کد خبر: ۸۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >همکاري بين جراحان پلاستيک با باقي متخصصين در حوزه‌ها ديگر هميشه وجود داشته است و بسته به نوع مورد بيمار و نوع جراحي اين همکاري مي‌تواند دو طرفه باشد.
 البته اين همکاري به معناي همپوشاني وظايف نيست و هر متخصصي در حوزه خود فعاليت مي‌کند. گاه ما با متخصصين پوست در حال همکاري هستيم و گاه حتي با ارتوپدي بيماري را جراحي مي‌کنيم.

اما متخصصين و جراحان ارتوپدي به شکستگي‌هاي سر و صورت و يا شکستگي سينوس کاري ندارند و آن را به ما واگذار مي‌کنند. در اين شکستگي‌ها با توجه به نوع شکستگي يا متخصصين فک و صورت دخالت مي‌کنند و يا متخصصين گوش و حلق و بيني و جراحان پلاستيک. زماني هم پيش مي‌آيد که همگي اينها با هم تيم مي‌شوند و دارد به مداواي بيمار مي‌پردازند.

 با اين همه بايد در نظر داشت رشته ما در جايي قرار که با حوزه‌هاي مختلف در مرز است. خيلي از اوقات ما با متخصصين مغز و اعصاب در جراحي‌ها همکاري مي‌کنيم، چرا که در جراحي‌هاي سر آنان پس از جراحي بيمار را به مي‌سپارند.

 همچنين در بسياري از جراحي‌هاي چشم نيز با متخصصين اين حوزه همکاري مي‌کنيم و حتي در جراحي‌هاي سينه با همکاران جراح قفسه صدري تداخل داريم. با اين همه کار تيمي بين متخصصان بيشتر در اتاق جراحي صورت مي‌گيرد. براي مثال ما تداخل زيادي با متخصصين پوست نداريم. چرا که آنان به ندرت جراحي انجام مي‌دهند و بيشتر به صورت مشاوره و درمان‌هاي غيرجراحي فعاليت مي‌کنند.

بيشتر هم به اين علت است که بيماري‌هاي پوستي حالت اورژانسي ندارد و نياز به جراحي ندارد. بنابراين جداي اينکه بخشي از درمان‌هاي مربوط به پوست مخصوص جراحان پلاستيک است، متخصصين پوست هم کامل‌کننده کار ما هستند.

حتي در زمينه پيوند پوست هم جراحان پلاستيک کار را به عهده مي‌گيرند. به صورت کلي مي‌توان گفت تمامي جراحان پلاستيک اگر در جراحي خود احتياج به نسجي داشته باشند، خودشان برمي‌دارند و به متخصصين پوست کاري ندارند. در جراحي‌هاي ترميم بافت‌هاي از دست رفته هم وضع به همين صورت است.
در اين گونه جراحي‌ها ، ما يا از بافت خود بيمار استفاده مي‌کنيم و يا از جاي ديگري آن را تهيه مي‌کنيم. در برداشت از خود بيمار براي مثال اگر غضروف بيني بيمار، دچار مشکل شده باشد، مي‌توان از سر دنده بيمار استفاده کرد و در مواردي نيز که بيمار دوست ندارد براي بار ديگر جراحي شود، از بانک‌هاي غضروفي استفاده مي‌شود. غضروف‌ها پيش از ورود به بانک غضروف، در آزمايشگ‌هاي انرژي اتمي ضدعفوني مي‌شوند. به هر حال اين همکاري‌هاي بين متخصصين راينولوژي و باقي متخصصين در حوزه‌هاي ديگر هميشه وجود داشته است که همگي آنها باعث بهبود هرچه بهتر بيمار مي‌شود.


بهزاد پوستي

دبير علمي کنگره پنجم راينولوژي


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: