کد خبر: ۸۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفاآنلاین>سلامت >پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که ورزش های هوازی و دویدن می تواند منجر به آزاد سازی ماده ای موسوم به اندوکانابینوئید در مغز شود که سبب افزایش شادی و عدم احساس درد می شود . تاثیر این ماده مشابه تاثیر برخی از گونه های مواد مخدر است .
به گزارش شفاآنلاین:بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد که انجام ورزش های هوازی مانند دویدن سبب رها سازی و انتشار ماده ای موسوم به cannabinoid در مغز می شود که سبب کاهش حس درد بوده و تاثیری مشابه با تاثیرات ناشی از برخی مواد مخدر استخراج شده از گیاه شاهدانه را دارد .

سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده محققی با نام دکتر یوهانس فوس Dr. Johannes Fuss بوده و این پژوهشگران مطالعات خود را در دانشگاه هایدلبرگ University of Heidelberg به انجام رساندند . در این مطالعات ، دانشمندان از چرخ های مخصوص دویدن برای موش ها استفاده کرده و به بررسی شرایط مغزی این حیوانات در حین دویدن پرداختند .

در خلاصه این پژوهش که به صورت یک مقاله علمی در ژورنال آکادمی ملی علوم National Academy of Sciences منتشر شده است ، عنوان شد : "  اندوکانابینوئیدها  endocannabinoids سبب افزایش احساسات شده و بدن افراد را در برابر درد مقاوم می کنند . این ماده در پی دویدن توسط مغز ترشح می شود . "

لازم به توضیح است که پیش از این پژوهش ؛ مطالعات انجام شده توسط پزشکان اثبات کرده بود که دویدن زیاد سبب افزایش سطح اندروفین بتا beta-endorphins در بدن انسان می شود که تاثیراتی مشابه با تاثیر مورفین در بدن خواهد داشت . این موضوع در حالی است که در مطالعات جدید ، مشخص شد که اندروفین بتا ، دارای ابعادی بزرگ بوده و قادر به نفوذ به مغز از طریق مویرگ های خونی نیست . به هر صورت دانشمندان دریافتند که اندوکانابینوئیدها بر خلاف اندروفین بتا ، می تواند مستقیما از طریق رگ های خونی وارد مغز شده و این موضوع یکی از اصلی ترین دلایلی است که ورزشکاران از دویدن و انجام حرکت های ورزشی مشابه لذت برده و احساس شادی می کنند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: