کد خبر: ۸۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش 9 سانتیمتری آب این دریاچه در سال‌جاری به دلیل کاهش بارندگی‌ها و گرمای هوا گفت: اگر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به تعهدات خود عمل کنند و هر ساله 1/3 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه شود می‌توان امیدوار بود که تا 8 سال آینده دریاچه ارومیه احیا شود.
به گزارش شفا آنلاین،عیسی کلانتری با بیان اینکه همه تلاش ما این بوده که وضعیت دریاچه امسال و سال آینده مانند سال گذشته باشد، گفت: امسال تراز آب دریاچه حدود 9 سانتیمتر پایین‌تر از سال قبل بوده، که علت آن افزایش 5/1درجه‌ای دما و کاهش بارندگی بوده چرا که به ازای  هر یک درجه دمای هوا 70 تا 100 میلیمتر تبخیر آب بیشتر می‌شود.

 اما امیدواریم با تکمیل سد چراغ ویس و پسوه تا پایان سال‌جاری حدود 250 میلیون مترمکعب از آب بوکان را وارد دریاچه کنیم.

کلانتری مهم‌ترین علت خشک شدن دریاچه ارومیه را سیاست‌های دولتی عنوان کرد و گفت: عامل مرگ دریاچه سیاست‌های دولت بوده و مردم صرفاً قربانیان نابودی دریاچه هستند چون کسی که آب را به طور نادرست برای کشاورزی تخصیص داده در تمام سال‌های گذشته وزارت نیرو بوده؛ در عین حال کسانی هم که آب غیرقانونی از دریاچه و رودخانه‌ها برداشت کردند مقصر هستند و کسی هم که صاحب اصلی دریاچه و مسئول حفاظت آن بوده و باید حقابه دریاچه را می‌گرفته سازمان حفاظت محیط زیست بوده اما هیچ‌کدام بدرستی وظایف‌شان را در سال‌های گذشته انجام ندادند و امروز نابودی دریاچه باعث شده مردم متضرر شوند.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز وزیر نیرو تأمین حقابه‌های زیست محیطی دریاچه‌ها را به موجب تصمیم دولت اولویت شماره یک وزارت نیرو گذاشته است و به همین منظور موظف شده هر ساله 2 میلیارد و 576 میلیون مترمکعب حقابه دریاچه ارومیه را تأمین کند ولی باز هم امسال رقمی کمتر از یک میلیارد مترمکعب حقابه دریاچه را داده‌اند که امیدواریم با تفکر جدید حاکم در وزارتخانه این مشکل حل شود.

 او در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما وجود برخی مدیران اجرایی با همان تفکرات غلط قبلی است و چون درآمدی از محل تخصیص آب به محیط زیست عاید نمی‌شود بسختی تن به تأمین حقابه‌ها می‌دهند. او درباره تکمیل طرح انتقال آب رودخانه مرزی زاب هم گفت: در صورت رسیدن اعتبار، پیمانکاران قول داده‌اند طرح را سریع‌تر به نتیجه برسانند که در این صورت هر ساله 600 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

 کلانتری صرفه‌جویی آب کشاورزی را یکی دیگر از  راهکارهای حفظ آب دریاچه اعلام کرد و گفت: 300 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز دریاچه از محل تصفیه پساب شهری، 2/1 میلیارد مترمکعب از محل صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و 900 میلیون مترمکعب دیگر هم از محل انجام طرح برای جلوگیری از تبخیر آب در جنوب دریاچه در دست تأمین است که با آب سد چراغ ویس، پسوه و زاب نیاز اکولوژیک دریاچه را تأمین خواهند کرد.


وی احیای کامل دریاچه را در سال 1403-1402 عملی دانست در صورتی که حدود 14 میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شده و دریاچه 4 هزار و 300 کیلومتر وسعت داشته باشد. پیش‌بینی کلانتری از شوری دریاچه ارومیه در این سال 25 درصد است که شرایط برای رشد «آرتمیا» به وجود می‌آید و به تراز اکولوژیک می‌رسد. به گفته کلانتری فعالیت‌های انجام شده در حوضه دریاچه ارومیه در سال‌جاری به کاهش 20 تا 25 درصدی ریزگردها منجر شده است.

کلانتری این کاهش را نتیجه عملیاتی چون قرق، بوته‌کاری، تثبیت و مالچ‌پاشی دانست و کمبود اعتبار را با توجه به سال بد خزانه از جمله دلایل کندی عملیات تثبیت ریزگردها اعلام کرد.

او همچنین درباره خرید حقابه کشاورزان هم گفت: قبل از آن باید مازاد آب کشاورزی را برداشت و از قاچاق آب جلوگیری کرد. او نبود زهکشی روی زرینه‌رود را که 40 درصد آب دریاچه ارومیه را تأمین می‌کرد از جمله دلایل خشک شدن دریاچه دانست و گفت: شبکه زهکشی اصلاً برای این زرینه‌رود ساخته شده است.

به گفته کلانتری 32 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت زرینه رود به دلیل مصرف بیش از حد آب و برداشت غیر مجاز آب از رودخانه زیر زه‌آب است که بخش بسیاری از آن هم توسط متخلفان آب انجام می‌گیرد و همین حالت غرقابی موجب شده میزان تولید محصول هم پایین بیاید که باید برنامه کاهش 40 درصدی آب در کشاورزی در این منطقه با اولویت صورت پذیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: