشي» را به کار ببندند.

بر اساس اين دستورالعمل، آب‌هاي مختلف بايد به‌طور مرتب و مداوم با استفاده از آزمايش کيفي ميکروبي با تشخيص ميزان باکتري اي‌کولاي و اينتروکوکسي و بازرسي بهداشتي بررسي شوند تا خطر بهداشتي براي حمام‌کنندگان و آب‌هاي مخصوص استحمام وجود نداشته باشد. شواهدي که در دست است، نشان مي‌دهند، بيشترين نشانه‌هاي زيان‌بار بيماري‌هايي که براثر تماس با آب‌هايي که با منابع فاضلاب آلوده شده‌اند، بيماري‌هاي روده است. پاتوژن‌هاي ايجادکننده بيماري‌هاي گوارشي مي‌توانند بيماري‌هايي مشابه با بيماري‌هاي آب‌هاي آشاميدني آلوده را ايجاد کنند.

آزمايش‌هايي که با استفاده از استانداردهاي شاخص باکتريايي انجام مي‌گيرند، پايه دستورالعمل جهاني براي نظارت بر آب‌هاي استحمام در زمينه حفظ بهداشت عمومي است. وجود باکتري‌هاي خاص فاضلاب نشان‌دهنده آلودگي فاضلابي و وجود باکتري‌ها، ويروس‌ها و انگل‌هاي بيماري‌زا است. داده‌هاي اپيدميولوژيک نشان مي‌دهد، آزمايش‌هاي باکتريايي، به‌خصوص آزمايش باکتري انتروکوکسي، مهم‌ترين شاخصه براي امکان ابتلا به بيماري براثر حمام کردن با آب‌هاي آلوده است.

بنا بر توصيه سازمان، مسئولان بايد تلاش کنند تا آب‌ها به منابعي که آلودگي در آنها محرز شده است، آلوده نشوند و نيز تماشاچيان و ورزشکاران با منابع آلوده آب ما تماس پيدا نکنند. آزمايش‌هاي کيفيت آب که از مهم‌ترين و نخستين توصيه‌ها در دستورالعمل سازمان هستند، نبايد باعث کم‌توجهي به اقدامات محدودکننده منابع آلوده‌کننده شوند. سازمان انجام آزمايش‌هاي تجسس ويروسي را به جهت کمبود روش‌هاي استاندارد آزمايش و روش‌هاي تحليل آنها، درحال ‌حاضر ضروري نمي‌داند.


شنا و قايقراني در آب‌هاي آلوده بيماري مي‌آورد

آب‌هايي که براي ورزش‌هاي آبي استفاده مي‌شوند، در صورت آلودگي مي‌توانند باعث بروز مشکلات سلامتي شوند. آلودگي اين آب‌ها ممکن است منبع انساني يا حيواني داشته باشند. آب‌هاي ورزشي به‌طورمعمول حاوي مخلوطي از باکتري‌هاي بيماري‌زا و غيربيماري‌زا هستند. منشأ عوامل بيماري‌زا اغلب از فاضلاب‌ها هستند. اين آب‌ها معمولاً از منابع مختلفي تأمين مي‌شوند، از آب‌هاي سطحي گرفته تا آبي که براي دام‌پروري يا کشاورزي استفاده مي‌شود يا آبي که صنايع آنرا آلوده کرده‌اند..

آلودگي آب‌هاي ورزش‌هاي آبي معمولاً بيماري‌هاي شديد ايجاد نمي‌کند و به اين دليل تجسس آنها به روش‌هاي معمول کاري است دشوار. حتي با بروز بيماري‌هاي شديدتر باز هم نمي‌توان کاملاً مطمئن بود که بيماري به‌واسطه تماس با اين نوع آب‌ها ايجاد شده است، اما مطالعات اپيدميولوژيک نشان داده‌اند، برخي از مشکلات سلامتي مانند بيماري‌هاي گوارشي ممکن است براثر تماس با آب‌هاي آلوده ورزش‌هاي آبي يا استحمام با آب‌هاي آلوده ايجاد شوند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: